Sedan ett par veckor tillbaka är Josefin Hafen ny Senior A&R på Universal Music Publishing. Hon kommer närmast från Warner Music, där hon varit med och startat upp en svensk division av Asylum Records. Men förlagssidan har lockat henne länge. Vi fick ett samtal med henne om den nya förläggarrollen och om att ha hittat hem.
Josefin Hafen halkade in i musikbranschen via en praktik på Universal Music under en utbildning i Medie- och kommunikationsvetenskap på Södertörns Högskola. På Universal blev hon sedan kvar innan hon gick över som artist manager på Bad Taste Empire. Där jobbade hon bland annat med Timbuktu, som är förlagd just på Universal Music Publishing.
Hennes förmåga att skapa förtroende hos alla typer av kreatörer och business partners noterades av Jonas Wikström och Jessica Brandt på UMP. Den sistnämnde beskriver henne som “varm, inkännande och skarp som satan”.
– Som manager jobbar man otroligt nära artisten. Rollen kräver ett stort förtroende för att allt skall klaffa på ett känslomässigt, strategiskt och kreativt plan. Jag har alltid jobbat väldigt nära med ”mina artister”, även på label-sidan. Nu får jag chansen att göra det i rätt sammanhang och fokusera ännu lite mer på det kreativa. Förläggarrollen känns inte helt olik managerrollen. Mycket handlar om att samarbeta tätt, tätt ihop med låtskrivaren, bygga förtroende och på riktigt jobba långsiktigt.
Förlagssidan har hon sneglat mot länge. Under åren på Universal Music satt skivbolaget och förlaget i samma lokaler och Josefin lärde känna teamet på förlaget.
– Jonas Wikström gav mig en liten handbok med övertydliga illustrationer som hette Förläggarens tre roller för att jag skulle förstå vad ett förlag egentligen pysslar med. Jag hade ingen aning då! Jonas blev på ett sätt något av en ”branschmentor” – han imponerade på mig och jag tänkte redan då att ”här och med dem här borde jag jobba!”.
Musikintresset kommer från en sju år äldre storebror, en riktig musiknörd som tidigt introducerade henne för hiphopen. Allt från Mobb Deep till Spot Runnaz blev viktigt och stort via honom. Hon pratar även om storheter som Michael Jackson och Prince som blev hennes ”egna”. Men när jag ber henne välja en artist eller musikupplevelse som haft avgörande betydelse för henne väljer hon en samtida artist: Frank Ocean.
– Han är en fantastisk låtskrivare, producent och artist. Allt i ett och så sjukt modig i vem han är. Jag tycker att han är ett geni – sådär på riktigt. När jag ser honom live strömmar tårarna. Det har ju visat sig vara svårare att bli imponerad och få den typen av djupa intryck av artister på senare år, tusen konserter in. Men med honom blir jag en fangirl.
Ungefär två veckor in på den nya arbetsplatsen kan hon konstatera att det mesta är som hon föreställt sig. Det vill säga väldigt annorlunda från att jobba på skivbolag.
– Folk här jobbar superkreativt med att hitta olika världar för musiken att leva i. Det handlar inte bara om att stirra sig blind på topplistorna utan om att hitta och skapa olika sammanhang för all typ av musik – och personerna bakom förstås – runtom i världen. Det är att komma tillbaka till musiken, hur den kan låta, och vända och vrida på vad den kan få lov att vara.
– Jag tror att min nyligen påbörjade förläggarroll varit meant to be hela tiden. Det är så det känns! Här kan jag få lov att göra det jag tycker är viktigast och är bäst på. Det känns så lyxigt att få vara på ett ställe med helt otroliga artister/låtskrivare och proffskollegor som alla jobbar för samma sak.
Christel Valsinger