The Country Music Association Awards (CMA Awards) har nominerat Jan Gradvall till priset Wesley Rose International Media Award, för att som journalist ha hjälpt till att lyfta countryscenen internationellt. MI fick en intervju med en överraskad priskandidat.
The Country Music Association Awards (CMA) lyfter varje år de största prestationerna inom countrymusiken i USA. Men de delar också ut priser till artister och branschpersoner som anses stötta countryns framväxt utanför USA . De internationella pristagarna utses i mar i fem kategorier och i år finns två svenskar bland de nominerade. Förutom Jan Gradvall, har Jill Johnson nominerats i kategorin The Jeff Walker Global Country Artist Award, för artister utanför USA som ökat countryns popularitet.
Hur började ditt eget countryintresse?
– Jag har lyssnat på country sen jag var 15 ungefär. På den tiden jag gjorde ett punkfanzine så fick jag ett kassettband från legendariska musikjournalisten Lennart Persson, ett C-90 som var som lektion i den amerikanska musikhistorien. Det var så jag upptäckte Bob Wills & His Texas Playboys och Hank Williams och sånt.
– När jag såg The Clash i London när jag var 16 hade de en countryartist, Joe Ely, som förband. Så jag började förstå att det fanns guld gömt i countryhistorien.
Du är nominerad i kategorin Wesley Rose International Media Achievement Award för att du hjälpt till att sprida countrymusiken utanför USA. Ser du dig själv som en ”missionär” på området?
– Det är, milt uttryckt, extremt överraskande. Lite Nigeriabrev-känsla. Jag förknippas ju inte med country. Jag är dessutom den ende från ett icke-engelsktalande land som är nominerad. Men jag tror det har att göra med att jag i Dagens Industri de senaste fem-sex åren skrivit mycket om Nashville och även pratat om det i mina TV4-spaningar. Jag har som ambition att mina läsare ska ha bättre koll än andra på nya strömningar i populärkulturen och musiken. Nashville är den kreativt ledande staden i USA vad det gäller musik tillsammans med Atlanta. Både vad det gäller hur musiken görs och hur den låter. Country och hiphop dominerar helt.
– För tre år sedan blev jag inbjuden till Country Music Awards i Nashville och träffade en massa människor, inklusive borgmästaren! Så kanske är det därför.
Även Jill Johnson har en nominering och hon är kanske den svenska artist som flest svenskar förknippar med countrygenren numera, inte minst tack vare Jills Veranda. Men countryn är fortfarande en liten genre i Sverige. Vad tror du det beror på?
– Jag håller inte riktigt med om det. När man går på countrykonserter i Sverige i dag, allt från Eric Church till Brad Paisley, är det alltid fullsatt. Jag tror countryintresset per capita kan vara större i Sverige än i gigantiska musikländer till exempel Tyskland, Japan, Storbritannien, även om det förstås är en utpräglat amerikansk kultur.
– Att svenskar har så lätt att ta till sig country, hela kulturen, tror jag beror på att den är så besläktad med dansband: bruksmusik, dansbanor, texter om vägar och avstånd. Sen tror jag att Jills Veranda, som varit ett av de bästa musikprogrammen någonsin, lyft intresset ytterligare.
Vad har du annars på gång just nu och framöver?
– Dagens Industri och TV4 är de jag jobbar mest med, hinner inte så mycket annat. Jag har varje fredag tre helsidor i DI Weekend, plus att jag regelbundet göra långa reportage och intervjuer. Bland det senaste jag gjort i DI Weekend är den i andra tidningar citerade intervjun med Albin Lee Meldau där han berättar om sin tid på behandlingshem.
– I TV4 är jag med minst varannan vecka under rubriken Popprofessorn. Är också med som expertkommentator i Stjärnornas Stjärna på TV4. Andra säsongen drar i gång 16 mars. Jag jobbar även med ett projekt där jag intervjuar unga forskare.
Christel Valsinger