20 november 2018

JOHANSSON om kinesiska Xiaomi, Glassnote, fejkade strömmar mm

Diskussionen om fejkade strömmar pågår för fullt i branschen. Hur stort är egentligen problemet? Vad kan man göra åt det? Det och mycket mer från Johansson.

—–

Xiaomi släppte sin första produkt år 2011, en smartphone som snabbt blev populär i Kina. Idag är Xiaomi den fjärde största tillverkaren av smartphones i världen, efter Samsung på första plats, Huawei på andra plats och Apple på tredje.

Xiaomi är den största leverantören av mobiler och annan utrustning som smarta klockor, plattor och hårddiskar på de gigantiska marknaderna Kina och Indien, som tillsammans har närmare 3 miljarder invånare, ca 40 procent av jordens befolkning.

Företaget har en enorm tillväxt just nu, man ökade sina intäkter med närmare 70 procent under det första kvartalet 2018, och börsintroducerades i Hong Kong tidigare i höst.

I slutet av november lanserar Xiaomi sin nya smarta högtalare som använder sig av assistenten Xiao, en röstassistent som precis som Alexa, Siri och Google Assistant bygger på maskininlärning och AI. Högtalaren är klart mindre än konkurrenternas, och priset kommer vara så lågt som 49 Yuan, vilket motsvarar ca 65 kronor. Högtalaren lanseras samtidigt i både Kina och Indien.

Flera undersökningar visar att hushåll som äger och använder smarta högtalare också lyssnar på klart mer musik än vad andra hushåll gör. Många förväntar sig att övergången till att prata med vår teknik kommer få stor påverkan på urvalet av musik och driva på utvecklingen kring förbättrad intelligens i prylarna.

—–

I förra veckan släppte Google en rapport som dels beskrev hur YouTube jobbar för att förhindra intrång i upphovsrätten på tjänsten, och dels avslöjade att YouTube betalat ut 1,8 miljarder dollar till rättighetshavare från reklamintäkter under det senaste året.

Francis Moore, IFPI´s chef, reagerade på rapporten i ett officiellt uttalande, och sade bl a:

– It is difficult to get any clarity on Google’s claims as it doesn’t explain its methodology, but IFPI data shows that revenue returning to the record industry through video streaming services (including but not limited to YouTube) with 1.3 billion users amounted to US $856 million in 2017 – less than half of Google’s claim and less than US $1 per user per year.

Google i sin tur reagerade på IFPI´s uttalande och svarade: ”IFPI has a limited view of payments that we make across the industry, including to collecting societies, and our direct advertising deals with music partners.”

Hela uttalandet från IFPI

—–

Buzzfeed beskrev nyligen i en artikel hur fans till det stora K-popbandet BTS delat abonnemang med varandra och systematiskt ökat antalet strömmar på Spotify för att nå toppositioner på spellistor. En fangrupp ska ha spridit login till 1 300 abonnemang registrerade i USA för att få det att se ut som om det lyssnas mer på BTS i landet än vad som görs i realiteten, för att i slutändan påverka bandets placering på Billboard.

Loginuppgifterna ska ha spridits via Slack, Twitter, e-post etc, och flera från BTS Army har använt sig av VPN-er. Mark Mulligan från MiDIA Research säger i en kommentar att det här inte är något nytt:

– Superfans of pop acts have long been doing this sort of thing. But if a superfan has decided to listen nonstop to a track, is that fake? If so, how many times do they have to listen to a track continuously before it is deemed ’fake’?

Diskussionen kring fake streams pågår i många delar av branschen. Erbjudanden om att att betala för att få in sin musik på spellistor och få fler streams dyker upp titt som tätt. En anonym person i branschen säger:

– This whole fake-Spotify-playlister thing is getting out of hand. We’re getting more than five applications a day from bullshit playlisters who have gone from zero followers to 5 000 followers in one month…

Sajter som Streamify, Streambeet, MassMedia+ säljer på olika sätt streams. Tjänsten StreamKo hävdar att de har genererat 94 miljoner streams sedan starten, och 720 000 downloads på iTunes.

Det är inte bara Spotify som drabbas, även SoundCloud är ett hett byte. Brian Hazard testade nyligen en av tjänsterna, Midnite Blaster, som säljer streams, och var ambivalent kring resultaten.

Läs: I Legally Purchased 16,000 SoundCloud Plays

Relativt färsk är också nyheten om den bulgariska hackaren som betalade för mängder av Premium-abonnemang på Spotify (han låg ute med upp mot 100 000 kronor i månaden i prenumerationskostnad), laddade upp mängder av bogus-musik i olika egentillverkade spellistor och lät sedan abonnemangen tugga dygnet runt på sina egna ”låtar”. Det lurendrejeriet kan ha gett så mycket som 1 miljon dollar i vinst till bulgaren, innan Spotify stoppade det hela efter några månader (efter att en anställd vid ett majorbolag gjort dem uppmärksamma om det hela).

Rent juridiskt verkar sådana här aktiviteter befinna sig i gråzonen mellan vad som är lagligt och inte lagligt, men streamingtjänsterna försöker självklart vara så aktiva som möjligt för att hitta och stoppa företagen som säljer streams.

Artisten Ari Herstrand fick uppleva det när han använde sig av Streamify. Hans album plockades resolut ned av Spotify. Till DMN säger han:

– It’s the Wild West out here in the music industry — especially on the streaming front. So it’s hard to know what is legit and what is not. Some people swear by playlist plugging companies, some call them outright scams.

– I wish Spotify would make a policy we all could follow. Like, if they just came out and said “We don’t allow Playlist Plugging companies” then, boom, easy, we would know not to use any. But as of today, Spotify does allow this. So it’s really hard to know what Spotify is in support of or not.

Utifrån det här perspektivet måste man se det som positivt att Spotify har lanserat möjligheten för artister och bolag att pitcha sin musik direkt till redaktörer på de egna spellistorna. Rimligtvis är detta också en av anledningarna till att de första resultaten visar att Spotify låtit hela 10 000 av 67 000 artister komma upp på spellistorna för första gången. Om chansen är stor för artister att få upp sin musik på Spotifys spellistor minskar också intresset för att köpa streams.

Problemet med fejkade strömmar, om man nu vill kalla dem för fejkade, är självklart att fördelningen av intäkter ”smetas ut”, och skulle kunna sägas tillfalla fel rättighetshavare. Problemet som sådant har självklart funnits under lång tid, även i det gamla fysiska paradigmet, frågan är bara hur pass omfattande det är idag.

Det stora avslöjandet kring Tidal tidigare i våras är fortfarande aktuellt, där Kanye West och Beyonce, eller någon annan på bolaget, ska ha lurat till sig intäkter från 320 miljoner falska strömmar. Tidal är polisanmälda av bl a Tono, Fono och Gramart, och förundersökning pågår. Tidal har fortfarande inte kommit med någon förklaring till hur det kommit sig att artisternas album spelats upp orimligt många gånger.

Eftersom huvudkontoret till Tidal fortfarande finns i Oslo, det är ju den tidigare streamingtjänsten WiMP som ligger till grund för tjänsten, har saken väckt oerhört stor uppmärksamhet i vårt grannland. Flera norska artister har börjat bojkotta Tidal under sommaren och hösten, och det sista ordet är långt ifrån sagt i just den historien.

Självklart är det stor skillnad mellan sådana fejkade strömmar, skulle det vara sant, och den sortens strömmar som genereras av dedikerade fans. Trots allt, även om fansen lyssnar på samma låtar om och om igen, är det enligt dagens modell med 30-sekundersgränser och landsbaserad Pro Rata-fördelning helt valida uppspelningar.

För den som vill läsa in sig mer på Tidal-anklagelserna finns här den forskningsrapport som på djupet analyserar den data som hittades på den läckta hårddisken:

Digital Forensics Report for Dagens Næringsliv (PDF)

—–

Glassnote Music, med artister som Mumford & Sons, Phoenix, Childish Gambino m fl, har skrivit distributionsavtal med AWAL, Kobalt´s masterdel. AWAL kommer också hjälpa Glassnote med radio-promotion, statistisk analys och marknadsföring.

AWAL´s CEO, Lonny Olinick, säger:

– After a highly successful year with four top 10 UK records, landing three artists on the U.S. top 50 radio chart, and pushing Lauv over a 1.5 billion streams globally, we couldn’t be more excited to build on that success with Glassnote. This partnership is a testament to our achievements and Glassnote recognizes our global approach and operational ability. With our commitment to breaking and growing artist careers, there’s no limit to what we can achieve together in the future.

Forbes hade för övrigt nyligen en längre artikel kring AWAL´s affärsmodell: Beyond ’The Hunger Games’, The Disruptive Music Business Model Of AWAL

—–

YouTube Music har lanserats i ytterligare sju länder: Japan, Portugal, Schweiz, Ukraina, Colombia, Peru och Kuba. Tjänsten finns därmed tillgänglig i totalt 29 länder, inklusive Sverige.

—–

Spotify kör just nu ett erbjudande i Sydafrika där nya prenumeranter får Premium för ca 4 kronor i månaden, under de tre första månaderna. Därefter går priset tillbaka till det som är standard i landet, 59,99 rand, som motsvarar ca 38 kr/mån.

—–

En av de stora streamingtjänsterna i Kina, NetEase Cloud Music, med 600 miljoner registrerade användare, har tagit in motsvarande 5,5 miljarder kronor i nytt kapital från bl a söktjänsten Baidu och General Atlantic. NetEase är den största utmanaren till Tencents musiktjänster, och satsar ganska hårt på att göra det enkelt för artister och användare att enkelt ladda upp musik, lite som SoundCloud.

—–

Resumé skriver att Sofie Grant kommer att sluta på Spotify. Hon har varit kommunikationsansvarig för den norra delen av Europa på Spotify under åtta år, och är ett känt ansikte i den svenska musikbranschen. Hon säger:

– Att se Spotify erövra världen har varit ett riktigt äventyr. Jag kommer alltid vara tacksam för att ha tagit del av resan i att bygga ett av de mest älskade varumärkena i Norden. Åren här är ovärderliga.

—–

Premium-användare av Pandora kan numera strömma tjänsten genom Amazons smarta högtalare Echo. De som använder reklamversionen av Pandora kommer inte kunna använda den genom Echo. Spotify meddelade i förra veckan att man öppnar upp även för gratisanvändare att använda tjänsten genom smarta högtalare.

—–

Lästips:

Spotify Song Skip Rates Tell Us A Lot About Our Attention Span

It’s Long Past Time for Big Radio to Pay Artists, Producers and Labels

—–

Daniel Johansson

Etiketter: #Johansson