Debatten har gått het kring fuskströmmar och bedrägerier på Spotify här i Sverige sen ett par månader. Men det verkar som om alla glömmer det ännu större fusket på YouTube, Facebook och TikTok.
Köpta strömmar, hackade konton, bedrägeri och penningtvätt på Spotify har debatterats hett de senaste två månaderna. Även vi på MI har tagit upp frågan flera gånger, och jag har själv kommenterat fenomenet ganska flitigt, senast förra veckan i samband med Spotifys kvartalsrapport.
Dagens Nyheter har gjort ett gediget arbete i att försöka förstå hur fusket går till. Gott så. Faktum är att jag tycker de har gjort ett ganska bra journalistiskt arbete, i en tid när journalistik mest verkar handla om att kopiera vad alla andra redan har sagt.
Vi skriver alla under på att det här är ett problem, inklusive Spotify. Men, nu går vi in i nästa fas.
Jenny Hermansson (VD för Spotify i Norden) gör en bra insats i gårdagens publicerade intervju med just DN, och ger perspektiv i frågan. Hon säger enligt artikeln bl.a:
– Jag brukar beskriva det som grodspelet på Gröna Lund: trycker man ned en metod så kommer en annan upp. Det här är inget som kommer att vara löst, utan det är något man jobbar med kontinuerligt.
Precis så är det. Det här kommer alltid att finnas. Nu är det Spotify som har varit i skottgluggen, med all rätt eftersom Spotify är den absolut viktigaste intäktskällan för svenska rättighetshavare, men det verkar som om alla glömmer bort de andra tjänsterna, som t.ex. YouTube, Facebook och TikTok.
Det går att köpa 200 000 fullt legitima streams på YouTube för motsvarande ca 5 000 kronor. Det går att köpa 100 000 riktiga views på TikTok för bara 500 kronor. Men det är det ingen som skriker om.
Självklart är det här i Sverige som fusk på Spotify ska uppmärksammas. Och det är bra att det har blivit gjort. Nu har saker också hänt.
Med de nya topplistereglerna har jag svårt att se hur någon överhuvudtaget skulle kunna köpa sig in på topp 50 på Sverige-topplistan. För det krävs det så många fejkade eller hackade abonnemang att det blir näst intill omöjligt med nuvarande erbjudanden från skittjänsterna som tillhandahåller fuskströmmarna.
Därmed har också incitamentet för att köpa sig marknadsföring via topplistan försvunnit.
Självklart kommer artister köpa streams även framöver, några 100 000 här och där under några veckors tid, under radarn, för att använda som slagträ mot bokare och andra. Men att köpa sig till framgång via veckotopplistan, det går inte längre i Sverige.
Det sagt, jag är tämligen övertygad om att det finns nätverk av spellistemakare i Sverige som har direktkontakt med fans genom olika kanaler, och som ger incitament till fans (eller bara användare som ingår i kommunikationen) att spela samma spellistor om och om igen. Låt mig kalla det för en ”grå ekonomi” kring streamingen. Senast i förra veckan fick jag exempel på möjlig sådan verksamhet från en av aggregatörerna.
Men, i min värld går det en tydlig gräns mellan att köpa strömmar från etablerade ”promotion-firmor”, och att engagera fans en masse att strömma samma låtar om och om igen. Skulle det uppdagas att ”incitamenten” för fansen att göra det är av ekonomisk natur, eller motsvarande i form av fysiska varor eller liknande, blir det så klart en annan fråga.
Alltså, bara för att det nu finns en metod att hantera topplistan i Sverige, innebär det inte att arbetet är slut. Tvärtom. Som jag skrivit vid tidigare tillfällen, det här handlar om trovärdighet och en gemensam vilja för att skapa en sund, rättvis, och framför allt långsiktigt hållbar musikekonomi. Och precis som Jenny Hermansson säger till DN, detta måste jobbas med kontinuerligt.
Men nu krävs det kanske lite arbetsro för att metoder och åtgärder ska sätta sig? Avslöjanden har gjorts, och det är bra att vi har fått en diskussion om det hela. Framför allt tycker jag det är mycket bra att Spotify intensifierar sitt arbete tillsammans med alla andra aktörer i branschen för att skapa en ny praxis för hur det här ska hanteras.
För, även om det måhända kanske bara handlar om knappt en procent av det totala antalet strömmar på tjänsten, innebär det fortfarande att miljarder strömmar kommer från högst tveksamma källor.
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se