Låtskrivaren Peter Kvint har jobbat med namn som Magnus Uggla, Darin, Orup, CajsaStina Åkerström och The Ark och gav nyligen ut soloalbumet Still Life. Nu bjuder han in till ”masterclass” i låtskrivande. MI har kollat var det innebär.
Vad händer på en Masterclass?
– Jag berättar lite om min bakgrund och om låtar jag skrivit och producerat. Vi synar några produktioner, demos och utgivna låtar, i detalj och jag berättar dels om alla små beslut som leder fram till att det låter som det låter och dels om alla tekniska detaljer. Sedan har vi punkten ”Råd till mig själv som ung låtskrivare” där jag försöker samla ett antal tips som jag själv skulle behövt ta del av i början av min karriär… Det är alltifrån mer handfasta saker som ”leverera i tid”, ”håll budgeten” och ”hur man får kunden att betala fakturan” till råd om hur man håller igång det kreativa flödet och undviker skrivkramp. Sedan lyssnar vi på deltagarnas egna alster, vilket jag ser mycket fram emot. Förhoppningsvis kan jag komma med ett eller annat tips om hur de kan förbättra sitt skrivande eller få sina demos att låta bättre.
Var du själv med om något sådant i början?
– Nej, tyvärr. Och det är väl därför jag känner att jag kanske har något att bidra med här. Jag minns att när det någon gång under min tid på Södra Latins musiklinje och KMH kom någon ”utifrån” och berättade om sitt musikskapande slukade jag allt med hull och hår. T ex när trombonisten Bob Brookmeyer kom och pratade om sitt komponerande – han tyckte man skulle ägna lite tid varje dag åt att sitta vid pianot och ”känna in” olika ackord och harmonier. Det bär jag fortfarande med mig.
Hur känns annars läget för låtskrivare med fokus på hemmamarknaden?
– Det är tyvärr fortfarande svårt att gå runt på intäkter från de digitala plattformarna, så det förutsätter att man har bra snurr på radiospelningarna. Det blir gradvis bättre i takt med att intäkterna ökar men upphovsrättssällskapen får kämpa med näbbar och klor för att få upp den andel av intäkterna som går till låtskrivare och förlag. Jag har ju förmånen att ha en stor katalog som ligger och jobbar hela tiden, men vet att det är mycket knepigt för den yngre generationen låtskrivare. Konsumenternas lyssningsvanor har förändrats enormt i och med digitaliseringen. Vi lyssnar idag på mångdubbelt fler olika låtar och artister vilket ”späder ut” intäkterna till den enskilda låten. För skivbolagen och förlagen spelar detta ingen roll eftersom dom har ”alla” låtar men för den enskilde nya låtskrivaren är det förstås inte bra…
Vad händer för egen del just nu och framöver?
– Massor med roliga projekt! Jag fortsätter jobba med En del av mitt hjärta, filmmusikalen som baseras på Tomas Ledins låtar och som har premiär julen 2019. Är också inblandad som i It Takes A Fool To Remain Sane, Ola Salos krogshow som har premiär i Göteborg i januari, där jag hjälper till lite med arrangemang och produktion. Skriver nytt, bl. a till GRANT, CajsaStina Åkerströms kommande album, mitt soloprojekt, och VanVelzen – den lille holländaren med den stora rösten. Har också ett antal spännande co-writes inbokade.
Fotnot: Peter Kvints Masterclass hålls 8-9/12 i studion Psykbunkern i Älvsjö utanför Stockholm. Det finns totalt 12 platser. Biljetter köps från parkstudios.se.
Lars Nylin
Foto Katarina Gunnarsson