Han har varit Music Supervisor för några av de största reklamkampanjerna i Sverige och Europa på senare år, ändå är han något av en doldis i svensk musikbransch. Nu får André Brink en ny roll på synkavdelningen på Universal Music Publishing, som Creative Director. Och blir kanske lite synligare.
Googlar man “André Brink” får man upp hundratals länkar till en prisbelönt, sydafrikansk författare.
– Ja det har alltid varit en fördel att ha nån mer känd med samma namn. Det är skönt, man döljer sitt 23-åriga jags internetförehavanden, säger André Brink och skrattar.
Hans tidigare roll på Universal Music Publishing har varit som Creative Manager på synkavdelningen. Nu blir han Creative Director. Det innebär ett kreativt och strategiskt ansvar för avdelningen.
– Vårt kunderbjudande ska bli ännu bättre. Vi ska stärka vår kreativa leverans och säkerställa vår position som det marknadsledande förlaget på synk i Sverige, Skandinavien och Europa.
Ett kvitto på framgångarna kom nyligen på Roygalan, där André och Universal Music Publishing för tredje gången kammade hem vinsten för bästa musik i reklamfilm, en kategori som dessutom bara funnits i fyra år. Den vinnande kampanjen var framtagen för Stockholm Gas. I reklamfilmen framför artisten och låtskrivaren GRANT (Caroline Cederlöf) sin låt Waterline, ackompanjerad av en orgel driven av gas. Orgeln byggdes av Håkan Lidbo, som hade en grannlaga uppgift att ta fram ett instrument som gav ifrån sig toner med hjälp av gas och eld.
– Peter Kvint (också upphovsman till låten, reds anm) blev dessutom halvt gasförgiftad under inspelningen, men det gick bra, haha. Det var en smidig process tack vare Caroline, Peter och managern Filip Wilén och det är alltid kul med en kampanj där byråns idé bottnar så tydligt i musik. Dessutom för en ganska speciell kund som levererar gas till gasspisar i Stockholm.
André Brink tog klivet in i musikbranschen via livescenen, som frilansande turnéledare åt bl a Veronica Maggio, Maskinen och Afasi & Filthy. Innan dess hade han arrangerat konserter och spelat lite själv för husbehov (“jag är inte speciellt duktig men jag skulle nog kunna spela i ett habilt punkband”). Att ha tröskat runt i landet på både små och stora ställen, menar André är en bra erfarenhet att ha i den position han befinner sig nu.
– Det är ju den verklighet som många av våra artister och låtskrivare är ute och möter. Det är så lätt att sitta på ett Stockholmskontor och tro att det är verkligheten. Vi har en rätt ombonad och tillrättalagd tillvaro, men vi jobbar med en massa människor som inte har vanliga arbetstider, regelbunden inkomst, kopieringsapparater och nån som ser till att kaffemaskinen funkar. Det är två olika verkligheter med bra och dåliga sidor och det är viktigt att påminna sig om det.
Efter turnéledaråren följde utbildning i marknadsföring på Berghs School Of Communication och därefter jobb på reklambyrån Kelly and Pling. Till Universal Music Publishing blev han headhuntad av Jessica Brandt som hörde av sig och sa att “vi behöver nån som du”. Och så kunde hans erfarenheter som turnéledare slås ihop med byråerfarenheten.
– Våra låtskrivare, som ibland också är artister, kan också betraktas som varumärken om så man vill. Och för oss handlar det mycket om bedömningsfrågor. Är det här ett bra sammanhang? Ska låten eller artisten förknippas med det här varumärket?
Om det en gång ansågs fult att upplåta sin musik till reklam så råder andra tider nu. Bara på de sex år André Brink jobbat på Universal Music Publishing har det skett en förändring.
– När jag började på Universal Music Publishing så var det ganska känsligt. Och då har jag ändå inte det 20-åriga perspektivet. Nu ser många upphovspersoner och artister ett värde i reklamfilm. Det vill säga rätt typ av reklamsammanhang. Vi har återkommande samtal med våra låtskrivare om hur de ställer sig till reklam, vad de tycker vore kul att göra och inte. Det är sällan ett urskillningslöst “ja” från upphovspersonernas sida. Man kan tycka att det är jobbigt med ett visst varumärke eller en viss typ av produkter. Vi navigerar i det där.
Att inställningen till reklam blivit mer positiv hos artister och upphovspersoner har inte bara att göra med möjligheten att tjäna pengar. Det är en realitet att man måste hitta andra inkomster än från försäljning av musik för att försörja sig som låtskrivare i dag. Men reklamen har också blivit bättre. Framförallt svenska och skandinaviska reklambyråer och regissörer är modiga och vågar jobba med riktiga känslor, menar André Brink.
– Det tycker vi är helt fantastiskt. Det är inte bara happy-go-lucky-låtar och evergreens som funkar, utan även svårare och mörkare musik som kanske inte når några listor. Ibland känns reklamköparna modigare än topplistan. Det är inspirerande.
– Sen är det alltid kul om vi genom vårt jobb och tillsammans med ett varumärke har drivit något till topplistan. Och det är roligt att få höra Amanda Bergman och Oskar Linnros version av Vintersaga, där vi tog fram idé på artist och producent till Volvos kampanj med samma namn, i någons sommarprat. Då vet man att musiken i kampanjen har kulturell relevans.
Vad är din styrka?
– Det är alltid en svår fråga att själv svara på! Men det handlar om att bygga långsiktiga kreativa relationer med regissörer och kreatörer, byråer och marknadschefer. Att Universal Music Publishing ger mig möjligheten att få arbeta långsiktigt ger helt klart resultat. Ett framgångsrecept har också varit att bygga förtroenden mellan våra upphovspersoner som specialskriver musik och Sveriges bästa regissörer. Och Universal Music Publishing har branschens bästa A&R:s som signar världens bästa låtskrivare som vi på synkavdelningen har ynnesten att jobba med. Det får mig att se bra ut. Ha ha.
Vad är det som gör er synkavdelning så framgångsrik?
– Förutom en katalog med en enorm spännvidd så är vi duktiga på att identifiera styrkorna hos och utnyttja kraften i våra låtskrivare och vår roster. Vi på synkavdelningen har en egen roster där vi jobbar dedikerat med att bygga karriärer för våra upphovspersoner i reklam och långfilmssammanhang. Att bygga Sarah Assbring som score writer för reklam- och långfilm samtidigt som hon gör ett El Perro Del Mar-album eller turnérar världen ger ringar på vattnet för alla parter. Sen lever vi verkligen i symbios med vår A&R-avdelning. Att exempelvis Seinabo Sey har med sin musik i en reklamfilm i Sverige, i en tv-serie i USA och en europeisk kampanj samtidigt som hon släpper sin andra platta och gör en kanonspelning i Globen ger oss bra förutsättningar att fortsatt etablera henne som världsartist.
Vilken kampanj håller du högst?
– Många europeiska byråer och marknadschefer benchmarkar musiken i Grow Up, en Mercedes-kampanj där jag var Music Supervisor. Då spelar vi på den stora europeiska marknaden med vår kompetens och våra upphovspersoner. Det är kul. Det är den mest omfångsrika kampanj jag har gjort till dag dato. Fem kortfilmer där Petter Winnberg skrev score och en nyskriven låt i varje kortfilm, plus att MagnusTheMagnus gjorde en remix till anthem-filmen.
Har du något drömprojekt?
– Vi har checkat av några drömprojekt. MagnusTheMagnus för Apples iPhone 8 och iPhone X-lansering är ett sånt. Swedish House Mafia, Robyn, Vintersaga, Joel Alme, Seinabo Sey med flera för Volvo, det stora jobbet för Mercedes och GANT:s tv-serie Couple Thinkers är roliga jobb att ha på sitt CV. Icke att förglömma återkommande jobb för Cartier, Ikea och H&M. Att få fortsätta fördjupa de kreativa relationerna och jobba med kampanjer med verklig kreativ höjd är fantastiskt.
– Men jo! Super Bowl! Att låsa in musik från en av våra skandinaviska låtskrivare i en Super Bowl-kampanj. Det är en box man vill ticka av. Håll utkik i februari… eller inte… hahaha!
Christel Valsinger