Roger Adolfsson, branschbekant från senast Spotify och innan detta bl a Universal och Sony, har fått nytt jobb som Director Digital Strategy på Naxos. MI har kollat vad den titeln rymmer.
Vad ska du göra på Naxos?
– Mitt uppdrag är att tillsammans med Naxos globala digitala team, bygga långsiktiga digitala strategier för hela Naxos Music Group. Naxos är ju ett internationellt bolag idag med fokus på klassisk, jazz och world music, men med ett gigantiskt nätverk som innefattar 15 dotterbolag och 40 distributörer världen över, och som plattform, det egna enorma digitala systemet som innehåller över 130.000 album från 760 olika lablar. Metadatan bakom varje album, inklusive noter/partitur, är ett djupt imponerande digitalt bygge. Så när jag fick erbjudandet att kliva in i en helt ny roll i inom Naxoskoncernen, och med den digitala potential bolaget besitter, var det svårt att tacka nej. Naxos är ju dessutom ett genuint musikälskande bolag vars kärnprinciper: repertoar, värde och innovation, är ledord som tilltalar en kreativ musiknörd som jag själv.
Vad kan du ta med dig från tidigare jobb in i det nya?
– Mina tidigare engagemang inom skivbolag blir en styrka då jag på ett sätt tar ett steg in i den världen igen, men främst kommer mina totalt sju år av lärdomar att arbeta med alla smarta människor på Tunigo och Spotify till stor nytta i det nya jobbet.
Hur ser din egen privata musikkonsumtion ut 2018?
– Min privata musikkonsumtion har även detta år tyvärr fallit i skugga då jag under arbetstid på Spotify zappade dagarna i ända i jakten på rätt musik för rätt hypoteser. Men, privat när det blir tid över, blir det en del lyssnande på det nya samtida ur olika genres som jag tycker är bra. Just nu varvar jag musik från Greta Van Fleet, The Magic Gang, Tash Sultana, Smith & Thell, Roan Ash, His Golden Messenger, The Revivalists, Madison Ryann Ward, Kane Brown, Billie Eilish, Larkin Poe för att nämna några. Och återupptäcker Joe Cockers fantastiska katalog efter att ha sett dokumentären om honom på Netflix.
Vilka generella branschfrågor tycker du är intressantast i nuläget?
– Mest intressant just nu tycker jag är EUs nya upphovsrättsförslag som verkligen är tvådelad. Där upphovsmän å ena sidan får starkare lagskydd, vilket är fantastiskt bra, men å andra sidan begränsar konsumenter att publicera bilder/videos som de inte har upphovsrätt till på Google, Facebook, Youtube m.fl. Europas jurister kommer dock få en ny födkrok om artikel 13 i förslaget går igenom som innebär ett nytt obligatoriskt verktyg som måste tillsättas för att digitala plattformar ska se till så att de inte sprider upphovsrättsskyddat material. Effekten av att skapa ett sådant filter är att digitala plattformar börjar övervaka aktiviteten hos sina användare. Vilket ingen användare vill. Tudelad men intressant som sagt.
Lars Nylin