År 2004 började begreppet ”podcast” bli populärt på webben, i samband med att iTunes gjorde det möjligt att ladda ned ljudfiler från webbplatser. 15 år senare är poddar hetare än någonsin, både för streamingtjänster och rättighetshavare.
—–
I förra veckan lanserade det svenskgrundade musikverktyget Soundtrap, som är en del av Spotify, ett nytt allt-i-ett-podcastverktyg – Soundtrap for Storytellers. I samband med lanseringen öppnade Soundtrap även en podcastskola, Stockholm Institute of Storytelling, med några av Sveriges kändaste poddare som lärare, bl a Alex Schulman, Moa Wallin, Emil Persson och Anton Berg. Satsningarna är en del av Spotifys större poddsatsning.
Per Emanuelsson, medgrundare av Soundtrap, säger:
– Soundtraps ursprungliga vision var att göra det enklare för människor att skapa musik tillsammans. Nu bygger vi vidare på detta för att omdefiniera hur en podd produceras. Allt som poddare upplever som tidskrävande och komplicerat har vi gjort enkelt och digitaliserat. Det gäller till exempel inspelning av intervjuer via webben, addering av ljudeffekter och möjligheten att omvandla inspelat ljud till redigerbar text, vilket sparar många timmars jobb.
Soundtrap köptes upp av Spotify för 1 1/2 år sedan. Ingen köpeskilling har avslöjats, men bolaget värderades vid den senaste investeringsrundan till ca en kvarts miljard kronor.
https://www.soundtrap.com/storytellers
—–
Inspectah Deck från Wu-tang Clan släpper under 2019 ett nytt album där alla beats är gjorda med samplingar från svenska Tracklib. Ett av spåren på albumet hålls öppen för någon okänd producent, som t ex någon bland fansen där vem som helst kan skicka in beats gjorda med Tracklib-samples. Inspectah Deck kommer att välja ut ett beat och flyga producenten till New York för att spela in med honom eller henne i studion.
Det inledande spåret på DJ Khaleds nya album Father of Asahd bygger också på en sampling från Tracklib. Major Seven, som producerat spåret säger: – I was intentionally searching for a rare sample that was influenced by my Jamaican culture.
Och den samplingen hittade han alltså på Tracklib, som under det senaste året vuxit i popularitet framför allt hos just hiphop-producenter.
https://www.tracklib.com/blog/inspectahdeck/
—–
Sony Music Entertainment är på gång att uppdatera sin plattform för statistik och information om fördelning av intäkter, Sony Music Artist Portal, med två nya funktioner: Real Time Royalties och Cash Out.
Den första funktionen gör det möjligt för bolagets artister att se intäkterna från olika digitala tjänster direkt när Sony får utbetalningarna från dem. Tjänsternas utbetalningar sker oftast månadsvis, och med Real Time Royalties kommer det inte ske någon fördröjning mellan när Sony får pengarna och artisterna får tillgång till information om användning och intäkter.
Cash Out i sin tur gör det möjligt för artisterna att själva bestämma när de ska ”ta ut” royalty-intäkterna, de finns på kontot ungefär som på ett bankkonto, och ger artisterna större frihet över hur de ska använda pengarna.
I ett meddelande till alla artister skriver Sony Music: ”This major speed improvement eliminates the need to wait for periodic reporting cycles to see your royalty earnings and account balances. You’ll also be able to use the Sony Music Artist Portal’s industry‐leading analytics capabilities to interpret your Real Time Royalties data in robust and powerful ways, giving you faster insights into your earnings trends so you can make highly‐informed decisions.”
Sony meddelar också att man har inlett en satsning för att hitta och signa talanger inom podcasting. Adam Davidsson och Laura Mayer, med lång erfarenhet från att utveckla podcasts, kommer hjälpa Sony att hitta nytt spännande originalinnehåll.
—–
Under flera år har det gått rykten kring att Spotify ska lansera en fysisk produkt inriktad mot bilmarknaden. Nu finns det en sådan, men huvudsyftet med produkten som döpts till Car Thing, är att samla in information om hur Spotifys användare spelar musik i bilen. Alltså, en researchpryl snarare än en konsumentprodukt.
Spotify skrev i förra veckan: “While we know there has been some speculation about our future plans. Car Thing was developed to help us learn more about how people listen to music and podcasts. Our focus remains on becoming the world’s number one audio platform – not on creating hardware.”
Till en början kommer Car Thing att finnas för ett utvalt antal kunder i USA som vill lämna information kring hur de lyssnar på musik när de kör, eller åker, bil.
—–
Nästa artist ut på hologramturné verkar bli Whitney Houston, som gick bort 2012. Houstons släktingar har kategoriskt sagt nej till alla former av erbjudanden tidigare, men nu har Pat Houston, svägerska och tidigare manager för Whitney beslutat att tiden är mogen för stjärnan att återvända.
Wave Music Publishing, som köpt upp 50 procent av rättigheterna och tillgångarna, kommer vara med och utveckla hologrammet tillsammans med Base Holograms inför turnén. I planen finns också skapandet av en ny Broadway-musikal med Whitney på scen.
Andra artister som endera har, eller ska, ut på hologramturné inkluderar Maria Callas, Dio, Roy Orbison, ABBA, Buddy Holly, Frank Zappa och fler.
—–
Daniel Johansson