6 november 2018

JOHANSSON om Spotifys tredje kvartal, UMG, AMRA mm

Spotify gjorde sitt bästa kvartalsresultat någonsin, men aktien föll i alla fall som en sten. Det visar hur höga förväntningarna är på bolaget. Det och annat signerat Daniel Johansson.

—–

Spotify har lanserats som ”invite only” i många länder i Mellanöstern och Nordafrika, närmare bestämt i följande länder, som alla har fått en egen startsida: Förenade Arabemiraten, Saudiarabien, Kuwait, Oman, Qatar, Bahrain, Egypten, Marocko, Tunisien, Algeriet, Jordanien och Libanon.

I förra veckan kom Spotifys rapport för det tredje kvartalet 2018, en rapport som i stort sett var positiv. Intäkterna landade på 1,35 miljarder euro och rörelseresultat visade på en mindre förlust än väntat, 6 miljoner euro. Spotify menar att break even, eller t.o.m. vinst skulle kunna nås under det fjärde kvartalet. Faktum är att nettoförtjänsten för det tredje kvartalet låg på plussidan, med 43 miljoner euro.

Det är något som många har sett fram emot. Även om resultatet för året 2018 kommer bli ett minusresultat kan det vara en positiv signal till marknaden om man avslutar året bra. Samtidigt beror resultatet delvis på något som många har uppmärksammat under året, den höga omsättningen av personal.

Daniel Ek hänvisar just till ”shortfalls in hiring” som ett av problemen, något som resulterat i att kostnaderna för R&D gått ned med 6 procent, medan sälj och marknadsföring gått ned med 16 procent. Totalt hade Spotify 191 miljoner aktiva användare i slutet av kvartalet, varav 87 miljoner betalade för tjänsten, något mindre än vad en del förväntat.

Börsen reagerade riktigt negativt, aktien störtdök från 150 till 131 dollar. Aktien återhämtade sig dock sedan Spotify avslöjat att man ämnar köpa tillbaka aktier till ett maxvärde av 1 miljard dollar, fram till april 2021.

Nedgången i ARPU verkar ha stabiliserats, under kvartalet låg den på 4,73 euro per användare och månad, vilket är ungefär likadant som under de tidigare kvartalen för 2018. För tre år sedan låg ARPU på 6,84 euro.

Daniel Ek sade under konferensen att Spotify kommer fortsätta satsa på att leverera verktyg till artister och musikskapare framöver, varav några kommer kosta och andra kommer vara gratis. Ek gick så långt som att säga att han trodde att just detta segment mycket väl skulle kunna vara det som gör att bolaget kommer att kunna gå med vinst långsiktigt i framtiden.

Hela kvartalsrapporten

—–

Universal Music Group och Boomplay, en av de största streamingtjänsterna i Afrika, har ingått licensavtal. Boomplay ägs och drivs gemensamt av kinesiska techbolaget NetEase och Transsion Holdings, också från Kina. Transsion är den största tillverkaren och säljaren av mobiltelefoner i Afrika.

Boomplay har 36 miljoner användare och ser just nu en riktigt stark tillväxt med en ökning på 2 miljoner användare i månaden. Tjänsten finns i Nigeria, Ghana, Kenya, Tanzania, Rwanda, Uganda och Zambia. Universals katalog kommer nu finnas tillgänglig via tjänsten i dessa länder.

Kina har under åtminstone ett decennium regelbundet framhållit just Afrika som en marknad med stor potential, och har på många sätt investerat i flera av de afrikanska länderna. Med en befolkning som till 60 procent utgörs av människor yngre än 25 år och en explosion i användandet av smarta mobiler finns stora möjligheter. I dagsläget finns det 444 miljoner mobilabonnemang på kontinenten, men också 747 miljoner aktiva simkort.

Universal lanserade tidigare i år Universal Music Nigeria, en ny avdelning som fokuserar på västra Afrika. UMG skriver i ett pressmeddelande att man framgent kommer att satsa hårt på att få tillväxt i hela ”ekosystemet” runt omkring musik i Afrika, inklusive live, förlagsverksamhet och musikproduktion. Adam Granite, EVP på UMG, säger:

– We’re looking forward to working with Boomplay as we provide our African artists a range of creative, marketing and promotional resources to accelerate their careers within this vibrant and growing music market. This agreement will help UMG artists to reach new audiences, whilst boosting the African streaming experience to benefit both music fans, artists and songwriters.

—–

Kobalts insamlande verksamhet AMRA, med Tomas Ericsson vid rodret som CEO (tidigare STIM), har ingått avtal med Spirit Music Group och Sentric Music. Samtidigt avslöjas att AMRA öppnar ett kontor i Stockholm, som kommer ledas av Mårten Karlsson. Tomas Ericsson säger i ett pressmeddelande:

– In the past six months AMRA has re-engineered the collection process to maximize value for songwriters and publishers. With our efficiency and direct collection of money for music around the globe, we’ve seen a strong uptick in demand and growth. Over this same time, we’ve been monitoring and analyzing our efficiency versus industry baselines and I’m proud to say we’re outperforming them by a significant margin.”

—–

En undersökning från Telecompaper Consumer Insights säger att mer än hälften av den holländska befolkningen använder sig av streamingtjänster som Spotify, Apple Music och Deezer. Spotify är starkt dominerande, ca 85 procent av de som strömmar musik använder tjänsten, och hälften av Spotify-användarna betalar för tjänsten, endera som vanlig prenumeration eller bundlat med mobilabonnemanget.

I åldern 12 – 19 är det hela 80 procent av befolkningen som använder Spotify. Som jämförelse kan nämnas åldersgruppen 50 – 65 år där 33 procent använder tjänsten. Apple Music har inte riktigt lyckats slå igenom i landet ännu, 6 procent av holländarna använder den tjänsten.

—–

TikTok, som tidigare hette Musical.ly, fortsätter att växa och vara en populär app. Sedan uppköpet av ByteDance, och namnbytet, har antalet användare ökat med 30 procent och appen har nu 130 miljoner aktiva användare globalt. I Storbritannien har antalet användare ökat med över 50 procent. 80 procent av användandet kommer från Android.

—–

Pandora verkar vara inne i bra fas just nu. Tjänsten rapporterar en intäktsökning med 16 procent för det tredje kvartalet jämfört med föregående år, drivet av 800 000 nya betalande abonnenter under kvartalet, vilket innebär att 6,8 miljoner nu betalar för Pandora Premium. Totalt hade Pandora 69 miljoner aktiva användare i slutet av det tredje kvartalet.

—–

Den indiska streamingtjänsten Saavn, med 25 miljoner användare, gick tidigare i år samman med en annan tjänst, JioMusic. Nu meddelas att de båda tjänsterna mergats och kommer framöver vara en gemensam streamingtjänst vid namn JioSaavn. Tjänsten har ca 2 miljoner betalande prenumeranter.

—–

Efter en hel del kritik har Spotify tagit bort reklam i USA från en kampanj som heter ”No on 3”, och som är tydligt anti-transgender. Reklamen kördes specifikt i delstaten Massachussetts och fick starka reaktioner. Spotify säger i ett officiellt uttalande: ”We believe in maintaining a diversity of voices and content on our platform; however, this ad violates portions of our advertising editorial policy and was served to our users in error.”

—–

Det koreanska popbandet BTS har nått 1 miljard streams totalt på Apple Music. Som en del av K-popfenomenet har bandets musik strömmats mycket över hela världen, inte minst i Nordamerika och Japan. De största hitsen DNA, Fake Love och Blood Sweat & Tears ligger alla kring 350 – 500 miljoner visningar på YouTube.

De har dock en bit kvar till Psy´s 3,2 miljarder strömmar av Gangnam Style. Och ännu längre kvar till monstret Despacito som numera har nått 5,6 miljarder streams på YouTube och är på god väg att bli den första YouTube-videon som kommer att ha visas lika många gånger som det finns människor i världen.

—–

Den största amerikanska radioaktören iHeart Media har haft ekonomiska bekymmer ett bra tag, och i våras lämnade man in konkursansökan. Enligt Financial Times är Apple nu på gång att köpa in sig bolaget. Hur stor andel man eventuellt tänker sig att köpa, och på vilket sätt ett samarbete skulle fungera har inte avslöjats.

En av orsakerna till iHeart Medias ekonomiska problem är de kraftigt vikande intäkterna från radioreklam i USA generellt. I takt med att konsumenter går över till satellitradio (SiriusXM), och streaming (Apple Music, Spotify, Pandora, Amazon etc), minskar antalet lyssnare till traditionell radio, vilket i sin tur påverkar villigheten att betala för radioreklam. År 2016 hade iHeart media 6,3 miljarder dollar i intäkter, år 2017 hade det sjunkit till 4,5 miljarder dollar.

Om Apple tänker sig ett nära samarbete med iHeart Media kan man misstänka att det främst handlar om att på något sätt väva samman Apple Music och de 855 radiokanaler som iHeart Media äger.

—–

Lästips: Brian Becker – Holograms Will Grow The Business For Everyone
En av grundarna till Live Nation, Brian Becker, som numera driver hologramföretaget BASE, beskriver hur han tror att tekniken och marknaden kommer utvecklas framöver.

—–

Daniel Johansson

Etiketter: #Johansson