13 augusti 2019

JOHANSSON om Tencent/UMG, Apple Music, SoundExchange mm

Ryktena har funnits där ett tag, att kinesiska Tencent varit intresserade av att köpa in sig i Universal Music Group. Nu verkar det mer eller mindre klart. Vad kommer det innebära för streamingen? Det och annat signerat Daniel Johansson. 

—–

Amerikanska rättighetsorganisationen SoundExchange har tillsammans med SourceAudio gjort gemensam sak kring tjänsten www.podcastmusic.com som ska göra det lättare för producenter av podcasts att licensiera musik till sina poddar. Licensfunktionen är ”on demand” och fungerar alltså inte som en vanlig avtalslicens (blanket license) för t ex radio.

Michael Huppe, CEO för SoundExchange förklarar:

– The podcast industry is rapidly growing, and this collaboration will provide SoundExchange’s music creators – both labels and publishers – with an additional way to monetise their work by making their music available on podcastmusic.com if they choose. Our collaboration with SourceAudio will make the process of licensing music simpler through a one-stop licensing marketplace.

Liksom Spotify verkar nu också Apple satsa på podcasts. Enligt Bloomberg har företaget kontaktat flera medieföretag för att köpa upp rättigheter till poddar.

—–

Apple presenterade för övrigt nyligen sin senaste kvartalsrapport som visar att intäkterna från olika former av tjänster, inklusive Apple Music, fortsätter att öka. De totala intäkterna landade på 54 miljarder dollar, och var högre än förväntat. Även försäljningen av fysiska produkter ökade jämfört med kvartalet innan, det var det bästa ”juni-kvartalet” någonsin för Apple.

Som jämförelse kan nämnas att Spotify rapporterade 1,7 miljarder dollar i intäkter för samma kvartal. Det är självklart en fullständigt orättvis jämförelse, eftersom Apple har mängder av andra intäktsströmmar, men kan ändå vara intressant bara för att beskriva skillnaden i storlek på företagen.

Apple har för övrigt också officiellt lanserat Apple Music for Artists som fram tills nu varit i beta-version. Precis som Spotify for Artists är det möjligt att se antal strömmar för låtar, den demografiska fördelningen av lyssnare och annat. Apple har dock några ytterligare alternativ på sin statistik-plattform som t ex möjligheten att kunna jämföra flera spår med varandra, statistik från Shazam och möjligheten att kunna välja tidsperioder på ett lite annorlunda sätt.

Apple Music har också lanserat högkvalitativ streaming genom Apple Digital Masters, en streamingvariant av det som tidigare kallades Mastered for iTunes.

—–

Vivendi avslöjade förra veckan att de för tät dialog med Tencent om att det kinesiska bolaget ska köpa upp 10 procent av Universal Music Group, samt ha option på ytterligare tio procent under ett års tid, till samma pris. Värderingen av UMG är satt till 34 miljarder dollar, eller 30 miljarder euro, (något lägre än tidigare prognoser), vilket skulle innebära att Tencent betalar 3,4 miljarder dollar för tio procent.

Vivendi har vid flera tillfällen sagt att man kan tänka sig att sälja ut så mycket som 50 procent av UMG. I det officiella meddelandet skriver Vivendi bl a: ”Vivendi and Tencent are also concurrently considering areas of strategic commercial cooperation. In this context, Vivendi is keen to explore enhanced cooperation which could help UMG capture growth opportunities offered by the digitalization and the opening of new markets.”

Intressant i sammanhanget är självklart att Tencent äger 7,5 procent i Spotify, samt att Spotify äger 10 procent i Tencent Music Entertainment Group, men också att både Sony Music och Warner Music köpte in sig i Tencent Music innan bolaget börsnoterades.

Tencents tjänster dominerar än den kinesiska streamingmarknaden, QQ Music, Kugou, och Kuwo, med sina totalt 700 miljoner användare, varav 120 miljoner betalar (att jämföra med Spotifys globala 232 miljoner användare, varav 103 miljoner betalande).

En funktion som fungerat bra på den kinesiska marknaden är möjligheten för användare att ge mikrodonationer, något som Spotify alldeles nyligen avslöjade att man också är på väg att introducera. Hela 70 procent av intäkterna för Tencent Music kommer just från donationer, oftast i form av virtuella gåvor som man betalar för och skickar till andra genom apparna.

Om affären blir av mellan Tencent och Vivendi är frågan vad det i praktiken skulle innebära. Den inhemska kinesiska musikindustrin växer kraftigt och ser en explosion av kreativitet, nya festivaler etc. En naturlig effekt av en deal mellan Tencent och Vivendi skulle kunna bli ett mycket närmare samarbete vad det gäller produktion av musik med hjälp av UMG. Bolagen samarbetar redan och slöt ett avtal 2017. Den enorma stjärnan Kris Wu signade med UMG förra året, och UMG har på andra sättet varit aktiva för att bli en viktig del av den kinesiska marknaden.

Även om det slutliga avtalet inte är underskrivet, är det väl inte för överdrivet att misstänka att affären i stort sett är klar, annars hade inte Vivendi gått ut med det officiellt.

Hela pressmeddelandet

—–

Högtalartillverkaren Sonos rapporterar ökade intäkter under kvartalet. Sonos har haft det lite tufft i konkurrensen med de smarta högtalarna från Apple, Amazon och Google, men tror mycket på samarbetet med IKEA.

Nyligen lanserades serien Symfonisk som inkluderar en högtalarlampa och en högtalarhylla. Högtalarna har rullats ut i varuhus runt om i världen, och Björn Block, ansvarig för IKEA´s satsning på det smarta hemmet, säger:

– Målet är att våra gemensamma produkter ska spara plats, minska behovet av sladdar och den oreda de skapar, och ge utrymme för ljud och musik i hemmet på ett snyggare sätt.

www.sonos.com/sv-se/symfonisk-by-sonos-and-ikea

—–

Sony har utvecklat AI-programvaran DrumNet som automatiskt genererar trummor och rytm till låtar. Genom att lära upp AI-n hur trummor ska låta i förhållande till andra instrument kan en musikskapare t.ex. spela in gitarr, piano och bass, varpå DrumNet synkar och lägger på lämpliga virvel- och baskaggespår, baserat på valda parametrar.

Syftet med DrumNet är kanske inte att skapa en fullfjädrad slutprodukt, utan snarare att fungera som en kreativ hjälp för musikskapare och producenter.

—–

Lästips: Global and local music streaming companies are slow to grow in Africa

—–

Daniel Johansson

Etiketter: #Johansson