19 mars 2019

JOHANSSON om Tyskland, Spotify/Apple, Warner mm

”Vad händer egentligen?” är det nog både en och annan som tänker. På bara ett par veckors tid har Spotify lyckats göra sig ovän med Warner/Chappell kring Indien, NMPA i USA kring ersättningsnivåer, och de senaste dagarna med Apple. Men det finns faktiskt de som stöttar tjänsten också.

—–

Tyskland var tillsammans med Japan länge länder som stack ut vad det gällde musikkonsumtion. CD-formatet fortsatte att gå starkt i Tyskland även tio år efter att streamingen introducerats. Men sedan något år tillbaka sker samma snabba förändring som många andra länder upplevt.

Under 2018 ökade intäkterna från streaming med 34 procent i Tyskland, enligt siffror från branschorganisationen BVMI, och var därmed det största formatet i landet med 46 procent av de totala intäkterna. Uppgången kunde dock inte fullt ut möta den nedgång i CD-försäljningen på 20 procent som skedde under året. Totalt minskade intäkterna med 0,4% och landade på motsvarande ca 10 miljarder kronor.

De digitala intäkterna, inklusive downloads, stod för 56,7 procent av intäkterna under 2018, medan fysiskt stod för 43,3 procent. Florian Drücke, CEO för BVMI, kommenterar rapporten:

– After its previous four years of growth, industry turnover has now had its second year at a steady plateau level. This is not unhappy news. In fact, the German music industry continues to hold the course as it moves through a major transformation phase.

MiDIA har också släppt sin rapport för intäkterna till musikbolag globalt under 2018, en rapport som visar att intäkterna för inspelad musik ökade med 8 procent jämfört med 2017. Totalt var intäkterna 18,8 miljarder dollar, varav streamingintäkterna utgjorde 9,6 miljarder. Det innebär att 2018 var det första året då streamingen som enskilt format globalt sett stod för en majoritet av intäkterna, 51 procent.

MiDIA gör bedömningen att USA och Storbritannien nu kommer sakta in i tillväxten, medan intäkterna kommer fortsätta öka i samma takt i länder som Brasilien, Mexico, Japan och Tyskland, åtminstone under 2019.

Universal Music Group hade 31 procent av marknaden, indie-labels 30 procent, Sony Music Entertainment 21 procent och Warner Music Group 18 procent. En intressant utveckling är att den största intäktsökningen skedde till DIY-artister, enligt MiDIA´s Mark Mulligan. Han kommenterar utvecklingen:

– The range of tools now available to an artist are more comprehensive than ever before, while deal types that labels are offering (e.g. label services, joint ventures) are changing too. Artists are effectively able to custom-build the right model for them. The market will always need labels, but what constitutes a label is becoming a fluid concept.

—–

YouTube Music och YouTube Premium har lanserats i hela Centralamerika, i Argentina, Paraguay och Uruguay, samt i Indien och Sydafrika. I Indien lägger sig YouTube Music lägre i månadskostnad än Spotify och Apple Music, en prenumeration på YouTube Music kostar 99 rupees i månaden, eller ca 13 kr.

—–

I förra veckan anmälde Spotify Apple till EU för den provision som tas ut på prenumerationer som köps genom App Store. Anmälningen startade ett ganska hetsigt ordkrig mellan bolagen, där Apple sade att Spotify ”vill ha alla fördelar som gratisappar har, utan att vara gratis”, medan Spotify kallade Apple för monopolistiska.

Med tanke på att den här provisionen har funnits under lång tid, ska man kanske se anmälan i ljuset av Spotifys överklagande av de nya tarifferna till förlag och kompositörer i USA, samt konflikten kring tvångslicens i Indien för Warner/Chappells katalog. Med anmälandet av Apple vill ju Spotify signalera att en av orsakerna till varför utbetalningsnivåerna är svåra att höja helt enkelt beror på att en av de stora distributörerna av appen, Apple med App Store, tar för mycket betalt.

Under det första året tar App Store 30 procent av prenumerationsintäkterna, och sedan 15 procent. Spotify släppte förra året en egen site för nedladdning av appen på iOS i ett försök att passera App Store, och kritiken som sådan har kommit i olika vågor från alla former av prenumerationsappar där användare betalar genom Apples plattform.

Både Deezer och Anghami gick snabbt ut och stöttade Spotify. Deezer sade i ett uttalande till Music Ally: ”Streaming is one of the most competitive industries in the world. We fully support Spotify in wanting there to be a level playing field. Companies should be able to compete through innovation, content and customer focus. Right now that’s not the case. iOS and Apple users who love music streaming are disenfranchised, with higher fees and less realistic options as a result. We look forward to the European Commission’s response to Spotify and will follow the issue closely.”

Apple menar att det bara är en ”tiny fraction” av Spotifys prenumeranter som betalar sina prenumerationer genom App Store. Nu återstår att se hur EU kommer att reagera.

—–

Nyheten om Sessions (tidigare Auddly) samarbete med UMG, Avid, MXM Music kring Creator Credits (på annan plats på MI) följs upp med nyheten att fyra tunga branschorganisationer gör gemensam sak för något liknande, men kanske med tydligare amerikanskt fokus.

The Artists Rights Alliance, SAG-AFTRA, RIAA, och American Association of Independent Music (A2IM) meddelar att de startar arbetet med att skapa ett mer ”robust” system för ”digital attribution and credits.” Exakt hur långt man har kommit i arbetet framgår inte, men konsortiet uppmuntrar alla aktörer i musikbranschen att samarbeta kring utvecklandet av ett effektivare system.

Läs mer

—–

Apple Music har anlitat ett antal skapare av kända albumcovers för att göra mer konstnärliga presentationsbilder av sina spellistor. Enligt Apple kommer tusentals spellistor, inte minst alla genrebaserade, få de här nya bilderna. Målet är att nytt artwork på ett bättre sätt ska reflektera fansens intresse och känslor kring musiken.

Den 25 mars håller för övrigt Apple ett av sina ”events”, då många förväntar sig att den nya streamingtjänsten för video kommer att presenteras. Intressant i sammanhanget är att Spotify i veckan meddelade att videotjänsten Hulu nu följer med gratis för amerikanska Premium-användare. Kanske är detta ett sätt att skapa ett erbjudande som ska konkurrera med en kommande ”paketlösning” från Apple som inkluderar både musik och rörlig bild.

—–

Den musikinriktade meddelandetjänsten I AM POP har tagit in 20 miljoner kronor i nytt kapital. Bland de som använder tjänsten finns Kobalts AWAL, Sony Music, Warner Music, The Orchard, Ministry of Sound och flera live-aktörer. Plattformen gör det möjligt för artister, festivaler och andra aktörer att skapa direktrelationer med fans och följare. Aaron Bogucki, VP Digital Marketing, på AWAL Recordings förklarar:

– In the age of newsfeed algorithms and the public’s wider understanding of online privacy issues, fans are relying on closed group communications via direct messaging at an increasing rate. AWAL’s approach to identifying, engaging and converting our artist’s fans using I AM POP’s platform has helped us develop a valuable direct marketing channel for a number of our artists.

—–

Warner Music Group har ingått licensavtal med afrikanska streamingtjänsten Boomplay, som har 42 miljoner användare i bl a Kenya, Kamerun, Ghana, Nigeria, Senegal, Uganda och Tanzania. Över en miljon låtar från Warners katalog kommer att finnas tillgänglig på tjänsten.

WMG meddelar också att man har ingått avtal med metadataplattformen Jaxsta, som vill skapa en mer komplett databas för information kring musik genom att samla in data från masterägare och förlag. Jaxta försöker samla in så mycket data som det bara går, från publika databaser såväl som slutna, för att ”återskapa” det som har gått förlorat i information till musiklyssnare genom övergången från fysiska album till streaming. De kallar sig själv för ”the credit roll for our industry.”

—–

Aggregatören CD Baby har börjat erbjuda möjligheten att köpa reklam på Spotify och flera andra tjänster. Via plattformen Shoc.co kan t ex artister och labelar publicera 30-sekunders reklamsnuttar i olika länder runt om i världen. Kevin Breuner, marknadschef på CD Baby, säger:

– We’re really excited about this new set of campaigns. A lot of these tools were once exclusive to major labels and big brands, with audio campaigns on Spotify costing more than many musicians are able or willing to invest. Now for the price of a stack of flyers and a tank of gas, you can reach out to thousands of people, right when they are already thinking about music.

—–

I Australien har Spotify tillsammans med AAMI infört möjligheten att kunna varna biltrafikanter genom Spotify. Projektet kallas ”Warning Spots” och är än så länge begränsad till Victoria’s Great Ocean Road.

AAMI är motsvarigheten till svenska Motormännens Riksförbund (som fortfarande år 2019 alltså verkar tycka att det bara är män som ska köra bil), och Toby Gill, som är talesperson för AAMI, kommenterar samarbetet med Spotify:

– Utilising data about recent Victorian road accidents, dangerous hotspots on some of Australia’s busiest roads were identified. By using sophisticated geo-targeting capabilities, AAMI was able to serve bespoke ads to Spotify listeners in precise locations, warning them of the specific dangers ahead.

—–

Distributionsplattformen för musikupplevelser i VR, Melody VR, har ingått licensavtal med franska SACEM, amerikanska ASCAP och BMI samt Universal Music Publishing. Sedan tidigare finns avtal på plats med Sony, Warner, Kobalt/AWAL m fl.

Melody VR har tagit in 700 miljoner kronor i riskkapital, och satsar helt enkelt på att musikupplevelser i hög grad kommer att flytta över till VR framöver. Ett annat företag som tror samma sak är Facebook, som genom köpet av Oculus och satsningarna på AR visar att de tror på såväl den virtuella, som den mixade, verkligheten. Facebook stöttar Melody VR som kommer att finnas med från start när den nya generationen Oculus lanseras.

—–

I januari avslöjades att Red Hot Chili Peppers, som i år firar 35 år, skulle genomföra en konsert från/vid pyramiderna i Giza i Egypten. Bassisten Flea såg fram emot det hela: – Learning. Learning. Learning. It is happening right now, my heart is abuzz with joy at the prospect of performing in Egypt. I’m so grateful and humbled for the experience.

Bara ett par dagar innan konserten skulle genomföras kom nyheten att den också skulle livesändas på nätet. I fredags skedde konserten och strömmades på YouTube live.

—–

Den spanska livemusik-organisationen Spanish Association of Music Promoters skriver i sin årsrapport att live-intäkterna ökade under 2018 med 24 procent i landet jämfört med 2017. Totalt omsatte livebranschen i Spanien 334 miljoner euro under 2018.

Enligt APM beror ökningen till stor del på en förändring i beskattningen av livemusik. År 2012 höjdes momsen på livekonserter till 21 procent, vilket ledde till ett stor fall i intäkterna under de efterföljande åren. Men, under 2017 beslutade sig den spanska regeringen för att sänka momsen till 10 procent. Förutom det var det många artister som genomförda rekordstora arenakonserter i Spanien sommaren 2018, som Ricky Martin, Bruno Mars, Shakira, Luis Miguel, Alejandro Fernández och Iron Maiden.

—–

Streamingtjänsten Napster rapporterar en vinst för 2018 på 10 miljoner dollar, en klar förbättring jämfört med resultatet för 2017 som hamnade på minus 13 miljoner dollar. Samtidigt menar man att bolaget kommer att behöva extern finansiering framöver för att kunna finansiera den tillväxt som är nödvändig för att överleva i den hårda konkurrensen.

Napster meddelar också att man har ingått samarbete med Univision kring appen Uforia, som används av många spansktalande i USA. Napster-plattformen integreras i appen på samma sätt som den t ex görs i iHearts app, och visar att Napster allt mer verkar vilja gå mot att använda sin plattform som en ”white label”-lösning.

—–

Tre ledande figurer inom den digitala musiksfären har slutat på sina chefspositioner, Pete Downton som varit CEO för 7digital, Andy Ng som varit chef på Tencent Music Entertainment med de asiatiska streamingtjänsterna QQ Music, Kugou Music och Kuwo Music, samt Jonathan Prince som fungerat som Global Head of Communications and Public Policy på Spotify.

—–

Facebook, inklusive Instagram, har ingått avtal med många av de ledande rättighetshavarna i Indien och Thailand, på samma sätt som man gjort med andra rättighetshavare runt om i världen. Avtalen gör det möjligt för Facebooks användare att kunna använda musik i videos, poster och meddelanden.

—–

Svenska Amuse genomför tillsammans med MiDIA en enkätundersökning bland artister och musiker med syftet att sammanställa förutsättningarna idag vad det gäller ekonomi, karriär, kreativ kontroll, relation till musikbolag osv. Alla former av utövare är välkomna att delta, DJ-s, musiker, producenter osv, som i utbyte får slutrapporten med resultaten skickad till sig.

Länk till enkäten

—–

Lästips 1: Preparing for the Post-Album Industry 

Lästips 2: Big question: Could Google buy Universal?

—–

Daniel Johansson

Etiketter: #Johansson