Kulturaktiebolaget i Örebro är en flitig uppstickare i livesammanhanget med aktuella namn som Lolita Pop, Magnus Betnér, Isabella Lundgren, Amanda Ginsburg, Timo Räisänen, Contact och inte minst festivaler. MI kollade med Björn ”Lycklig” Wallgren vad han och hans kollega Ki Sandholm har på gång. Åtskilligt visade det sig.
Foto: Ulf Hjelting HKM Publishing
Det händer plötsligt massor kring er, varför?
–Jag tror vi har fördelen med Kulturaktiebolaget att vi inte jobbar med mängder av artister och event utan kan prioritera det vi jobbar med och kan göra det bra. Vi snackar inte, vi levererar och det går fort för oss. Vi har bredden och kunskapen. Sedan är vi en skön kombo. Jag är den energiska adhd-personen som får saker och hända och Ki Sandholm som jag drog ihop bolaget med är mer strategisk och strukturerad. Vi började året med att vinna en grammis tillsammans med Amanda Ginsburg som sedan följdes upp med en fantastisk turné. Jag är otroligt stolt över Amanda. Sen har tåget rullat på. Kort innan innan grammisen hade vi producerat en utsåld julturné med Timo Räisänen, som sen resulterade i ett samarbete med Daniel Lemma där det blev en stor bejublad turné. Vi har även väckt liv i gamla progg-bandet Contact och avslutade nu året nu med att sälja ut en turné med fantastiska Lolita Pop. Kort innan sommaren tog Magnus Betnér kontakt med oss och där är vi numera management och bokningbolag. Vi har satt upp Magnus utsålda konserthusturné i vinter och nu producerar vi även där en stor ”Broadway-komedi” i samarbete med Göta Lejon i Stockholm. För att nämna några andra grejer vi har gjort så är nog det här på topplistan: Tjo i Tjögsta som vi gör ihop med våra vänner utanför i Örebro i ett landsbygdsområde, där hade vi i somras Jill Johnson och Moneybrother. Det startade som en kul idé och nu tar sig tusentals människor dit. Sedan självfallet Tallest Man On Earth som vi sålde ut på 15 minuter här i Örebro! Den spelningen var magisk och sen har det varit otroligt kul att få jobba med underbara Isabella Lundgrens tolkningsplatta till Bob Dylan. Recensionerna och showen är magisk.
Hur började det?
–Vi har båda en bakgrund med hjärta och passion för musik. Jag sjöng tidigare i pop-bandet Generalerna som spelade land och rike runt. Jag tröttnade på det och började boka Anders F Rönnblom m.fl,, som sedan resulterade i div bokningsuppdrag som inte gick så bra alls. Då startade jag mitt egna bolag. Sen flyttade Ki in på mitt kontor och vi märkte ganska snabbt att vi behövde varandras styrkor. Ki var precis den pusselbiten och personen jag hade eftersökt i mitt liv och jag tror att jag var samma för honom. Ki och jag blev vänner i och med restaurangen East West. Ki drev den framgångsrika sushi-restaurangen i Örebro i 13 år. Det var ett hajpat konsert- och matställe där allt ifrån Miriam Bryant till Bo Kasper Orkester spelade för en intim publik på 200 personer. I samband med att Musikhjälpen var i Örebro så bestämde vi att vi ville göra en insamlingsfestival. Vi samlade alla sköna arrangörer i stan och massa artister ställde upp gratis. Vi lyckades samla in nästan 200 000 kr, badade isvak Svartån i direktsändning och fick sen även överräcka insamlingschecken i buren. Där såg vi varandras styrkor första gången, vi fick saker och ting att hända. Vi drog kort därefter igång Tjo i Tjögsta som skulle bli en liten grej. Första artisten var Thomas Di Leva vi hade räknat på 200 personer, men det kom närmade 1 000 och kort därefter så bestämde vi oss för att dra igång Kulturaktiebolaget. Målet har sen dag ett varit med bolaget – Rätt artist på rätt plats. Det låter skitenkelt, men det känns ofta som den här branschen styrs av plånboken så vi tänkte vi skulle bli bolaget där artisten eller bandet fick göra det dom tycker känns rätt och kul. Sen är ekonomi såklart viktigt, men vi går mycket på magkänsla och vi har jäkligt kul ihop. Först skulle bolaget heta ”Kom igen det blir kul”, haha. Vi har sedan dag ett haft äran att ha med den 67-årige gamle räven Erik B Löfgren i bolaget. Erik har en lång eventbakgrund med framgångsrika Slottsfestivalen och han har byggt eventarenor och dragit igång mängder av projekt. Han har varit ett grymt bollplank för oss. Vi har väl även en vision att allt eftersom bolaget växer så kommer vi sikt starta någon slags fond där vi sätter av delar av vinster och ger tillbaka till nya artister och arrangörer som behöver hjälp att komma vidare i sina projekt och karriärer.
Vad har ni på gång framöver?
–Nu har vi tagit in en person till i bolaget som heter Magnus Tunmats. Magnus har vi lärt känna som festivalgeneral för Live At Heart där jag och Ki även organiserade bransch och Lolita Pops återföreningsspelning i år. Magnus är väldigt driven och han kommer få köra runt MatBetnér nästa vecka på hans Norrlandsturné. Som jag skrev ovan så väntar en stor Broadway-komedi MEN GUD! (mengud.se) där Magnus Betnér ska spela Gud. Den har premiär nu i februari på Göta Lejon och åker sen på turné till tretton städer.
Amanda Ginsburg går in i anrika Atlantis-studion i Stockholm nu i december och börjar spela in sin uppföljare. Isabella Lundgren och Daniel Lemma ska ut och turnera igen nästa år. Det låter som Lolita Pop tyckte turnén var underbar. Så vi får se vad som händer där. Annars så blir det en ny sommar med Tjo i Tjögsta. Vi har förmedlat åt festivaler, arrangörer m.fl. så det är mycket sånt i pipen nu. Vi har även flyttat vårt kontor så vi sitter dagtid i en skön miljö, nämligen på pintxosbaren STÅ – Pintxos & Vänner där vi även gör en del mindre intima spelningar ibland. Nära till after work-en också…Sen har vi tagit in två nya stjärnskott Julia Jonas & Jacqline Moss där vi är i en spännande process just nu. Jag signade grymma Martin Roos (f.d. Kent) och hans grupp Byråkrat som åker ut en sväng nu i december. Vi ska framförallt ha kul och göra flera galna grejer. Jag tror även att nästa år kommer vi ta in fler folk och artister in i bolaget. Det är kul att det har gått så fort och bra. Hoppas det håller i sig!
Vilken ser du som den största utmaningen för din bransch?
–Innan vi vann grammisen med Amanda och började jobba med Magnus Betnér så var det lite svårt att få vissa dörrar att öppna. Det är ibland lite revirpink istället för samverkan. Jag tror om alla bara eller lite mera behjälpliga och open minded så går allt mycket enklare. Flera av de större bokningsbolagen och agenturerna har vi fått otroligt bra relation med, men vissa stänger innan dom lyssnar på hela meningen och ser bara problem med att samarbeta och att samverka. Skall nya bolag som vi komma in i branschen så måste vi lära oss att samverka med varann. Alla tjänar på det, speciellt artisten. Och det är ju därför vi alla jobbar med det här, för att ge artist och publik grymma och oförglömliga upplevelser.
Lars Nylin
Foto: Ulf Hjelting HKM Publishing