Warner Chappell Music kliver upp på tronen som största förlag på singellistan under 2019 års sista kvartal, medan Sony/ATV Music Publishing backar till andraplatsen. Superhiten ”Dance Monkey” med Tones and I är en förklaring till Warner Chappells framgångar.
Med något enstaka undantag är det Sony/ATV som varit dominerande musikförlag på den officiella svenska topplistan de senaste åren, i de sammanställningar som Musikförläggarna regelbundet tar fram. Men för Q4 2019 är det alltså Warner Chappell som blir största förlag med 17,20% av andelarna, att jämföra med 9,69% under Q3. Warner Chappell är ensamt förlag att representera låten Dance Monkey (Toni Watson) med Tones and I, som toppar singellistan för perioden.
Sony/ATV hamnar på andra plats med 15,56 (Q3 – 20,92%) medan Universal Music Publishing ligger strax efter med 14,47% (16,3% under Q3). Därefter blir glappet större till BMG Rights Management (7,22%) och Kobalt Music (6,36%).
Andelen som betecknas ”manus”, dvs saknar förlagsinformation, minskar något, till 26,64%, från tidigare kvartals 31,22%.
Under tredje kvartalet 2019 var andelen låtar med svenska låtskrivare på listan ovanligt hög, 70%, tack vare den nya vågen av svensk hiphop. Under Q4 har den andelen minskat, men är fortsatt hög, då 60 av 100 låtar har svenska låtskrivare. På topp tio har sju av låtarna svenska upphovspersoner.
Christel Valsinger
Kvartalssammanställningen avser musikförlagens marknadsandelar för den officiella svenska topplistan – Topp 100 singel. Diagrammet baseras på försäljningsindex från IFPI och www.sverigetopplistan.se