6 januari 2020

Klart: Tencent delägare i Universal Music Group

På nyårsaftonen blev det officiellt att kinesiska Tencent har köpt 10 % av Universal Music Group från Vivendi. Priset uppges till cirka 3 miljarder dollar.

Närmare bestämt är det ett konsortium lett av Tencent som avslutat den affär som inleddes med att Vivendi 2018 meddelade marknaden att en affär var möjlig, i augusti 2019 blev det officiellt att Tencent Holding var nära ett köp. Vilka som deltagit i affären utöver Tencent är ännu inte officiellt.

Tencent-gruppen kan öka sin del i UMG till 20% till samma värdering (30 miljarder dollar) fram till 15 januari 2021. Innan den nu aktuella affären slutfördes meddelade parterna också att det kan komma en andra överenskommelse där Tencent köper in sig i UMG:s operationer i Kina. Den delen blir dock ämne för konkurrenslagstiftning och kommer inte att kunna slutföras förrän senare i år.

Tencent är den ledande digitala operatören i jättemarknaden Kina. Bolaget har tre streamingtjänster och en separat karaoketjänst.

Man är även aktiva globalt bl a med tjänsten Joox och har investerat i den indiska tjänsten Gaana.

Tencent har en allians med Spotify och sköter den digitala distributionen av flera utländska musikbolag, inklusive alla tre majors. En fråga som branschanalytiker ställer sig nu är hur relationen med Sony och Warner kan påverkas av affären med Universal.

Det finns också dom som tror att konkurrensmyndigheter kan ha invändningar, bl a har indipendentenbolagens Impala signalerat invändningar.

Däremot tror inga analytiker att affären kommer att konkret påverka UMG:s verksamhet i exempelvis Sverige.

Lars Nylin

 

 

 

It also has other interests in music beyond China too, operating the service Joox in certain other territories, having a formal alliance with Spotify, and being an investor in Indian streaming platform Gaana.