4 december 2018

JOHANSSON om Aloaded, Apple Music, Qobuz mm

Daniel Johansson scannar av nyhetsflödet och rapporterar från det viktigaste som har hänt under den senaste tiden. 

—–

Isabelle “Issa” Eoka är ny Promotion Manager hos nystartade distributören ALOADED. Issa kommer närmast från Live Nation i Storbritannien där hon jobbat med artister som Nicki Minaj och Beyoncé. ALOADED erbjuder förutom distribution PR och promotion, licensiering till film & TV, radio-plugging, avräkningslösningar, vinylproduktion och merchandise. Isabelle Eoka säger:

– Det är superkul att få joina Aloaded-teamet! Det är högt i tak och finns en “out of the box”-anda som passar mig utmärkt. Första veckan har varit intensiv, impulsiv och kul! Det finns mycket bra och spännande musik som blomstrar just nu och jag älskar att vi jobbar hårt för att den ska nå ut ännu bredare. Jag har tidigare jobbat mycket independently och tycker att det är vägen framåt. Kreativiteten är ens identitet – den ska man ha makten över själv.

—–

Apple Music har nu 56 miljoner betalande användare globalt, enligt Financial Times. De senaste siffrorna från Apple på 50 miljoner kom i maj. Som jämförelse hade Spotify 87 miljoner betalande i slutet av det tredje kvartalet, d v s i slutet av september. Spotify hade 83 miljoner betalande i juli och 70 miljoner i januari i år. Spotify har alltså en högre tillväxttakt i direkta siffror vad det gäller antalet betalande prenumeranter.

Apple har ingått samarbete med Amazon, som innebär att Apple Music kommer finnas tillgänglig genom den smarta högtalaren Echo. Apple Music verkar också vara på gång med att integrera vidaresändning av radiokanaler i tjänsten, något som även Deezer har introducerat på vissa utvalda marknader.

—–

Först rapporterade Reuters att Tencent Musics börsintroduktion inte skulle genomföras under det här året. Sedan kom beskedet att de i alla fall kanske skulle noteras på börsen i år, och nu är det bestämt att Tencents aktie kommer finnas tillgänglig för handel i USA med start den 12 december.

Ursprungligen var tanken att musikdelen av det kinesiska jättebolaget skulle in på den amerikanska börsen i oktober, men på grund av börsens allmänna utveckling väntade Tencent till ett mer lämpligt tillfälle. Tencent förväntar sig att få in ca 1,2 miljarder dollar på noteringen.

Spotifys aktie har som bekant störtdykt under de senaste tre månaderna, från 195 dollar ned till 120 dollar när det var som värst. Den har återhämtat sig något och ligger just nu kring 140 dollar. Spotify äger sedan slutet av 2017 tio procent i Tencent Music.

—–

Med rubriken ”Mexico City Is Now the World’s Music-Streaming Mecca” avslöjar Spotify att Mexico City med sina 22 miljoner invånare är den stad som använder tjänsten mest. På andra plats kommer Santiago, och på tredje plats New York.

Spotify tar fram några exempel, som t ex Imagine Dragons som har närmare 1 miljon månatliga lyssnare i Mexico City, The Beatles med en halv miljon och Gorillaz med över 400 000. Queens musik upplever just nu en revival i staden, på grund av den nya musikalen Bohemian Rhapsody som handlar om Freddie Mercurys liv. Queen har just nu närmare 1,3 miljoner månatliga lyssnare i staden.

Spotify är för övrigt på väg att släppa tjänsten i Indien. Variety skriver att en lansering ska ske ”inom sex månader”. Tjänsten har haft kontor i Mumbai sedan början av 2018.

Indien har haft en bra ökning av intäkterna till rättighetshavare under de senaste åren, även om intäkterna, som jämförelse, knappt når upp till intäkterna här i Sverige. Detta i ett land som snart har 1,4 miljarder invånare, och som ökar med ”ett Sverige”, d v s 10 miljoner invånare, per halvår. Det finns följaktligen stor potential.

Sedan tidigare finns både Apple Music och Amazon Prime i landet, liksom Saavn, Hungama, Wynk, JioMusic, och Gaana, som är den tjänst som växer snabbast just nu och har 80 miljoner aktiva användare. Gaana satsar mycket på lokal musik, och har bl a Tencent som delägare. Tencent gick in med 1 miljard kronor i Gaana tidigare i år.

—–

Merlin har skrivit avtal med streamingtjänsten Mixcloud. Avtalet innebär att tjänsten nu kan använda musik från indie-labels runt om i världen. Sedan tidigare har tjänsten avtal med Universal och Warner. Charles Caldas, CEO på Merlin, säger:

– Merlin’s independent label members already contribute to a significant and growing part of Mixcloud’s programming. With a long-term partnership in place we look forward to expanding this relationship, fuelling new innovation, and ensuring our members’ extensive repertoire is reaching the widest possible global audience.

—–

Appen Bloom får en rejäl uppdatering i samband med tioårsdagen sedan release, d v s den 7 december. Det är Brian Eno och Peter Chilvers som står bakom appen, som bygger på Enos koncept kring ”generativ musik”. Eno säger:

– Bloom is an endless music machine, a music box for the 21st century. You can play it, or you can watch it play itself.

—–

Streamingtjänsten Qobuz, som satsar på musik med hög ljudkvalitet, är på väg att lanseras i USA. Tjänsten har tidigare främst satsat på Europa, med Frankrike som den ursprungliga och starkaste marknaden.

Qobuz har 40 miljoner licensierade låtar med motsvarande CD-kvalitetet (16 bitar), och 2 miljoner låtar som finns tillgängliga i ännu bättre kvalitet (24 bitar). Ett ”hifi”-abonnemang kommer kosta 19,99 dollar per månad, men tjänsten erbjuder också ett vanligt abonnemang med vanlig komprimerad musik, 320 kbps, för samma pris som alla andra, 9,99 dollar per månad.

—–

Anghami, som har 70 miljoner användare och är som störst i Mellanöstern, har ingått ett samarbete med ACRCloud (en tjänst som liknar Shazam) som innebär att användarna av tjänsten kommer att ha möjlighet att identifiera musik genom att använda sig av Anghamis app.

—–

Analystjänsten Chartmetric har infört funktionen att kunna filtrera spellistor baserat på ”Frontline” och ”Catalogue”. Till en början identifierar de vilka spellistor som domineras av musik nyare eller äldre än 18 månader, och om 75% av musiken i en spellista är äldre än 18 månader flaggas listan som katalog, och tvärtom.

Syftet med funktionen är att underlätta pitchning mot spellistor, men också att öka kunskapen generellt kring hur spellistor är konstruerade och förändras över tid. Chartmetric trackar främst Apple Music, Spotify och Deezer, men även en del andra plattformar, som sociala medier och radiokanaler i USA.

Oldies But Goodies: Streaming Makes Catalogue Records New Again

—–

Lästips: The Meta Trends that Will Shape 2019 (Mark Mulligan)

—–

Daniel Johansson

Etiketter: #Johansson