10 februari 2020

4 SNABBA Eva Karman Reinhold, galaaktuell SOM-ordförande

På fredag håller SOM-bolagen sin årliga prisgala Manifest på Nalen i Stockholm. MI har pratat med SOM:s nya ordförande inför galan som belönar årets utgivningar från indiebolagen.

Alla nominerade hittar man här: http://manifestgalan.se/de-nominerade-till-manifest-2020/

Det är din första gala som SOM-ordförande, vad minns du mest från dom som ”vanlig gäst”?

– Om du jobbar independent inom musikbranschen är du även som ”vanlig gäst” på Manifest alltid en del av just det evenemanget är till för att hylla. Därför känns det alltid som att komma hem att kliva in ett rum där hela svenska independentbranschen och alla DIY-artister firar musiken vi jobbar med, tillsammans med dem som älskar att lyssna på den. Manifestgalan är den mest avspända av alla prisgalor, och vill ge utrymme att träffas och hänga. Alla är välkomna, bara att köpa en biljett.

– Personliga minnen i övrigt är kopplade till vårt hederspris Årets Indie, där jag gladdes mycket åt när min tidigare MNW-kollega Ann-Marie Beckman-Forsberg vann, och så självklart när uppropet #närmusikentystnar vann härom året och vi alla tillsammans gick upp på scenen.

Blir det några stora nyheter i upplägget i år?

– I år har vi valt att uppmärksamma barnmusiken lite extra. Vi har exempelvis den stora glädjen att ha både Jazzoo (Oddjob) och Bröderna Lindgren med spännande gäster att spela live på scen under kvällen! Jazzoo2 vann pris förra året i vår barnkategori, och Bröderna Lindgren är en av de eminenta nominerade i år i denna kategori. Dessutom är de helt enkelt två av fem grymma liveakter vi får se på scen under kvällen, där Anja Bigrell, 500 Mil och Anthony Mills kompletterar den fullständiga listan.

– Vi är också väldigt stolta över att få ha journalisten och författaren Anna Charlotta Gunnarson som kvällens värd. När en som vi har ambitionen att ge 21 olika musikkategorier en värdig prisutdelning, känns det tryggt att ha en så genuint kunnig och musikintresserad person som ledsagare under kvällen. Vi har också ett extra förmingel för nominerade artister, jury, SOM-medlemmar och övrig bransch.

Vad är det största värdet i galan, som du ser det?

– Essensen av allt jag beskrivit ovan. Manifest fyller en jätteviktig funktion i att lyfta fram alla fina musikutgivningar som görs independent, både de som syns i andra sammanhang och de som inte har så många andra fönster ut. Det är också SOM:s största utåtriktade arrangemang, och har en viktig identitetsstärkande roll för såväl föreningen som alla independentbolag och artister som uppmärksammas. Årets Manifest är den 17:e i följd, och som vanligt förenar vi den med en serie seminarier under namnet Manifestdagen. Dessa sker också på Nalen den 14 februari, och behandlar frågor viktiga både för independents och övriga branschen. En röd tråd i programmet är hållbarhet och utveckling, varför vi pratar om representation, jämställdhet och vilka som får synas, forskning och utbildning på och i musikbranschen, vikten av stödfunktioner och så Copyrightdirektivet så klart. Förmiddagen inleds med DIY-seminarium, samt tips om juridik och ekonomi.

Vilka utmaningar inför 2020 är störst branschmässigt för just SOM-bolagen, anser du?

– Independentsektorn mår bra ur ett kreativt perspektiv, vilket märks på den musik som ges ut. Vår sektor brottas dock alltid med brist på resurser. Förenklat kan en säga att alla utmaningar som musikbranschen i övrigt möter slår ännu hårdare mot mindre aktörer. Å andra sidan har vi friheten att vara närmare till beslut och snabbt kunna ställa om. DIY och artistdrivna bolag växer, och några når direkt en stor publik, vilket är roligt. Det är samtidigt stor skillnad mellan att släppa sin egen musik via Spotify och att på längre sikt förvalta inspelningar och karriär med ”skivbolagskunnande” i ryggen. Det ena behöver dock inte utesluta det andra. SOM:s medlemmar innefattar starka etablerade bolag som Playground, Kobalt och Border, väldigt många artistdrivna bolag med olika erfarenhet, och däremellan alla bolag i olika storlek med stort kunnande och lång erfarenhet. Vi genomförde nyligen en utbildning för artistdrivna bolag, vilken blev väldigt lyckad. Vi jobbar också på liknande koncept för att främja att fler av de små och mellanstora independentbolagen ska växa och kunna expandera.

– Copyrightdirektivets implementering i svensk lag är en jätteviktig fråga, då hela musikindustrin vilar på en fungerande upphovsrätt. Det skulle vara fint om Spotify och andra plattformar ville samarbeta med branschen för att stävja organiserad fejkstreaming, samt utreda hur en ”user centric”-modell för ersättning skulle slå.  I övrigt skulle jag vilja önska mig att Sveriges Radio återinförde modigare genreprogram i marksänd radio och TV, fler musikrecensioner från ett bredare genreperspektiv i dagspress, och att Stockholms stad gick i bräschen för att säkra de viktiga scenerna för all form av livemusik, vilket sedan skulle kunna sprida sig över landet.

Lars Nylin