Över två miljarder aktiva streaminganvändare globalt, varav 330 miljoner betalande. Det blir resultatet när Daniel Johansson sammanställer siffror från streamingtjänster och analyserar utvecklingen.
—–
Ända sedan introduktionen av webben på 1990-talet har mikrodonationer diskuterats som en alternativ intäktsform för musikskapare och rättighetshavare. Men det har liksom aldrig slagit igenom. Visst, Patreon finns, och används rätt flitigt, men på de riktigt stora tjänsterna finns fortfarande inte möjligheten.
Men, nu när YouTube på allvar ger sig in i leken med sin nya funktion Applause kanske saker kan börja hända.
I Kina använder sig t ex Tencent redan av modellen på sina musiktjänster. Under 2018 kom inte mindre än 70% av de totala intäkterna till QQ Music, Kugou, Kuwo och karaokeappen WeSing från just den här sortens donationer, där användare köper emojis och annan digital merchandise och därmed kan stödja specifika kreatörer.
Inom spelbranschen är modellen sedan länge etablerad. Många MMORPG-spel (Multi Player Online Role-Playing Game), har liknande funktioner, där varje spel har en egen form av intern virtuell valuta som man kan använda för att köpa saker av varandra eller på olika sätt ge gåvor till andra spelare.
Twitch (som ägs av Amazon) brukar oftast nämnas i sammanhanget, den största plattformen för livesändningar och videos från gamers. Tittare kan köpa ”bits” för riktiga pengar, som man sedan använder för att köpa emojis, få tillgång till extramaterial, och på andra sätt stötta kanalägarna.
Twitch har ca 15 miljoner dagliga användare och över 2 miljoner som sänder videos från sitt spelande. För den av er som eventuellt inte har koll på tjänsten är ett tips att helt enkelt gå in på www.twitch.com och kika runt. Om inte annat som omvärldsbevakning med tanke på att mikrodonationer med stor sannolikhet kommer bli en verklighet på samtliga stora musiktjänster även här i ”väst” under de kommande åren.
Spotify sade i höstas att man överväger att introducera ”tipping” på tjänsten. Något som kanske ska ses i ljuset av att man just nu testar en mycket mer utökad funktion för att kunna söka på låtskrivare och musikskapare, som vi tidigare skrivit om på MI, i kombination med den långsiktiga visionen att hjälpa ”1 miljon artister att kunna leva på sin musik”. Hur långt gångna planerna är från Spotify finns inga uppgifter på i nuläget.
Och, nyligen avslöjades alltså att YouTube just nu beta-testar det man kallar Applause, som ska bli en del av tjänsten där användare snabbt och smidigt ska kunna ge dricks till videos och kreatörer som de gillar.
Genom att ”klappa med händerna”, ungefär som tumme upp och tumme ned, köper man en animation som sedan ligger som ett lager ovanpå videon. Animationen visas bara för den som donerat.
Ca 100 000 användare testar nu funktionen, och till en början är en ”applåd” satt till en fast peng på 2 dollar. YouTube behåller 30 procent av donationen, medan 70 procent går till kreatören, samma fördelning som gäller för SuperChat. En gräns är satt där en och samma användare kan donera max 500 dollar om dagen, eller 2 000 dollar i veckan.
Det går bara att ge tittarapplåder till videoägare som aktiverat funktionen på sitt konto. Google har lagt upp information och instruktioner på: https://support.google.com/youtube/answer/9632365
För ganska många år sedan, 10 år för att vara exakt, skrev jag i boken ”Framtiden är nu – Kultursverige 2040” om hur internet skulle komma att skapa en ”impulsekonomi”, där vi utan att riktigt vara medvetna om våra beslut skulle reagera på ren impuls online. På ett sätt har vi redan kommit dit, på gott och ont med tanke på t ex den impulsiva tonen i sociala medier, men musikens ekonomi kringgärdas fortfarande av ganska stereotypa betalningsmodeller.
Jag tror självklart inte att mikrodonationer kommer ersätta den traditionella prenumerationsmodellen i kombination med intäkter genom upphovsrättslig insamling, men som komplement vore väl musikbranschen och streamingtjänsterna närmast dumma om man inte försökta skapa ytterligare ett lager av ekonomisk attribution?
—–
Spotifys officiella dokument som skickats in för år 2019 till den amerikanska tillsynsmyndigheten för handel med värdepapper, SEC, visar att en del förändringar skett i ägandet. De sex största ägarna äger numera gemensamt 65% av aktierna:
– Daniel Ek: 18,5%
– Martin Lorentzon: 12,1%
– Baillie Gifford: 11,8%
– Tencent: 9,1%
– Morgan Stanley: 7,3%
– T.Rowe Prices Associates: 6,2%
Enligt Music Business Worldwide äger Universal Music Group fortfarande 3,5% av Spotify, medan Sony Music Entertainment äger 2,35%.
Daniel Ek och Martin Lorentzon behåller fortfarande den absoluta makten över bolaget, Lorentzon kontrollerar 43,8 procent av rösterna, medan Ek kontrollerar 33,6 procent.
Samtliga ”filings” till SEC finns tillgängliga på https://investors.spotify.com/financials
—–
Spotify meddelade också i slutet av förra veckan att man kommer genomföra en del förändringar kring spellistan New Music Friday. Dels handlar det om visuella förändringar, men också möjligheten för artister som är med på de 43 olika varianterna av spellistan runt om i världen att kunna anpassa artwork specifikt för spellistan, typ som Wrapped anpassas.
Totalt har New Music Friday över 8 miljoner följare, och Jeremy Erlich, Co-Head of Music på Spotify, säger:
– Spotify is excited to be debuting a fresh new look for one of our most loved and influential playlists, New Music Friday. Our playlist has long been considered a destination for discovery and an important springboard for artists and their new music, and we are thrilled to be providing a newly revamped version so fans worldwide can continue to come and discover great new music every week, bolstered by our expert editorial voice.
Förutom detta testar Spotify just nu en lyrics-funktion där låttexterna är synkade till musiken och ”rullar” fram i takt med låtarna.
—–
Apple Music, Deezer och Spotify avslöjar alla tre nya satsningar på liveområdet.
Spotify har ingått samarbete med Resident Advisor, en plattform för elektronisk livemusik. När användare lyssnar på specifika artister, kommer tips på konserter att komma upp i appen. Spotify har redan den här funktionen i samarbete med andra liveaktörer, men samarbetet med Resident Advisor fokuserar mer på lokala evenemang och mindre arrangörer. Nick Sabine, en av grundarna till Resident Advisor, säger:
– The vitality of local scenes is essential for the sustainability and creativity of the global electronic music community. Our collaboration with Spotify is a brilliant evolution of the work we have been doing for almost two decades to support the work of the independent artists, venues and promoters which act as the pillars of those scenes.
Deezer i sin tur lanserade konceptet med det enkla namnet ”Live”, som är en serie konserter arrangerade av streamingtjänsten själv. Konserterna baseras på de tre mest populära spellistorna på tjänsten, Popstar, Rocket och Certified, arrangeras i Frankrike, och spelas in för att sedan publiceras på Deezer.
Och, Apple Music kommer genomföra liknande arrangemang, men baserat på deras spellista Agenda. Nu på fredag den 28 februari genomförs en konsert i London med artister som Dave, Ms Banks och MIST tillsammans med ett gäng DJs. Konserten är exklusiv endast för prenumeranter av Apple Music, som kunde ansöka om att få vara med hos Apple fram till i lördags.
—–
Pitchfork har gjort en undersökning av musikinriktade podcasts på Apple och Spotify, och konstaterar att ganska många poddar fungerar som rena täckmantlar för att ladda upp olicensierad musik som de som gjort podcasten inte äger själv.
Andy Cush skriver bl a:
”Scrolling further down Spotify’s top music podcasts last week, you’d find “Bantal Empuk,” a self-described “collection of songs that aren’t available on Spotify,” featuring various non-album tracks by rappers Juice WRLD, XXXTentacion, and Lil Pump. Like all of the podcasts in question, it functions essentially like a playlist, with each song represented as a single “episode,” and none of the, you know, talking commonly associated with the podcast format.”
Läs artikeln: Bootleg Podcasts Are a New Frontier for Unlicensed Music on Spotify
—–
Här en uppdatering av hur många månatliga aktiva användare (MAU) de viktigaste streamingtjänsterna runt om i världen har. Nedan sammanställning visar att det finns över 2 miljarder användare på streamingtjänster globalt, inklusive gratisanvändare, ej medräknat videotjänster.
Av dessa 2 miljarder är det närmare 330 miljoner som betalar för musikstreaming, vilket är en rejäl ökning jämfört med IFPI´s senaste Global Music Report, som visade på 255 miljoner betalande i slutet av år 2018.
Här de senaste siffrorna från respektive tjänst:
Spotify: 271 milj. MAU, varav 124 milj. betalande
Apple Music: 60 milj. betalande MAU
Tencent (QQ Music/Kugou etc): 661 milj. MAU, varav 35 milj. betalande
NetEase Cloud Music: 300 milj. MAU (ej uppgift betalande)
Amazon Prime/Unlimited: 55 milj. betalande MAU
Deezer: 14 milj. MAU, varav 7 milj. betalande
Napster/Rhapsody: 6 milj. betalande MAU
Pandora: 63 milj. MAU, varav 6,4 milj. betalande
Tidal: 3 milj. betalande
KK Box: 10 milj. MAU, varav 3 milj. betalande
Anghami: 55 miljoner MAU, varav 2 milj. betalande
JioSaavn: 105 miljoner MAU, varav 5 milj. betalande
Gaana: 152 miljoner MAU, varav 1 milj. betalande
Yandex Music: 20 milj. MAU, varav 2 milj. betalande
Joox: 70 milj. MAU (ägs av Tencent, ej uppgift betalande)
Boomplay: 62 milj. MAU (ej uppgift betalande)
YouTube Music/Google Play: 77 milj. MAU, varav 20 milj. betalande
SoundCloud: 175 milj. MAU
—–
CD Baby kommer att stänga sin webbutik för fysiska skivor den 31 mars, som ett resultat av det minskade intresset att köpa skivor via nätet. Men, det är bara själva butiken som lägger ned, CD Baby kommer även fortsättningsvis hjälpa indie-aktörer att distribuera fysiskt, såväl som digitalt.
—–
Det legendariska spelföretaget SEGA har investerat i en ny indisk musiktjänst, Flutin. Tjänsten fokuserar på indie-artister, och grundaren Vishu Gupta kommenterar investeringen:
– Investing in Flutin is part of Sega’s effort to advance into the music industry. They believe in us because of the approach we are taking in supporting emerging musicians and providing them substantial tools to grow their fanbase. They believe that platforms like Flutin that support emerging artists and help surface new talent in the industry are going to play a vital role in the next wave of change in the music industry.
—–
Daniel Johansson