22 januari 2020

JOHANSSON om YouTube Music, Spotify, Radiohead mm

YouTube Music verkar växa så det knakar. Spotify satsar på musik för ensamma husdjur. Radiohead lägger ut hela sin katalog gratis. Det och annat från Daniel Johansson.

—–

Det har varit lite tunnsått med uppdateringar från YouTube Music vad det gäller antalet prenumeranter. YouTube Music är den rena musikstreamingtjänsten som konkurrerar med Spotify, Apple Music, Deezer och liknande tjänster. Abonnemanget innehåller också ett reklamfritt ”vanligt” YouTube.

Efter att ganska tydligt och regelbundet marknadsfört YouTube Music mot alla YouTube-användare, verkar det nu som om tillväxten tagit fart. De senaste uppgifterna gör gällande att streamingtjänsten hade 77 miljoner MAU (Monthly Active Users) i slutet av 2019. Det är en rejäl ökning sedan de senaste siffrorna, som låg på 8 miljoner MAU. Enbart i Indien har YouTube Music 10 miljoner aktiva användare.

YouTube Music har en gratis provperiod på en månad, och kostar sedan 99 kr/mån precis som konkurrenterna.

—–

Björk och Microsoft har tillsammans utvecklat ett AI-verktyg för att skapa musik som kan användas i publika miljöer, som t.ex. på hotell. AI-n anpassar bakgrundsmusiken efter väder, tid på dagen och andra parametrar. Björk kallar det för ”generative soundscapes”.

I grunden ligger Björks musik, både historisk och ny, som AI-n sedan anpassar och bygger vidare på i en ändlös loop 24 timmar om dygnet. Musiken testas i ett första skede på det hippa och fina hotellet Sister City i New York.

—–

Dog o Day skriver att Spotify har lanserat en ny podcast som specifikt är ämnad för hundar som är ensamma hemma om dagarna. Podcasten blandar lugn musik med mänskligt prat som ska fungera som ett substitut till husse eller matte. Skådespelaran Ralph Ineson är bl.a. med i podden och ger beröm och positiva ord till alla ledsna ensamma hundar.

Med tanke på att alla hundar inte pratar engelska, kan det dock bli svårt att förstå vad som sägs för hundar som t.ex. växt upp med svenska (just ja, hundar pratar inte alls). Men som alla vet är det tonen som räknas främst i kommunikationen med hundar, inte orden som sådana.

Spotify lanserar samtidigt en spellistegenerator för fler husdjur än bara hundar. Fåglar, katter, ödlor och hamstrar kan också få lyssna på musik som lugnar dem när de är ensamma.

Pets by Spotify

—–

KTH, Kungliga Tekniska Högskolan, Musikhögskolan, Konstfack och Stockholms Konstnärliga högskola, startar gemensamt centrumbildningen Navet. Syftet med plattformen är att kultur och teknik ska kunna korsbefrukta varandra, och det första projektet är fokuserat på framtidens ljudlandskap.

Roberto Bresin, professor i medieteknik vid KTH och föreståndare för Navet, säger:

– ”Designing the sound of the future” är ett projekt som går ut på att utforska hur framtiden kommer att låta. När många arbetstillfällen har automatiserats, vad kommer då t.ex. arbetsplatser och städer ha för ljudlandskap?

KTH går in med 10 miljoner kronor och de tre andra högskolorna bidrar med forskning och tid.

https://www.kth.se/sv/navet

—–

iHeartMedia, den största radioaktören i USA, säger upp ett sextiotal DJ´s och musikredaktörer på olika radiokanaler, och ersätter dem med programvaror baserade på AI.

I ett uttalande säger företaget:

”We are modernizing our company to take advantage of the significant investments we have made in new technology and aligning our operating structure to match the technology-powered businesses we are now in.”

Uppsägningarna är en del av en större omstrukturering som iHeartMedia gör i företaget, som just handlar om att använda sig av AI-teknik i större utsträckning för att sända radio.

—–

Radiohead har släppt vad de kallar ”Radiohead Public Library”, där all musik, alla videos, texter, bilder från hela karriären finns samlade för fans att uppleva. Användare kan t om få ett eget personligt ”bibliotekskort” med ett foto av sig själv på.

Neil Young gjorde något liknande för ett par år sedan, när han lade upp hela sin backkatalog och historik som en tidslinje, där alla kan lyssna på musiken gratis och se videos från hans karriär.

—–

Midemlab, den årliga startuptävlingen i samband med Midem-mässan i Cannes, kommer med start 2020 också att ha en live-kategori. Nya företag i livebranschen som jobbar kreativt med festivaler och spelställen, eller promoters, artister, fans kan nomineras till livekategorin som precis som den vanliga tech-kategorin sedan blir utsedda till årets startup av en namnstark branschjury.

Alexandre Deniot, som är direktör för Midem, säger:

– Live music is a major part of the global music industry. Each year, nearly 50 artists perform live at Midem and, since 2018, we’ve run an annual Live Summit to better highlight this area of our market. We’re very excited to include a Live Music category in Midemlab to support and reward the most innovative startups in this sphere.

Tidigare vinnare av Midemlab är t.ex. The Echo Nest, Soundcloud, Bandpage, Asaii och Next Big Sound.

—–

Daniel Johansson

Etiketter: #Johansson