Facebook släpper smart högtalare (med video), Tencent Music in på börsen, Dire Straits katalog till salu. Det och mycket mer från Johansson.
—–
Record Union meddelar att de nu lagt till tjänsterna YouTube Music, iMusica (Latinamerika), Kuack Media Group (Karibien, Afrika mm), Juke (Tyskland, Holland) och Qobuz (Europa), till tjänster som de distribuerar till.
Johan Svanberg, VD på Record Union, säger angående att man nu lagt till YouTube Music:
– På Record Union jobbar vi för att göra musikbranschen mer demokratisk, tillgänglig och transparent, och det faktum att YouTube nu går över till en prenumerationsmodell är ett steg i rätt riktning. Det så kallade värdegapet, ”the value gap”, har länge varit ett problem i branschen och våra förhoppningar är att detta skifte kommer leda till mer en rättvis ersättning för alla artister och musikskapare på plattformen.
—–
Tencent Music har officiellt ansökt om att få notera aktien på New York-börsen. I ansökan som skickades in förra veckan kan man bl a läsa att Tencent hade en omsättning på 1,3 miljarder dollar under det första halvåret, och gjorde en vinst på 263 miljoner dollar.
Intäkterna har ökat rejält under 2018. Under helåret 2017 drog bolaget som jämförelse in 1,66 miljarder dollar, med en vinst på 199 miljoner dollar.
Mer än sjuttio procent av intäkterna kommer dock inte från musikdelen, dvs tjänsterna QQ Music, Kuwo och Kugou, utan från andra sociala medietjänster. Men det är ändå noterbart att Tencent Music faktiskt gör vinst, jämfört med t ex Spotify och andra tjänster.
De tre tjänsterna har totalt 644 miljoner aktiva användare. Av dem är det 23 miljoner som betalar för musikstreaming, att jämföra med Apple Musics 50 miljoner och Spotifys 83 miljoner.
Ett område där Tencent nischat in sig, och som genererar bra med intäkter, handlar om mikrobetalningar i form av ”dricks”, som användare kan ge till kreatörer. Cherie Hu på MBW analyserar och funderar kring varför inte västerländska streamingtjänster infört möjligheten att kunna ge ”tip”, i artikeln Tencent Music Uses ”Tipping” To Rack Up Revenues. Why Aren´t Western Music Streaming Platforms Doing The Same?
Både Warner Music och Sony Music köpte nyligen in sig i Tencent Music för 200 miljoner dollar. Tencent Music söker en värdering på 20 miljarder dollar vid introduktionen. Spotify äger sedan slutet av förra året 9,1 procent i Tencent Music, vilket vid en sådan värdering skulle motsvara 1,8 miljarder dollar.
MiDIA gör sin analys av Tencent Music på börsen: Looking for the Music in Tencent Music
—–
Debatten i samband med EU-parlementets omröstning kring det nya upphovsrättsdirektivet för en månad sedan var ganska tuff och högljudd. Domedagskrönikorna duggade tätt under de första dagarna efter att direktivet röstades igenom, men efter någon vecka kom mer nyanserade analyser och kommentarer. Sedan dess har det varit ganska tyst.
Samtalen mellan EU-parlamentet, Europarådet och EU-komissionen, pågår dock för fullt. Första tillfället var i förra veckan, och nästa tillfälle är den 25 oktober. De första dokumenten visar på ganska små skillnader i formuleringarna mellan parlamentet och komissionen.
För att reda ut de olika delarna i det nya direktivet släppte Stim nyligen en avdelning på sin hemsida som går igenom ”Sant och falskt” kring direktivet. Där går bl a att läsa:
”Stim och den kulturella och kreativa sektorn arbetar för att skaparna, via licensavtal, ska kunna få betalt. Det handlar inte om en strävan efter att blockera, hindra eller stoppa. Vi vill att musiken ska nå så många som möjligt och digitaliseringen har bidragit till det.”
https://www.stim.se/sv/nyheter/sant-och-falskt-om-copyrightdirektivet
—–
Topplistorna i Storbritannien och Irland har börjat inkludera statistik från SoundCloud. Det är enbart strömmar som genereras från sådan licensierad musik som skapar intäkter som tas med i beräkningsunderlaget. Sedan tidigare inkluderas även strömmar från YouTube i topplistorna.
Official Charts Company, som ligger bakom listorna, värderar 100 strömmar från betalabonnemang som lika mycket värt som försäljningen av en singel. Från reklamfinansierade abonnemang krävs 600 strömmar för att det ska motsvara en singel.
—–
Den största streamingtjänsten för musik i Ryssland, Vitryssland, Kazakstan och Armenien, Yandex Music, har lanserats i Israel. Yandex erbjuder kunder i Israel en prenumeration för motsvarande 25 kronor den första månaden, för att sedan öka till 50 kronor i månaden.
Yandex har 40 miljoner låtar på tjänsten. Sedan tidigare finns både Apple Music och Spotify i Israel.
Yandex, som är den största sökmotorn i Ryssland, håller på med en större satsning i Israel, bl a kommer Yandex taxitjänst släppas i landet senare under 2018. Närmare 10 procent av den israeliska befolkningen talar ryska och föddes i forna Sovjetunionen.
—–
Facebook ger på allvar sig in på hårdvarumarknaden med lanseringen av Facebook Portal i USA i november. Produkten fungerar både som smart högtalare och video-chat, men också just som en ”portal” till Facebook.
Redan från start har Facebook avtal med Spotify, Pandora och USA´s största radioföretag iHeartRadio. Priset på 199 dollar för vanliga Portal, och 399 dollar för Portal+, är klart mycket lägre än Apple Homepod, och ligger i samma klass som Amazon Echo, Sonos: One och Google Home.
Portal har inbyggda AI-lösningar som fokuserar på ansikten och röster, och följer människor när de går runt i rummet. Facebook, som fått försvara sig rätt hårt i USA kring hur man hanterar personuppgifter och användares integritet säger att Portal ”won’t listen to, view, or keep the contents of your Portal video calls. For added security, Smart Camera and Smart Sound use AI technology that runs locally on Portal, not on Facebook servers. Portal’s camera doesn’t use facial recognition and doesn’t identify who you are.”
YouTube-video som testar Portal: Hands on with Facebook Portal
—–
Royalty Exchange fortsätter försöka skapa nya investeringsmöjligheter i musik. Senast ut är möjligheten att köpa in sig på Dire Straits katalog. Enligt prospektet ökade intäkterna på katalogen med 60 procent mellan åren 2015 och 2017, som ett resultat av streamingutvecklingen.
Investeringen gäller avkastning i form av intäkter från radio, streaming, satellitradio, synk i TV, film och reklam. I ett utskick till investerare skriver man:
– First off, it’s incredible music that shaped and reflected the culture of the time. Music like that sticks in our memories and stays in demand. I, for one, vividly remember watching the ”Money For Nothing” music video on MTV way back in 1985 – when I was 10. The catalog has been earning for decades which increases the likelihood it will continue to earn long into the future. Last year, the royalties included in the Private Syndicate, earned nearly $300,000.
https://www.royaltyexchange.com/invest-in-direstraits
—–
eMusic, en av de allra första tjänsterna för att sälja downloads online, som varit aktiv i 20 år, verkar ha lite ekonomiska problem. Flera aggregatörer och labels, inklusive majorbolagen, har plockat bort sina kataloger från tjänsten eftersom de ligger långt efter med sina utbetalningar till rättighetshavarna.
Problemen uppdagades tidigare i somras, och verkar ha förvärrats under hösten med resultatet att bl.a. The Orchard har tagit bort all musik från tjänsten.
—–
En patentansökan inlämnad i USA tyder på att Led Zeppelin kan vara på gång med en ny streamingtjänst, döpt till ”The Led Zeppelin Experience”. Huvudfokus kommer inte att lägga på studioalbumen utan på konserter och liveinspelningar, inklusive video:
”…providing non-downloadable prerecorded music on-line via a global computer network, providing live vocal performances by musical bands; publication of printed matter; production and distribution of television shows, motion picture films, video recordings and audio recordings.”
—–
Billboard har köpt upp amerikanska Amplify (ej att förväxla med svenska Amplify Sweden, start up-inkubatorn i anslutning till Kungliga Musikhögskolan). Amerikanska Amplify har varit fokuserade på livesektorn inom musikindustrin, och grundaren Dave Brooks säger i ett uttalande:
– I started Amplify because I wanted to tell stories about the live music business in a new and exciting way. We built an amazing audience, and now, with this sale, Amplify and Billboard will come together to create the most impactful platform in touring and live entertainment.
—–
Tidal har ingått ett samarbete med Vivo i Brasilien. Vivo har 75 miljoner användare i Brasilien, och samtliga dessa får nu kombinerade paketerbjudanden med Tidal och Vivo. Tidal arrangerade tillsammans med Vivo en exklusiv konsert förra veckan med Nicki Minaj i São Paulo, för att fira samarbetet.
Samtidigt har Sprint och Tidal ingått ett samarbete, som ytterligare skulle kunna innebära en skjuts framåt för streamingtjänsten. Sprint erbjuder sina över 50 miljoner mobilabonnenter i USA att få Tidal bundlat med sina abonnemang.
Dessutom har Samsung och Tidal gjort gemensam sak, lite på samma sätt som Spotify och Samsung gjorde för en tid sedan. Tidals app kommer till en början att finnas tillgänglig via Samsung TV, men enligt ett pressmeddelande kommer ytterligare integreringar av Tidal ske i Samsungs produkter framöver.
—–
Sedan Spotify avslöjade att tjänsten kommer satsa på direktuppladdning från artister, har i stort sett alla aggregatörer uttalat sig. För det mesta har reaktionerna handlat om att streamingen är mycket större än bara Spotify, det finns fortfarande behov av mellanhänder som kan underlätta och skapa mervärden för masterägare.
En av de stora aktörerna är Believe, som för ett par år sedan köpte upp Tunecore, och deras reaktion är att helt enkelt köpa in sig på katalog. Believe har just köpt in sig med 49 procent i den näst största indielabeln i Frankrike, Tôt ou tard.
Daniel Johansson