Warner/Chappell-knutne Jean-Paul Wall tillhör de låtskrivare som är mest engagerade i upphovsrättsfrågan. Men Jean-Paul gör också i högsta grad musik med stort genomslag. Nu är han aktuell över halva Europa.
Mest kända är troligen Jean-Paul Walls vinjetter till SVT:s Uppdrag granskning och SVT Drama. Men han gör även ständigt musik till internationella serier och filmer.
Högaktuell är musiken till serien The Team, en dansk/tysk/belgisk/österrikisk/schweizisk (!) samproduktion med skådespelare från 11 länder. När The Team II i dagarna går upp på t ex tyska ZDF och även Netflix är musiken resultatet av ett komplext uppdrag berättar Jean-Paul:
– Jag arbetade tillsammans med Kathrine Windfeld för första säsongen 2015. Men Kathrine avled tyvärr senare efter en kort tids sjukdom. Så nu har jag jobbat tillsammans med producenten Andi Wecker och regissören Kasper Gaardsøe. Det har blivit större, snabbare och mer och det har blivit mycket resor Berlin, Hamburg, Köpenhamn, men i övrigt är det rätt likt att arbeta hemma.
Hur är ”tänket” som kompositör inför en sådan serie?
– Att skriva musik till en deckare är att skapa förutsättningar för en historia. Det kan vara sorgligt men musiken talar om att det är en komedi eller ett barn leker i bild, men vi hör att det är en thriller. Ett slags kontrakt med tittaren.
Det känns som att du gör mer och mer?
– Jag har haft ett produktivt år där jag bland annat även gjort musiken till den amerikanska thrillern Spinning Man med Pierce Brosnan och Guy Pearce, i regi av Simon Kaijser och Maria Wern regi av Erik Leijonborg och Lisa Farzaneh för TV4. Mitt samarbete med förlaget Warner/Chappell har fördjupats och vi tittar hela tiden på nya sätt att skapa nya värden inom upphovsrätt och film/Tv-produktioner.
Jean-Paul Wall och hans studio Moodswing i Hornstull på Södermalm i Stockholm har haft hjälp av Hans Gardemar med orkester, och av Max Linder med produktion, programmering och musikeditering.
Lars Nylin