Hitlåtarna verkar bli kortare och kortare som ett resultat av streamingen, men hur påverkas kvaliteten? Och hur skulle användares möjlighet att blockera artister från spellistor på Spotify påverka spellistornas betydelse? Det och mycket annat från Daniel Johansson.
—–
Den populära digitala plattformen Bandcamp är på gång att öppna en fysisk skivbutik i Oakland i USA (se bild). Den 1 februari slår portarna upp, och bör ses i ljuset av de senaste årens ökning av vinylförsäljningen i landet. Butiken kommer framför allt innehålla skivor från artister som använder Bandcamps plattform. Totalt finns 5 miljoner album publicerade genom Bandcamp.
En ganska intressant utveckling, att en musiktjänst som helt och hållet fokuserat på att skapa förutsättningar främst för DIY-artister online under tio år, nu bestämmer sig för att öppna en fysisk butik.
—–
Den tyska marknaden har stuckit ut under lång tid genom att CD-skivan fortsatt att vara stark. Nu verkar det dock som om landet på allvar inlett övergången till streaming som dominerande format. Under 2018 ökade antalet strömmar i landet med över 40 procent, och för första gången på 36 år är CD-n nu inte längre det största formatet.
CD-försäljningen gick ned med 23 procent jämfört med 2017. En positiv utveckling är att av de som strömmar musik i landet är det hela 84 procent som betalar för det. Florian Drücke, chef för rapporterande branschorganisationen BVMI, säger i en kommentar:
– Many younger fans can be found almost exclusively online. This change underlines how the earnings of artists and their partners will, in the short to medium term, have to be generated to a large extent from digital uses. Digital licence revenues have become the lifeblood of the industry. For this transition, the industry needs support from politicians in the form of regulations which are fit for the modern age.
—–
Analysfirman Quartz har gått igenom topplistan Billboard Hot 100 historiskt, och konstaterar att låtarna successivt har blivit kortare och kortare. Framför allt syns det mellan åren 2013 till 2018, då den genomsnittliga låtlängden minskat med 20 sekunder. De riktigt korta låtarna har också blivit fler, 6 procent av låtarna som någon gång var på topplistan under 2018 var kortare än 2 minuter och 30 sekunder, medan bara 1 procent var det under 2013.
Enligt Quartz är det streamingen som skapat den här utvecklingen. Man menar att det numera finns ekonomiska incitament för att skapa kortare låtar, ett album som innehåller 20 korta låtar kan totalt sett vara lika lång tidsmässigt som ett tidigare album med 12 låtar, dvs det tar lika lång tid för ett fan att lyssna genom hela albumet, men kommer generera klart mer intäkter.
Samtidigt menar de att kvaliteten på musiken inte nödvändigtvis har sjunkit, kanske tvärtom. Utvecklingen tvingar låtskrivare och producenter att vara mer kreativa i sitt skapande för att åstadkomma spännande och intressant musik under en kortare tidshorisont. Man skriver bl a:
”The average track length on Lamar’s breakout 2013 album good kid, m.A.A.d city is 5 minutes 37 seconds. All are 3 minutes 30 seconds or longer. On Lamar’s most recent album DAMN., the average song is 3 minutes and 57 seconds. DAMN. won the Pulitzer Prize for music, going to show that this trend isn’t necessarily lowering the quality of music.”
—–
Enligt The Verge håller Spotify på att testa en funktion där användare ska kunna blockera artister som man inte vill ska hamna i t ex rekommendationsspellistor och topplistor. The Verge har testat funktionen som kallas Don´t Play This Artist, som gör att den valda artistens musik inte dyker upp i urval, inte heller på radiokanalerna. Funktionen verkar än så länge inte fungera när det gäller artistsamarbeten, där två eller flera artister är med på samma låtar.
Skulle funktionen införas fullt ut, och andra streamingtjänster tar efter, skulle det kunna få påverkan på betydelsen av spellistor generellt. Många spellistor fungerar idag mer eller mindre som personaliserade radiokanaler där ny musik presenteras, men med möjligheten att som enskild användare blockera artister, eller kanske t om hela genrer eller grupper av artister, skulle en del spellistor inte längre fungera lika bra som exponeringsytor.
*
I veckan avslöjades också att Spotify ska vara på gång att släppa sin första hårdvara, en röststyrd musikpryl för bilen utvecklad i samarbete med Flex. Financial Times skriver att devicen ska koppla till bilens ljudsystem med Bluetooth, och priset ska ligga kring 100 dollar. Ryktena har gått under en längre tid om att Spotify håller på och utvecklar en sådan pryl, men än så länge har företaget inte visat något.
Däremot gick tjänsten ut officiellt med en uppdatering av Android-appen nyligen, den s.k. ”bilvyn”, där knappar och kontroller i appen blir större och mer lätthanterliga när Spotify kopplas till ljudsystemet via Bluetooth. Under ”Inställningar” går det numera att välja om man vill att bilvyn ska starta automatiskt eller inte när mobilen kopplar upp sig till bilen.
*
En ny serie spellistor har släppts på Spotify, Cosmic Playlists. Det är ett samarbete med astrologen Chani Nicholas, som har skapat spellistor baserade på de olika stjärntecknen. Astrologen säger i en kommentar: – Astrology is about a specific moment in time. Each moment has a specific astrological mark, or archetype associated with it, that defines it. Spotify and I have come together to take the theme of the moment for each sign and curate a playlist that reflects that.
Låter perfekt att använda till den nya Tinder-uppdateringen, som gör det möjligt att skicka Spotify-låtar till matchningar i chatten. Om stjärntecknen stämmer överens, måste det väl ändå vara så att musiksmaken också stämmer överens? Eller? Nå, skulle dejten inte funka kan man ju alltid skylla på stjärnorna (eller Spotify).
—–
Deezer har laborerat med att integrera radiokanaler på tjänsten ett tag, och nu har man lanserat den fristående appen Radio By Deezer i Storbritannien. Appen aggregerar in 30 000 radiokanaler från hela världen, inte bara musik utan även live-sport och nyhetskanaler.
Användare av appen kan ”gilla” låtar, som då läggs till som favoriter automatiskt i Deezers streamingtjänst. Än så länge finns appen bara tillgänglig för brittiska användare, men förväntas lanseras på den globala marknaden under 2019.
—–
Apple Music har inte varit lika intresserade som andra streamingaktörer vad det gäller att bundla tjänsten med mobilabonnemang, men den nya dealen med USA´s största telco Verizon (154 milj. abonnenter) ändrar på det, och skulle kunna innebära en stor mängd nya prenumeranter. Apple Music ingår numera ”gratis” i abonnemangen Beyond Unlimited och Above Unlimited.
Apple Music har sedan tidigare ett samarbete med Verizon som inneburit att alla abonnenter får 6 månaders gratis fullt streamingabonnemang. Angie Klein, VP of Marketing på Verizon, säger:
– When we introduced six months free of Apple Music to Verizon Unlimited subscribers, we said it was just the beginning of a great collaboration between Verizon and Apple to bring music streaming to our loyal customers. Our customers loved the offer, so we’re expanding the value of our Beyond Unlimited and Above Unlimited plans by including Apple Music at the same plan price. You can stream more of the music you love on the network you deserve.
—–
Pandora har lanserat en inbyggd funktion för röststyrning i samarbete med SoundHound och deras plattform Houndify. Alla andra streamingtjänster går också att röststyra, men kräver tredjepartsprodukter som t ex Amazon Alexa, Google Assistent och Apple´s Siri.
Houndify använder sig av AI för att lära sig mer om en användares musikbeteenden, och anpassar svaren specifikt till den som kommunicerar med Pandora. Chris Phillips, produktchef på Pandora, säger:
– On the mobile app, we’re doing more than just your typical request against the catalog, asking: ‘hey, Pandora,’ to search and play or pause or skip. What we’re doing that we think is pretty special is we’re taking that voice utterance of what someone asks for, and we’re applying our personalized recommendations to the response.
—–
Den brittiska crowdfunding-tjänsten Show4Me har lyckats ta in över 120 miljoner kronor i en ny investeringsrunda. Show4Me har tidigare varit fokuserade på att crowdfunda konserter, ungefär som svenska Signe.io. De nya pengarna kommer nu användas för att bredda plattformen till fler musikområden, något man kallar för ett ”music interaction network”.
Plattformens grundare Karén Chiftalaryan säger i ett uttalande: – What we give is a short path to success for talented musicians and bands with increased revenues, lower risks, and monetization right from the start. All the processes involved are significantly simplified and sped up, which frees up more time for creativity.
—-
The Bitfury Group, som utvecklar och säljer teknik för s.k. ”mining” av kryptovalutor, håller på att utveckla en ny open source-plattform för musikbranschen, kallad SurroundTM. Bolaget är värderat till 1 miljard dollar efter den senaste investeringen på 80 miljoner dollar från Fortress Investment Group, och Stefan Schulz, CEO, säger:
– There is a very strong momentum for an open entertainment-related blockchain where market participants themselves would be participating in the market venue, not only from a transactional value point of view.
—–
Lästips: Convening Technologies: Blockchain and the Music Industry (PDF)
Sverige-kände forskaren Nancy Baym, som numera jobbar för Microsoft, har tillsammans med ett par kollegor gått igenom hur blockchain relaterar till musikindustrin.
—–
Daniel Johansson