Betalningsplattformen TicketCo lanseras nu i Sverige. TicketCo:s nya Country Manager blir Stefan Palmquist, som tidigare bland annat jobbat på Spotify.
Den norska betalningsplattformen TicketCo planerar en fullskalig produktlansering i Sverige den 1 januari 2019. För att driva verksamheten har de rekryterat Spotifys tidigare försäljningschef för Norden – Stefan Palmquist – till rollen som Country Manager.
– Det var några vänner på iZettle som rekommenderade mig att titta närmare på TicketCo. Jag har länge velat upptäcka nästa raket i musik- och evenemangsbranschen. TicketCo kan mycket väl vara just det bolag jag letat efter, säger Stefan Palmquist.
Stefans karriär på Spotify startade redan i juli 2009. Han lämnade den framgångsrika streamingtjänsten drygt sju år senare för att starta musikbyrån Dist Sthlm tillsammans med Johan Ramström. Nu ansluter han sig till ytterligare ett nordiskt techbolag.
-TicketCo stöttar evenemangsbranschen, och jag ser verkligen fram emot att arbeta med arrangörer inom olika segment. Buzzen och spänningen som man får från att gå på en konsert, besöka sin favoritfestival eller att uppleva en match från läktaren kommer aldrig ersättas av en digital upplevelse. Evenemang förenar verkligen människor och sätter oss i kontakt med våra känslor på ett helt unikt sätt, fortsätter Stefan Palmquist.
TicketCo startade i Norge 2013 som ett självbetjänande biljettsystem. Genom åren har verksamheten utvecklats till en fullskalig betalningsplattform med en stark position i Norge och stark tillväxt i Storbrittanien, där TicketCo lanserades i slutet av 2017. Utöver Sverige kommer TicketCo lanseras i Polen under hösten 2018.
Fotnot: Stefan Palmqvist har under det senaste året varit involverad i Musikindustrins annonsförsäljning via sitt bolag Dist Stockholm. Nu tar hans partner Johan Ramström helt över den rollen (se separat artikel).
Lars Nylin