Lyssna på unga, de vet sånt du inte vet. Och välj vem du ska vara, du kan inte både jobba 9-5 och nätverka på nätterna. Under By:larm delade tre av de nominerade till listan ”Nordic Music Biz 20 under 30” med sig av tips och råd till både mentorer och nya talanger i musikbranschen.
Tjugo unga musikbranschtalanger tog plats på listan ”Nordic Music Biz 20 under 30” i början av februari. Tre av dem deltog i en panel under By:larms konferens, modererad av Ed Poston, A&R på Concord i Storbritannien.
Hur tar man hand om sin hälsa i en bransch där kontakter ofta knyts under sena festkvällar? Hur kan mentorer stötta unga i branschen och hur bör man själv förhålla sig till kollegor och chefer?
Sverige representerades i panelen av Olivia Hessel, Head of label & partner relations på TEN Music Group.
– Många vill in i musikbranschen och alla ser det inte som ett jobb. Därför är det viktigt att mentorer ser vilka som faktiskt vill jobba och hjälper dem framåt, svarade hon på frågan om mentorernas roll.
Aino-Maria Paasivirta, promotor på Fullsteam Agency i Finland pekade på hur det kan var svårt att förhålla sig till hierarkierna i branschen.
– Det finns fortfarande folk som inte pratar med mig för att jag inte är tillräckligt ”senior”. Men de kommer att få prata med mig förr eller senare, sa hon med ett skratt.
Har branschen förändrats i övrigt i sättet att behandla människor? frågade Ed Poston och adresserades specifikt frågan om kön och etnisk bakgrund.
– Det är stor skillnad mellan generationerna, på de som är 30 och 50, sa Aino-Maria Paasivirta och fortsatte:
– Det är ju inte så att folk vill vara sexistiska grisar, det är bara så att de är vana vid att göra sina dealar på strippklubbar.
– Det är viktigt att kunna prata om det på arbetsplatsen, sa Olivia Hessel. Hur kommer vi till en plats där vi är mer jämställda? Det är lätt att bara gå vidare.
Ödmjukhet inför andras kunnande över huvud taget är viktigt, menade Olivia.
– Vi har praktikanter idag som vet mer än jag. Det är superviktigt att lyssna på vad de vet.
Hälsofrågan har hamnat i strålkastarljuset även i musikbranschen under senare tid. Hur ska man som ung med ett sug att knyta nya kontakter och nätverka, hantera att så många aktiviteter är knutna till alkohol och sena kvällar?
– Du får välja vem du ska vara, sa Aino-Maria Paasivirta. Du kan inte jobba 9-5 och sen nätverka på natten. Det är viktigt att folk omkring sig som kan säga ifrån också om man inte själv klarar att säga nej.
Yunus Daar, manager på Nora Collective i Norge, tyckte att sociala medier öppnat i viss mån kan ersätta nätverkande på fest.
– Jag är inte blyg, jag tar kontakt och frågar ”hur är läget”? Det är ju ett privilegium vi har att sociala medier finns nu.
Christel Valsinger
Fotnot: Listan ”Nordic Music Biz 20 under 30” är ett initiativ från NOMEX, det gemensamma programmet för de nordiska exportkontoren. Du hittar hela listan här.