YouTubes högste chef skriver i ett ”personligt” meddelande till kreatörer på tjänsten att internet hotas på grund av artikel 13, men glömmer hänvisa till vad som faktiskt står… Det och mer från Johansson.
—–
SOCAN, den kanadensiska upphovsrättsorganisationen, har lanserat Dataclef, en plattform som ska underlätta för rättighetshavare att licensiera och samla in pengar globalt. Databasen innehåller repertoar från över 200 länder. Eric Baptiste, CEO för Socan, säger:
– Dataclef is a milestone for SOCAN and the music industry, on a global level. For the first time ever, organizations can go to one place for state-of-the-art license administration, worldwide reporting, and intelligent royalty tracking and delivery, improving their efficiency and bottom line to return superior results.
Plattformen finns till en början på engelska och franska, men kommer utökas till spanska och arabiska inom kort. Ett avtal med det indiska sällskapat IPRS innebär att Dataclef också kommer att sköta backend för deras licensiering och insamling i Indien.
—–
Digitala distributören CD Baby erbjuder tillsammans med Cosynd en ny funktion som gör att musikskapare kan dokumentera sina rättigheter kring ett verk lättare, bl a kommer musik från de som använder sig av CD Baby registreras hos U.S. Copyright Office.
Den nya funktionen gör det möjligt att skapa ”split sheets” (procentfördelningar mellan olika rättighetshavare), hantera avtal och licenser, inklusive anställningsavtal och liknande, möjligheten att kunna skriva under med e-signaturer etc. Tracy Maddux, CEO på CD Baby, kommenterar samarbetet:
– Making it easy for artists to manage the rights around their music catalog is a key part of being a total monetization solution. Our partnership with Cosynd provides these tools in a very accessible way.
—–
I augusti stämdes grundaren och administratören av två ryska streamripping-sajter av RIAA (Recording Industry Association of America), FLVTO.biz och 2conv.com. Den juridiska processen följer den lyckade nedstängningen av bl a YouTube-mp3.org. De ryska sajterna har specifikt blivit stämda i delstaten Virginia, där sajterna enligt den inskickade stämningen har 542 000 användare. Totalt ska 31 miljoner amerikaner ha använt tjänsterna.
Bakom de båda tjänsterna står en rysk entreprenör som lämnat in ett svar till domstolen där han menar att sajterna helt och hållet sköts från Ryssland och därför inte omfattas av det amerikanska juridiska systemet. I det senaste svaret från RIAA konstateras att amerikanska servrar delvis används, både för själva sajterna, men också för den reklam som visas. Nu återstår att se om domstolen kommer godkänna att en rättegång genomförs i USA.
—–
SoundCloud har ingått avtal med ett flertal olika aktörer. Dels med Dubset som ska hjälpa till att cleara DJ-mixar, remixar, samplingar, genom att identifiera musiken i dem och automatisera licensiering osv. Till en början kommer funktionen att testas i beta med invites, för att lanseras under nästa år.
Dubset samarbetar sedan tidigare med många masterägare och förlag, liksom insamlande sällskap runt om i världen, för att identifiera när verk framförs. Dubset bevakar idag 35 miljoner verk.
Förutom det har SoundCloud ingått samarbete med Native Instruments, Serato, Virtual DJ, DEX3, Mixvibes och Hercules, programvaror som används mycket av DJ-s. Programmen kommer under 2019 kunna kopplas samman med SoundCloud´s prenumerationstjänst Go+.
Kerry Trainor, CEO på SoundCloud, säger:
– Until recently, digital workflows for DJs were limited to downloads and physical media, but streaming workflows are the future. SoundCloud is committed to empowering creators with the best tools and resources to grow their careers, which is why we are excited to partner with these leading companies to help DJs take their workflow to the next level.
—–
Det finns numera mängder med olika initiativ för kombinationen blockchain och musik, allt från hantering av metadata runt omkring musiken till distribution av royalties till rättighetshavare. Många av de här lösningarna har ännu inte implementerats i musikindustrin, men på ett område verkar det som om blockchain nu i alla fall kommer få genomslag, inom biljettförsäljningen.
Ticketmaster har nämligen köpt upp företaget Upgraded, som tillhandahåller en blockchain-lösning för att förhindra förfalskning av biljetter som t ex distribueras som PDF-filer. Plattformen kommer implementeras i den befintliga tekniska arkitekturen och ska inte kräva att spelställen behöver skaffa någon ny hårdvara.
Sedan tidigare har Ticketmaster köpt upp andra tekniska lösningar, som t ex Blink Identity för ansiktsigenkänning, och Justin Burleigh, produktchef på Ticketmaster, säger:
– Ticketmaster is constantly exploring emerging technologies, and there aren’t many that have the unique possibilities of blockchain. We’re excited to have Upgraded join the team as we continue to focus on providing the world’s leading identity-based ticketing platform to fans, artists, and our clients. We think blockchain and Upgraded will continue our progress to improve ticketing and create a safer and more seamless experience.
—–
Amazon Prime har lanserats i Australien, med en katalog på 2 miljoner låtar. Prime är Amazon´s rena radio/spellistetjänst, medan Spotify/Apple Music-konkurrenten heter Unlimited. Sedan tidigare finns Unlimited redan tillgängligt i Australien.
Lanseringen av Prime hör ihop med satsningen på den smarta högtalaren Echo, och röstassistenten Alexa. Högtalarförsäljningen har drivit på intresset för Amazons musiktjänster rejält under det senaste året, och sammanlagt har Amazon nu över 20 miljoner betalande prenumeranter.
—–
Susan Wojcicki, CEO för YouTube, publicerade nyligen ett meddelande till kreatörer som tjänar pengar på tjänsten. Hon varnar i inlägget på Creator Blog för att Article 13 i det nya EU-direktivet för ”upphovsrätt på den digitala inre marknaden”, skulle kunna hota kreatörernas inkomster och levebröd.
Hon skriver bl a: ”This legislation poses a threat to both your livelihood and your ability to share your voice with the world. And, if implemented as proposed, Article 13 threatens hundreds of thousands of jobs, European creators, businesses, artists and everyone they employ.”
Wojcicki skriver att under det senaste året har antalet kanaler som har över en miljon prenumeranter ökat med 75 procent på YouTube, och sällar sig till kören som menar att artikel 13 innebär att det inte kommer bli möjligt att ta del av material online:
”It threatens to block users in the EU from viewing content that is already live on the channels of creators everywhere. This includes YouTube’s incredible video library of educational content, such as language classes, physics tutorials and other how-to’s.”
Wojcicki nämner ingenting om att direktivet med all nödvändig tydlighet säger att just sådant innehåll ska undantas, och inte ens får blockeras. I direktivet står:
Samarbete mellan leverantörer av delningstjänster för onlineinnehåll och rättsinnehavare får inte leda till att det inte går att få tillgång till verk som inte överträder upphovsrätten eller andra skyddade alster, inklusive sådana som omfattas av ett undantag från eller en inskränkning av upphovsrätten.”
YouTubes högste chef tar slutligen tillfället i akt att uppmana alla att ”rädda internet”:
”Please take a moment to learn more about how it could affect your channel and take action immediately. Tell the world through social media (#SaveYourInternet) and your channel why the creator economy is important and how this legislation will impact you.”
—–
Daniel Johansson