Daniel Johansson är tillbaka från fjällen, med en gedigen samling nyheter främst kring streamingvärlden med omnejd.
—–
I slutet av 2018 lyckades någon ladda upp fejk-album av Beyonce och SZA på både Spotify och Apple Music. Albumen bestod av stulna demolåtar från artisterna, och hade distribuerats genom Soundrop under artistnamnen Queen Carter (Beyonce) och Sister Solana (SZA).
Albumen låg uppe under ett dygn innan lurendrejeriet uppdagades och musiken togs bort. Soundrop har identifierat vem som ligger bakom det hela och har polisanmält händelsen för utredning om intrång i upphovsrätten.
Rolling Stone dyker djupare i fallet: Fake Beyoncé Albums Are Just the Tip of Streaming’s Fraud Problem
—–
Några blandade nyheter från Apple:
Skriverierna om Apples lansering av den nya streamingtjänsten för video börjar bli allt tätare. Det verkar som om planen är att släppa tjänsten någon gång under första halvan av 2019. Apple investerar hårt i original content, enligt Variety är planen att på sikt lägga så mycket som 4 miljarder dollar per år i egna produktioner (att jämföra med Netflix och Amazon som ligger på 7 – 8 miljarder per år). Än så länge finns det ingen information om prissättning för prenumerationer, eller om det kommer att erbjudas paketlösningar inkluderande Apple Music.
*
Apple meddelade innan helgerna att de köpt upp Platoon, ett slags A&R-bolag som hjälper till att ta fram och utveckla nya artister. Uppköpet är intressant med tanke på Apples köp av Asaii nyligen, och gör att många funderar kring om Apple är på gång med att försöka hitta och skapa en egenägd katalog inte bara inom filmer och TV-serier, utan även på musikområdet.
*
Ebro Darden har anställts som global chef för hip-hop på Apple Music, med uppdraget att ytterligare synliggöra genren för tjänstens användare. Darden jobbar redan med Beats 1 Radio och siktet är instället på att göra Beats 1 till en tydligare del av tjänsten:
– Inside Apple Music, you can get an algorithmic radio station for sure. You can get playlists that are tailored to certain moods and sounds and vibes. But you can also get Beats 1, which is a live radio station inside Apple Music. You can get mixes from DJs inside Apple Music and music videos inside Apple Music. I don’t think people understand the capabilities that are available, the things that they can do.
*
Apple Music finns nu tillgänglig genom Amazons smarta högtalare Echo. Sedan tidigare finns Spotify och andra streamingtjänster också tillgängliga.
*
Apple har lagt ned funktionen Connect, där artister kunde publicera innehåll till sina fans. Funktionen har inte fått det genomslag som Apple hoppades på, och läggs därför ned. Apple har också tagit bort reklamen i appen Shazam, som köptes upp under 2018.
*
Apple Musics lyricsfunktion har lanserats i Frankrike, Tyskland, Irland, Mexiko, NyaZeeland, Sydafrika och Spanien. Sedan tidigare finns funktionen i USA, UK, Kanada och Australien. Dels visas lyrics när man spelar upp en låt, men möjligheten att kunna söka efter en låt med hjälp av utdrag från låttexten finns också.
—–
Några blandade nyheter från Spotify:
Financial Times djupdyker ner i Spotifys kraftiga tillväxt i Latinamerika, och konstaterar att den kom lite som en överraskning för Spotify. Will Page, ekonom på Spotify, säger i artikeln: – No one ever expected it, and we didn’t even have the resources for it. Chile is now one of our fastest-growing markets, and we’ve never even sent an employee there.
*
Spotify meddelade under måndagen att de kommer tillåta annonser i spellistan Discover Weekly. Det gäller enbart för användare till Free, och inte Premium-användare. Först ut är Microsoft som kommer sponsra spellistan med kampanjen Empowering Us All, som fokuserar på AI och maskininlärning. Danielle Lee, Head of Partner Solutions på Spotify, säger: – Personalization has quickly gone from a nice-to-have to an expected consumer experience that delights audiences and marketers are craving opportunities to be part of it. Our new Discover Weekly ad experience positions advertisers for success and ensures that our fans are hearing messages that embody the ethos of discovery.
*
Diskussionerna går heta kring Spotifys rapportering om att antalet strömmar till R. Kellys musik ökat rejält i samband med att Lifetime sände sin avslöjande dokumentärserie kring artisten och anklagelserna om sexuellt utnyttjande. Jada Pinkett Smith är en av de artister som uttrycker förvåning, hon skriver på Twitter: ”How is it that R Kelly’s music sales have spiked (substantially) since the release of the docuseries Surviving R Kelly? I need some help in understanding. What am I missing???”
—–
I december avslöjades att SAMI och brittiska PPL ingått ett samarbete med svenska Auddly som ska hjälpa artister och musiker med förbättrad hantering av inspelningsdata. Tillsammans har man utvecklat ett sätt att identifiera varje unik medverkande artist och musiker för att kompletterad metadata ska finnas på plats redan i början av informationskedjan kring en inspelning.
Artister och musiker som är medlemmar i SAMI eller PPL, kan verifiera sitt medlemskap och hämta upp sitt IPN (International Performer Number) i Auddly. IPN är ett unikt ID-nummer som tilldelas varje enskild utövare, och används för att identifiera artister och musiker vid utväxling mellan de insamlande sällskapen runt om i världen.
Stefan Lagrell, VD på SAMI, säger:
– Svenska musiker är kommersiellt framgångsrika över hela världen, och SAMI spelar en viktig roll för svenska musikers intäkter. Förbättrade metadata för inspelningar och en effektiv identifiering av medverkande gör att vi kan bli ännu bättre på att samla in ersättningar för svenska artister runt om i världen.
—–
Stockholmsbaserade Soundation har lanserat en ny webbaserad inspelningsstudio och visuell identitet. Soundation har numera 110 000 månatliga användare av studion, som i den nya versionen bygger på ett nära samarbete med Google. Adam Hasslert, VD på Soundation, säger:
– Den nya studion med Googles kraft ger en unik användarupplevelse online, och tillsammans med den nya identiteten vill vi motivera våra unga och kreativa användare att fullfölja sin passion för musikskapande. Vi är mycket exalterade att gå live, placera oss i framkanten av musikproduktionstjänster online och fortsätta expandera.
—–
Den 1 januari infördes en ny lagstiftning i Sydkorea som statuerar att 65 procent av intäkterna till digitala musiktjänster ska fördelas till rättighetshavarna. Landet är ett av få som i sin upphovsrättslagstiftning har bestämt en lägsta-nivå på det här sättet.
Tjänsterna Melon, Bugs Music, Genie Music och Naver Music har alla höjt priserna som ett resultat av förändringen, både vad det gäller streamingabonnemang och downloads.
I Sydkorea fungerar stora download-paket av låtar som ett komplement till streamingen, användare kan t ex köpa 50 låtar för motsvarande ca 150 kr på Melon, och 30 låtar för motsvarande ca 75 kr på Genie Music.
—–
BuzzAngle har undersökt streamingåret 2018 för den amerikanska marknaden och konstaterar att mängden strömmar för audio ökat med 42 procent jämfört med år 2017, totalt 530 miljarder strömmar, inkluderande både gratis och betalda abonnemang.
160 miljarder av strömmarna genererades från betalabonnemang, en ökning med 50 procent jämfört med året innan. Samtidigt ökade vinylförsäljningen med 12 procent.
Läs hela rapporten (PDF)
Även Storbritannien har sett en stor ökning. Det är ERA, underhållningsbranschens paraplyorganisation, som rapporterar att britterna spenderade 1,33 miljarder pund på musik under 2018, en ökning med 9% jämfört med 2017. Försäljningen av album rasade dock, med 22 procent, den största nedgången sedan år 2012.
Streamingen ökade med 38 procent jämfört med 2017. På två år har streamingintäkterna mer än fördubblats i landet (406 milj. pund år 2016, jämfört med 829 milj. pund år 2018).
—–
MIDiA har analyserat YouTubes betydelse och roll i streamingekonomin, och konstaterar att YouTube fortsätter att vara den dominerande streamingtjänsten för musik på de flesta marknader. I Mexiko, där stor tillväxt skett för t ex Spotify, är det 84 procent av befolkningen i åldern 20 – 24 år som använder YouTube för att strömma musik.
MIDiA menar att artikel 13 i den nya upphovsrättslagstiftningen i EU skulle kunna vara mycket viktig för att bringa samman streamingen hos de rena ljudtjänsterna, som Spotify, Apple Music etc, med UGC-tjänster. Mark Mulligan avslutar sin artikel med: ”Streaming music services need a user experience quantum leap in 2019; wouldn’t it be great if Article 13 could be the springboard for transformation and innovation?”
How YouTube’s Domination of Streaming Clips the Market’s Wings
—–
Under årens lopp har tjänsten reDigi dykt upp med jämna mellanrum, första gången jag skrev om den var år 2011. Affärsmodellen har varit att sälja ”begagnade” digitala musikfiler. Man skulle kunna tänka sig att modellen borde ha dött redan på 00-talet, men faktum är att Apple år 2013 skickade in en patentansökan om just precis samma sak för iTunes Store, en teknik där användare skulle kunna sälja vidare sina begagnade filer.
EMI stämde reDigi under 2012. År 2014 beslutade en domstol i New York att modellen bröt mot upphovsrätten, och ålade reDigi att omedelbart sluta med verksamheten.
Bolaget överklagade dock det hela, och det har tagit ända fram tills nu innan Second Circuit Court (den amerikanska motsvarigheten till hovrätten), tagit upp fallet. Som väntat beslutar även Second Circuit att försäljningen av begagnade digitala musikfiler bryter mot exemplarframställningsrätten i upphovsrätten. Domstolen skriver bl a:
”None of ReDigi’s arguments negates the crucial fact that each transfer of a digital music file to ReDigi’s server and each new purchaser’s download of a digital music file to his device creates new phonorecords”.
—–
Den japanska grenen av Sony Music Entertainment har lanserat en egen streamingtjänst tillsammans med Rhapsody/Napster i Japan, med bla hifi-streaming. Tjänsten heter Mora Qualitas, och kommer använda sig av samma backend som Napster. Shigeki Tanaka, SVP på Sony i Japan, säger:
– There is a lot of momentum happening in streaming and it’s going to keep getting better for consumers and artists with the introduction of mora qualitas, our new global on-demand audio service. Napster’s deep expertise in high resolution audio streaming and industry experience made them the clear choice to partner with us in launching Japan’s new premier service.
—–
Deezer har numera 14 miljoner MAU, varav 7 miljoner betalande. Tjänsten har alltså långt kvar till de stora streamingtjänsterna, trots att den finns lanserad i 180 länder. Music Ally har gjort en längre intervju med Deezers CEO Hans-Holger Albrecht, som bl a säger att han tror musikstreaming har en potential att nå 60 miljarder dollar på sikt (vilket i så fall skulle vara närmare dubbelt så mycket som år 2000, när den globala branschen hade sin toppnotering).
Deezer targets more growth with local focus and ‘humbleness’
—–
Lästips 1: Why Music and Video are Crucial to Apple’s Future
Lästips 2: How To Have A Streaming Hit In The USA: Hire 9.1 Songwriters (And A Rap Artist)
—–
Daniel Johansson