3 december 2019

JOHANSSON om StubHub, MLC, Apple mm

eBay säljer biljettjänsten StubHub till Viagogo för 40 miljarder kronor. Blockchain verkar bli en del av lösningen på den mekaniska licensieringen i USA. Apple lanserar tjänst för bakgrundsmusik. Det och annat från Daniel Johansson. 

—–

Universal Music Group har släppt en app till sina artister som levererar information och data kring musikanvändning på streamingtjänster runt om i hela världen. Appen heter Universal Music for Artists, UMA, och följer namntrenden kring streaminganalys (Spotify for Artists, Apple Music for Artists etc).

Appen finns tillgänglig via både AppStore och Google Play Store, och artister och managers kan följa personaliserad information från olika streamingtjänster, men också från Facebook, Instagram och Twitter.

Mitch Shymansky, UMG’s VP of Data Analytics, säger:

– At its heart, UMA is all about providing artists with more and better data to deepen their understanding of their fans and their listening habits. Unlike any other artist-focused tool in the market today, UMA uniquely provides a view across major consumption and social media platforms.

—–

Den organisation som har utsetts till att ta hand om den nya generella mekaniska licensieringen i USA, MLC, har valt Harry Fox Agency (HFA) som sin underleverantör av digitala tjänster tillsammans med blockchain-företaget ConsenSys.

ConsenSys utvecklar främst teknik för kryptovalutan Ethereum, vilket är intressant i sammanhanget. MLC skriver i ett uttalande:

”Technology company ConsenSys and mechanical licensing administrator Harry Fox Agency (HFA) received unanimous approval from the MLC Board to become the primary vendors responsible for managing the matching of digital uses to musical works, distributing mechanical royalties, and onboarding songwriters, composers, lyricists, and music publishers and their catalogs to the database.”

MLC säkrade nyligen finansiering för uppbyggnaden av verksamheten med motsvarande 600 miljoner kronor för det första året.

www.songconnect.org
www.consensys.net

—–

Apple lanserade i förra veckan sin nya businessinriktade tjänst för bakgrundsmusik, Apple Music for Business. Plattformen bygger inte på vanliga Apple Music utan på Playnetworks plattform. Playnetwork är redan en av de stora leverantörerna av strömmande bakgrundsmusik.

Andra stora aktörer är Mood Media, Sirius, Pandora, TouchTones, Soundtrack Your Brand, Usen, Music Concierge m.fl.

Undersökningar har visat att de allra flesta små och mellanstora företag runt om i världen använder sig av sina egna konsumentversioner av tjänster som Spotify, YouTube och Apple Music, vilket bryter mot användaravtalen med tjänsterna. En undersökning från Nielsen förra året visade att rättighetshavare går miste om 2,6 miljarder dollar varje år på grund av att affärsidkare inte använder sig av rätt licensierade tjänster.

www.applemusicforbusiness.apple

—–

Den franskgrundade streamingtjänsten Deezer fortsätter att vara starka på sin hemmamarknad. Även om Spotify gick om Deezer vad det gäller antalet MAU (Monthly Active Users) i november, står Deezer fortfarande för en större andel av utbetalningarna till franska rättighetshavare, något som är naturligt med tanke på att Deezer inte har något reklamfinansierat gratisabonnemang.

Deezer släppte nyligen också sin HiFi-version av tjänsten i appen, med 52 miljoner låtar i det icke-destruktiva formatet FLAC. Tre månader är gratis med HiFi-versionen, som sedan kostar 199 kronor per månad i Sverige.

I Indien fortsätter för övrigt streamingkriget och Spotify sänker nu under en period årskostnaden för nya kunder som skaffar Premium-abonnemang, med nästan hälften, till 699 rupees, vilket motsvarar ca 93 kronor för ett år.

—–

Andrahandsmarknaden för konsertbiljetter på nätet fortsätter väcka uppmärksamhet. Viagogo meddelar att man ämnar köpa upp onlinetjänsten StubHub för inte mindre än 40 miljarder kronor. På den brittiska marknaden innebär det att kombinationen Viagogo/Stubhub i princip får ett monopol när andra tjänster har stängt ned.

Fram tills nu har StubHub ägts av eBay, som köpte tjänsten år 2007 för motsvarande 3 miljarder kronor. I Sverige säljer Stubhub just nu andrahandsbiljetter till konserter med artister som Rammstein, Sabaton, Håkan Hellström, Keane, Amon Amarth, Iron Maiden och KISS.

En ståbiljett nere på planen till en av Hellströms konserter på Ullevi nästa sommar ligger just nu på 4 300 kronor.

—–

Lästips: Lyor Cohen – The record industry’s intense focus on data is becoming a problem

—–

Daniel Johansson

Etiketter: #Johansson