Ifpi har fått en ny commercial manager. MI har pratat bakgrund och arbetsuppgifter med en skåning som senast jobbade för Avicii Music AB.
Vad är din bakgrund?
– De senaste åren har jag arbetat som projektledare för release, avtalsförhandlingar och rättighetsklarering av Aviciis musik, dokumentärfilm och PS4/iPhone-spel på uppdrag av Avicii Music AB – med bas i New York och Stockholm. Jag har en master i juridik från Edinburgh University med fokus på intellektuella rättigheter och en kandidatexamen i business management från King’s College London. Intresset för musik har funnits sedan barnsben – som 14-åring var mitt första jobb i en musikaffär och jag spelade gitarr i ett band i Helsingborg där jag växte upp.
Vad blir uppgifterna på Ifpi Sverige?
– Som Commercial Manager hanterar jag kommersiella frågor och förhandlingar. Min huvuduppgift är att identifiera nya och utveckla befintliga intäktsytor där Ifpi kan öka ersättningarna till musikbolag och artister. Med motivationen att mer intäkter bidrar till ökade investeringar i diversifierade artister – som vågar pusha kreativa gränser – drivs jag av utmaningen att maximera de upphovsrättsliga ersättningarna från musikanvändning i broadcasting (radio/TV) och online.
Vad är utifrån ditt perspektiv de intressantaste branschfrågorna inför 2019?
– 1.Uppmärksamma värdet av skyddad musik i jämförelse med friköpt musik. 2. Förenkla användningen av musik i podcasts, TV/film-produktioner och på YouTube. 3. Streaming-kriget mellan Spotify, Apple Music och nu senast YouTube Music.
Hur ser din egen musikkonsumtion och smak ut?
– Just nu spelar jag 90s hip-hop på högvarv, men det växlar ordentligt och om du hade frågat mig förra veckan så var det nog deep house. På Ifpi-kontoret hörs det mest 70s disco och french house från de andra kollegorna, men jag har inte hamnat i det diket (ännu)…
Lars Nylin
Fotnot: Vid frågor om Ifpis rättighetsarbete går det bra att kontakta Christopher på: christopher.thordson@ifpi.se.