Vinyl går snart om CD i USA. Musikindustrins Lars Nylin tittar lite på hur det ser ut här.
”Nu dominerar vinyl helt, jag tror att snart lyssnar lika många på vinyl som på Spotify”.
Det är Record Store Day och jag smyglyssnar nyfiket på en sanningssägare vid ett begagnatställ ett slag, innan jag inte kan låta bli att agera besserwisser och rätta kunden i skivbutiken Pet Sounds i Stockholm.
Hen blev rejält paff. Medias uppmärksamhet av att vinylen återkommit med kraft dom senaste tio åren har slagit an hårt oss vissa. Uppfattningen att Waldo Semons uppfinning från 1926 kanske strax slår ut även streaming hade uppenbarligen nått åtminstone en person.
I veckan aktualiserades vinylens revansch ännu en gång. Tidningen Rolling Stone presenterade en rapport från RIAA som säger att CD-försäljningen i USA nu minskar så pass mycket i relation till ökningen för vinyl att vinyl kan gå förbi under återstoden av året. Det skulle i så fall vara för första gången sedan 1986. Visserligen står vinylen för en liten andel av marknaden även i USA, 4 %, men ändå.
Här hemma är bilden inte alls så. Min vän från skivbutiken är extremt långt från sanningen. Streaming står här för över 90 % av musikkonsumtionen mot 62 % i USA. Vinylen stod 2018 för 4% i Sverige medan CD stannade vid 5%, i omsättning såldes det CD för nästan 50% mer än vinyl.
Och faktum är att det inte ens ser ut som om vinylen längre ökar i volym. När jag lyssnar runt lite heter det ganska allmänt att vinylen nått en ”peak”, medan CD-minskningen planat ut, och att CD eventuellt även ökar. Observera att det hela tiden talas om NY vinyl.
När jag kollar med kontakter i en av CD-skivans få återstående bastioner, Tyskland, sägs det att CD-försäljningen inte bara ökar igen, det sägs också att ”CD är tillbaka som produkt”. Det ska bli mycket intressant se om även detta är att sätta vad man tror framför vad som är fakta.
Den här krönikan har på senare tid några gånger tagit upp vad som går att göra för att förbättra den lite mer seniora musikens trängda situation i en tid när streaming är det enklaste, billigaste och oftast bästa sättet att konsumera musik.
Vad som då händer med dom återstående 8-9 % av marknaden blir extremt intressant. Fördelningen CD/vinyl blir inte minst spännande i det perspektivet.
Hör gärna av er i ämnet via lars@musikindustrin.se.
Länk till Rolling Stone: https://www.rollingstone.com/music/music-news/vinyl-cds-revenue-growth-riaa-880959/
*
Denna vecka 1969 började gruppen Gunder Hägg spela in ett album som vi release kallades Tigerkaka. Det innebär att skivetiketten MNW fyller 50 år. Från utgivningen av Tigerkaka inleddes nämligen den stundtals snåriga vägen framåt för ett bolag som från 1971 blev en ledande del i den dåvarande svenska musikrörelsen. I dag finns MNW-katalogen hos Universal. Grattis till alla involverade, MI återkommer givetvis i ämnet.
*
Sista anmälningsdag till Melodifestivalen på söndag. Delar av redaktionen för MI har blivit så pass upphetsad att bidrag skickats in. Vi får lösa jäv-problem innan finalen nästa år.
*
Nick Holmstén är inte längre Head of Music på Spotify. Men Holmstén blir kvar i bolaget, en mycket intressant entreprenörsresa fortsätter. Holmstén kom 2013 till Spotify då streamingtjänsten köpte hans skapelse Tunigo.
*
Z.E., Einar och nu Dree Low. Inte ett kvartal detta år utan att en svensk rappare dominerar Sverigetopplistan och Spotify topp 50.
*
Jocke Berg har gett en intervju för första gången sedan Kent splittrades. Utgångspunkten för samtalet med Jonna Bergh är ett samarbete med designern Efva Attling, men han talar även om sin syn på dagens musikkonsumtion. Länk till Damernas Värld: https://www.damernasvarld.se/intervju-jocke-berg-efva-attling-desigsamarbete-the-hogdalen/
*
Vi påminner om att du som läser detta direkt på musikindustrin.se kollar så att du även får vårt nyhetsbrev. Vi bytte distributör av detta förra veckan och har noterat en del barnsjukdomar.
*
Avicii skulle ha fyllt 30 år gångna veckan. Sorgen över att Tim Bergling inte längre är med oss mildrades en aning av beskedet att galan i hans namn på Friends Arena i december snabbt sålde slut.
Lars Nylin