Just nu pågår en intressant utveckling kring musikens ekonomi. Förutom att kunna köpa och handla med rättigheter är det flera aktörer som introducerar alternativa betalningsmodeller. Amuse är senast ut med Fast Forward.
—–
Amuse lanserade nyligen något som kallas Fast Forward, som innebär att artister kan få förskottsersättningar på framtida intäkter, i upp till 6 månader. Genom att analysera den data som redan samlats in från digitala tjänster kan Fast Forward ge en rimlig prognos över hur intäkterna kommer se ut framöver, och Amuse betalar då ut dessa pengar i förväg.
Själva förskottsfunktionen är inget nytt, stora delar av musikekonomin har under lång tid byggt på att masterägare och förlag betalar ut förskott till artister och låtskrivare som sedan avräknas på de kommande intäkterna. Men, Andreas Ahlenius, Label Director på Amuse, säger att det här fungerar på ett annat sätt:
– Musikindustrin har alltid karaktäriseras av en inbyggd tröghet när det gäller pengar, inte minst genom att osignade artister vanligtvis behöver vänta 3-4 månader på utbetalningar från streamingtjänster. Historiskt sett har skivbolag använt förskott som ett sätt att låsa in artister i långa kontrakt. Vi använder nu förskott som ett verktyg för att hjälpa artister att behålla sin självständighet.
Fokus ligger på DIY-artister, och alla rättigheter kvarstår hos individerna. Eftersom Amuse distribuerar musiken till streamingtjänsterna, och streamingintäkterna till artisterna, har de mycket data kring hur musiken presterar på tjänsterna och det är den datan som ligger till grund för Fast Forward, som nu finns tillgänglig i Amuse-appen.
—–
Universal Music Group rapporterar att de globala streamingintäkterna ökade med 37 procent under 2018 jämfört med 2017. Trots en nedgång på 16 procent i fysisk försäljning och en nedgång med 24 procent på downloads, ökade de totala intäkterna för inspelad musik med nästan 10 procent och landade på 6,8 miljarder dollar.
I samband med rapporten sade Vivendi att de fortsatt har siktet inställt på att sälja upp till 50 procent av UMG till en eller flera ”strategiska partners” framöver. Vivendi hade totalt 15,7 miljarder dollar i intäkter under 2018.
Nyligen avslöjades också att UMG kommer köpa upp distributören/aggregatören Ingrooves. Sedan tidigare ägde UMG 20 procent i företaget, men ska nu förvärva de resterande 80 procenten. Uppköpet är intressant med tanke på Sony Music´s uppköp av The Orchard för ett par år sedan, samt The Orchards uppköp av Phonofile m fl. UMG driver sedan tidigare distributören Spinnup, och Warner lanserade under 2018 sin egen distributionstjänst Level Music.
Boyd Muir, CFO på UMG, kommenterar uppköpet av Ingrooves:
– The continued success of the indie community is vital to the health of our industry, and through our investment in Ingrooves, we will strengthen the services we can offer to independent artists and entrepreneurs. I’m pleased to welcome Bob and his team to UMG and I’m looking forward to growing Ingrooves together.
—–
Netflix-dokumentären om den kollapsade Fyre-festivalen i Bahamas är närmast obligatorisk för alla som på något sätt är involverad i musikbranschen. Med en utsåld festival lyckas arrangörerna göra precis alla fel som går att göra, och stod till slut med tusentals festivalbesökare på en mer eller mindre isolerad ö, utan artister och fungerande infrastruktur.
Billy McFarland, grundare och chef, fick till slut 6 års fängelse för bedrägeri, och processerna mot honom pågår fortfarande. Artisten Ja Rule var också djupt involverad i både appen Fyre och festivalen, men han har gått vidare och lanserar nu en direkt kopia av Fyre-appen, som heter Iconn.
Bland de artister som går att boka genom appen finns Cardi B, Childish Gambino, Shawn Mendes, Zayn Malik, Maroon 5, Bebe Rexha, Chance The Rapper, Big Boi, Conor Maynard, Ellie Goulding, Rita Ora och Snoop Dogg.
Ja Rule säger i en kommentar:
– In the midst of chaos there’s opportunity. I’ve got my new platform, rebranded and rebuilt, and it’s an amazing platform. It’s for artists.
—–
Apple har köpt upp brittiska DataTiger, ett bolag som använder sig av AI för att optimera marknadsföring ut mot användare. DataTiger analyserar stora mängder användardata för att skapa anpassad reklam till individer. Plattformen ska bl a användas för att få fler användare till Apple Music.
Apple gjorde under 2018 framför allt två uppmärksammade uppköp, igenkänningstjänsten Shazam, samt företaget Akonia Holographics som utvecklar teknik för AR-linser (Augmented Reality). Just uppköpet av Akonia visar på att även Apple, liksom Microsoft, Facebook och Samsung, satsar allt mer på den mixade verkligheten. Apple har under ett par år bakom kulisserna jobbat på en ny produkt i form av AR-glasögon, ett arbete som leds av tidigare Dolby-chefen Mike Rockwell.
Den 25 mars kommer Apple genomföra ett publikt evenemang, då alla förväntar sig att mer information kommer ges kring den kommande videotjänsten.
—–
Spotify´s uppköp av poddföretagen Anchor och Gimlet väckte stor uppmärksamhet under förra veckan, och visar ytterligare på att tjänsten satsar på att bygga egen katalog i olika former.
Johan Seidefors, som är nordisk innehållschef på Spotify, säger till Dagens Media:
– Både musik och podcasts är innehåll som berör och engagerar, och vi har liknande arbetssätt och funktioner för båda formerna där vi hjälper kreatörer att berätta sin historia och att nå sin publik. Samtidigt som vi hjälper användare att hitta innehåll som talar till just dem. I takt med att vi satsar på mer original-innehåll kommer vi fortsätta identifiera röster och berättelser som fyller ett tomrum i vår existerande katalog.
https://www.dagensmedia.se/nyheter/darfor-slapper-spotify-egna-poddar/
—–
Drake´s mixtape So Far Gone, som släpptes för tio år sedan och som innebar artistens genombrott, har laddats upp på Apple Music och Spotify i sin ursprungsform. Den har tidigare inte funnits tillgänglig på streamingtjänsterna. Drake passade samtidigt på att tacka mängder av människor runt omkring för sitt genombrott, däribland Kanye West, Trey Songz och LeBron James.
—–
Beatport och DJcity kommer tillsammans lansera tjänsten Beatsource under 2019, som ska leverera färdiggjorda mixar som kan användas av DJ-s. Beatsource har 200 000 låtar och 70 personer som skapar mixar.
—–
Streamingtjänsten Qobuz har lanserats i USA. Tjänsten satsar liksom Tidal på högkvalitativ streaming i CD-kvalitet, och har 40 miljoner låtar i katalogen. Tidal har numera 60 miljoner låtar på tjänsten, medan SoundCloud nyligen meddelade att de har 200 miljoner låtar.
Tidal har för övrigt infört funktionen att kunna blockera artister och låtar i sina autogenererade spellistor, liksom i radiokanalerna. En ny knapp finns som gör det möjligt att ange vilka låtar och artister man inte vill be utsatt för.
—–
Lästips 1: Spotify Q4 2018: Solid Growth With a Hint of Profitability But Longer Term Questions
Lästips 2: ‘Spotify Teardown’ Is the Book Spotify Didn’t Want Published
—–
Daniel Johansson