18 mars 2020

Låt livemusiken flöda

I dessa mycket märkliga tider för livebranschen, varför ser vi inte fler konserter streamas online i Sverige? Är det inte dags för en gemensam branschsatsning för att låta livemusiken fortsätta leva, digitalt?

Ikväll var jag på festival. Eller, jag var hemma, men precis som tiotusentals andra människor, som också var hemma, var jag med på ARTE Concerts livesändning från klubben Watergate i Berlin.

DJ´s som GHEIST, Monika Kruse, Jamiee m fl uppträdde under kvällen, med varsin timmes set. Chatten snurrade så snabbt att det var omöjligt att följa med. Precis som det ska vara på en livekonsert.

Och donationerna snurrade nog precis lika snabbt.

Det här var starten på en satsning som kallas United We Stream, där de tyska klubbarna Watergate, Tresor, Kater Blue, Rummels Bay, Griessmuehle, Sage Club, Wildlife Renate Salon, Sisyphos, Anomaly och Zur Klappe kommer att sända live online varje kväll från kl. 19.00 från och med nu.

Produktionen är rätt enkel. Ett par kameror, jacka in mixerbordet, och sen ut med allt på YouTube Live.

Jag ska villigt erkänna att jag är lite förvånad över den svenska musikbranschens reaktioner på den kris vi går igenom. Visst, jag förstår att alla har en vardag att ta hand om, att vi alla är mer eller mindre i chock över hur snabbt allting gått (trots att varningstecknen fanns där redan i januari), och att det är svårt att koordinera saker och ting.

Men nu är det dags. Livemusiken måste börja flöda på nätet. Av två skäl:

1) Vi måste upprätthålla ”suget” av att vilja gå på konsert, gå på klubb, så att när krisen väl är över (för den kommer gå över), ser vi en återkomst till spelställen, festivaler etc.

2) Även om intäkterna kanske inte går att jämföra med biljettintäkter, ska man inte underskatta människors vilja att donera virtuella ”biljetter”, virtuella ”öl”, och annat som hör liveupplevelsen till. Alla former av intäkter, för spelställen och artister, borde rimligtvis vara välkomna just nu.

Jag vet att det just nu pågår planering för att genomföra precis liknande evenemang som kvällens DJ-festival från Berlin, även i Sverige. Vi lär återkomma till det om bara några dagar.

För människor vill uppleva musik live!

Även om det är en stream på YouTube, Facebook eller Instagram, och det enda sättet att hoppa, skrika, dansa, klappa och sjunga med är att bomba chatten med hela emoji-alfabetet. Eller, donera pengar till spelställe och artist.

Så, även om det ser mörkt ut just nu, låt oss vara kreativa! Live är live är live. Och just nu är det dags för nätet att explodera med livekonserter. Folk ska kunna gå in och välja på mängder av konserter varje kväll, inte med paid walls, utan med möjligheten att donera till spelställen och artister.

Om inte annat för att bara få komma bort från karantän och hemmasudd, och inte minst, för att längta till den tid som tveklöst kommer när vi faktiskt kan gå på konsert och festival på riktigt.

GHEIST ikväll på United We Stream på YouTube Live var för övrigt bland det bästa jag sett.

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se