Den 25 mars höll Apple ett av sina uppmärksammade events, där en palett av nyheter och tjänster presenterades, däribland ett nytt betalkort utan avgifter.
Alla hade förväntat sig att Apple skulle presentera sin nya videotjänst under måndagen, vilket de också gjorde. Men det blev två olika tjänster, en tjänst med det något tråkiga namnet Apple TV+, och den andra vid namn Apple TV Channels. Båda tjänsterna kommer släppas i höst.
Streamingtjänsterna kommer huvudsakligen finnas tillgänglig via Apple TV och det kommer enbart finnas egenproducerat innehåll på Apple TV+, i form av TV-serier och filmer. Apple har knutit till sig starka namn som Steven Spielberg, JJ Abrams, Reese Witherspoon och Oprah Winfrey, och den trailer som nu snurrar för de olika serierna och filmerna visar att Apple satsar hårt på att skapa innehåll som de själva äger.
Tanken med Apple TV Channels är att den ska komplettera Apple TV+ med andra producenters innehåll, som t ex HBO, CBS, Starz, MTV, PBS, Showtime m fl. Genom Channels ska man kunna prenumerera bara på de TV-serier och kanaler man själv vill ha, en form av á la carte-lösning.
Men både Netflix och Hulu ger Apple TV kalla handen.
– Kriget är igång, sade Reed Hastings, CEO på Netflix, när han nyligen meddelade att Netflix inte kommer finnas tillgänglig via Apple TV i fortsättningen. Samtidigt som Hulu och Spotify gjort gemensamt sak i USA och erbjuder en paketlösning inkluderande båda tjänsterna för att konkurrera med Apple.
Det återstår att se exakt hur saker och ting kommer se ut i Sverige och Europa när väl Apple TV+ och Apple TV Channels lanseras senare under året, eventet den 25 mars var framför allt inriktat på den amerikanska marknaden. Apple avslöjade inte heller exakt vilka priser som kommer gälla för de två nya streamingtjänsterna.
Ytterligare en nyhet vid eventet var bekräftandet av de tidigare ryktena om att Apple lanserar ett betalkort tillsammans med MasterCard och Goldman Sachs. Till en början lanseras kortet i USA, och är direkt kopplat till Wallet-appen där användare kan ansöka om kortet.
Det mest anmärkningsvärda är kanske att Apple inte kommer att använda sig av några avgifter, inklusive förseningsavgifter och övertrasseringsavgifter. Istället inför man en form av belöningssystem, använder man kortet digitalt för att köpa produkter hos Apple, inklusive App Store, får man tre procent ”cash back”, använder man Apple Pay för att köpa andra varumärkens produkter får man tillbaka två procent, och använder man det fysiska kortet i butik får man tillbaka en procent på betalningen.
Hela eventet inleddes med att Tim Cook presenterade den nya ”streamingtjänsten” för tidningar, Apple News+, som kommer finnas tillgänglig direkt i kommande uppdateringar av iOS. Vid start handlar det om över 300 magasin och tidningar, bl a Time, Wired, Wall Street Journal, National Geographic och många fler.
För 9,99 USD per månad kan amerikanska användare få tillgång till alla tidningar, och i sann Harry Potter-anda kommer omslagen vara animerade och innehålla rörliga bilder. Ingenting har sagts ännu om internationell lansering eller lokalt utbud av tidningar och magasin.
Slutligen presenterades Apple Arcade, en streamingtjänst för spel, som även den kommer lanseras i höst. Istället för att betala för enskilda spel som laddas ned till devicen från App Store, betalar användaren en prenumerationskostnad per månad för att få tillgång till spel. Gaming-tjänsten kommer från start endast innehålla egenproducerade spel, ca 100 sådana, eller snarare spel som andra spelstudior gjort och som Apple äger rättigheterna till. Såväl LEGO som SEGA, Konami och Giant Squid har utvecklat spel till Apple Arcade.
Sammantaget kan man säga att alla de här nya tjänsterna på olika sätt bekräftar det som Apple skickat signaler om under ett bra tag, en förändring från hårdvara som det absoluta fokuset, till tjänster i olika former. Tillväxten har redan varit störst kring företagets tjänster ett tag, medan flaggskeppet iPhone har det tufft i konkurrensen med främst Samsung och Huawei.
Så, på ett sätt är det ett historiskt skifte vi ser, som alldeles säkert också kommer påverka musiken. För snart 20 år sedan utvecklades och lanserades iPoden och iTunes, som på den tiden skapade en stor efterfrågan på digital musik. Introduktionen av iPhone år 2007 och iPaden 2010, var starten för ”appar” som begrepp och drev försäljningen av de hårdvaror som Apple utvecklade.
Även om hårdvarorna fortfarande dominerar intäkterna till Apple råder det ingen tvekan om vart siktet är inställt framöver, mot driften av tjänster och produktionen av innehåll som Apple själva äger. Därför ska det bli intressant att se hur Apple Music kommer att passa in i den här nya paletten av tjänster, om Apple även där kommer satsa på egenproducerat innehåll i framtiden.
Daniel Johansson