13 september 2018

JOHANSSON om ALOADED, Apple Music, nya streamingsiffror mm

Under de senaste åren har marknaden för digitala distributörer konsoliderats märkbart, inte minst genom olika uppköp och sammangåenden. Nu finns det en ny svensk distributör, ALOADED. Det och annat från Johansson. 

—–

Nyligen lanserades ALOADED, en oberoende svenskgrundad distributör/aggregatör som distribuerar musik till över 300 tjänster globalt. Förutom de vanliga Spotify, iTunes, Apple Music, Deezer, Tidal etc, distribuerar de också till kinesiska Tencent och Xiami.

Kalle Magnusson, medgrundare säger:

– Vårt erbjudande handlar i botten om att demokratisera musikbranschen, vi vill att fler ska få ta del av det ekonomiska uppsving vi sett under de senaste åren. Totalt omsatte den svenska musikmarknaden nästan 10 miljarder kronor förra året, och en allt för liten del av det landar hos artisterna och de mindre skivbolagen.

John Gadnert, styrelseordförande och medgrundare säger:

– De tre majorbolagen kontrollerar i stort sett alla distributörer som är tillgängliga för artister, managers och mindre skivbolag. Phonofile var den sista oberoende aktören att säljas till Sony Music. Många söker nu efter ett modernare upplägg med större frihet – både kreativt och ekonomiskt. Vår lösning ligger nånstans mellan en label och en traditionell distributör.

Bolaget har idag sex anställda, med verksamhet i Stockholm, Malmö, Göteborg och Hongkong.

www.aloaded.com

—–

Apple Music har lanserat Dagens Topp 100, som listar de hundra mest spelade låtarna i 116 olika länder per dag. Listorna uppdateras 12.00 varje dag Pacific Time, vilket innebär att uppdateringen görs vid lite olika tid i olika delar av världen.

Apple Music har också ändrat listningen av album och singlar på artistsidorna. Tidigare har allting listats blandat men tjänsten har nu infört olika sektioner för singlar och EPs, livealbum, studioalbum, kompilationer.

—–

MIDiA säger i sin halvårsrapport över den globala musikstreamingen att det under första halvåret 2018 fanns 230 miljoner betalande prenumeranter, en ökning med 38 procent jämfört med samma period förra året.

Spotify fortsätter vara den största tjänsten, med sina 83 miljoner betalande har man 36 procent av marknaden. Spotify hade också den största ökningen, sett till antalet nya prenumeranter, jämfört med de andra tjänsterna.

Apple Music har 19 procent av marknaden, med 44 miljoner betalande prenumeranter.

Men den aktör som ändå sticker ut är Amazon, som nu har 30 miljoner betalande prenumeranter på sina båda tjänster Prime och Unlimited. 10 miljoner av dessa använder Unlimited, som är den direkta utmanaren till Apple Music och Spotify. Den största ökningen skedde i USA.

MIDiA säger att det finns många marknader där det fortfarande finns stor potential, som t ex Japan, Tyskland, Ryssland, Mexiko och Brasilien. Deras bedömning är att prissättningen kommer att sjunka något när streamingtjänsterna expanderar, vilket kommer påverka ARPU globalt.

Mid-Year 2018 Streaming Market Shares

—–

Både Spotify och Apple Music lägger ned rätt mycket pengar på reklam på de olika skärmarna på Times Square i New York. I förra veckan gjorde de dessutom reklam samtidigt, för exakt samma låt, ”Loyal To Me” med Nina Nesbitt. Kostnaderna för att hyra utrymme på skärmarna ligger enligt Business Insider på 15 – 40 miljoner kronor per år.

—–

Spotify har ökat gränsen för hur många låtar som går att lagra offline, från 3 333 till 10 000. De har också ökat gränsen för hur många devices det går att ladda ned till, från tre till fem. Gränsen för hur många låtar man kan spara i sitt personliga bibliotek är dock fortfarande 10 000 stycken.

—–

Sedan 1978 har specifikationerna sett likadana ut för produktionen av vinylskivor. Men nu verkar det som om branschen är på gång att göra någon form av förändringar/uppdateringar kring vinylformatet. Enligt DMN pågår arbetet för fullt bakom kulisserna, med målet att kunna släppa något i början av 2019. Exakt vilka förändringar det handlar om, ska avslöjas officiellt på konferensen Making Vinyl, som hålls i Detroit i början av oktober.

www.makingvinyl.com

—–

Kanske lite mer för tekniknörden, men Sonos har lagt till integration med IFTTT. Det går att styra volym och grundläggande playback, men även koppla uppspelning av specifik musik vid specifika händelser. IFTTT är en i raden av tredjepartstjänster som Sonos är på gång att öppna upp för.

—–

Lästips: Beyond Spotify and iZettle: How Sweden became Europe’s capital of startup exits

—–

Daniel Johansson

Etiketter: #Johansson