Under de senaste åren har en uppsjö nya tjänster och verktyg introducerats i musikbranschen. Trenden att tugga stora mängder data och spotta ut statistik-rapporter har attraherat hundratals miljoner kronor i riskkapital. Men vad använder vi all statistik till?
MusicAlly har tillsammans med brittiska BPI och ERA släppt en rapport med titeln Magic Numbers – How can data and analytics really help the music industry?
Rapporten går igenom de senaste årens utveckling kring analys av stora mängder data, och konstaterar bl a: ”Streaming services have helped the recorded-music industry bounce back to growth. Now the data that they are generating can help music companies finetune their strategies to build on that comeback.”
Tjänster som Next Big Sound, Chartmetrics, Echonest, Bandcamp, INgrooves, Distrokid, Spot On Track, Sonalytic, Soundcharts, Reverb Nation, Simbals, The Orchard, Tunecore, Buzzdeck, Nielsen, Gracenote SonicStyle m fl tillhandahåller olika former av statistisk analys kring vad som händer på streamingtjänster och i sociala medier.
Geoff Tayler, CEO för BPI, säger i rapporten: ”If data is a new coalface for the music industry, then the key is to know where the richest seams are and how to extract maximum value from them, so that they fuel greater engagement with fans and greater success for our future business.
Ibland kan det dock vara svårt att veta vad all data ska användas till, vilka analystjänster som är bäst att använda för de egna behoven. Vilka plattformar är bäst för t ex en festival? För ett musikförlag? Visst, det kan vara roligt att se en massa grafer, men vad har det för reell nytta i verksamheten?
Det finns initiativ som syftar till att skapa nya och bättre sätt att analysera data på. MI har tidigare skrivit om det europeiska innovationsprojektet FuturePulse, där bl.a. Playground Music och Soundtrack Your Brand ingår.
Rebecka Sjöström, från Playground Music, är ansvarig för omvärldsanalys i projektet, och säger:
– Ett år in i projektet kan vi konstatera att det händer otroligt mycket, väldigt snabbt, på det här området. Nya tjänster lanseras, aggregatörer utvecklar sina plattformar och labels själva utvecklar teknik för statistisk analys.
– Den kartläggning av marknaden vi håller på med just nu visar dock att många aktörers behov fortfarande inte är fullständigt tillfredsställda.
Målet med FuturePulse är att med hjälp av maskininlärning utveckla nya verktyg för olika aktörer i branschen, verktyg som inte enbart presenterar statistik och analys kring sådant som redan skett, utan som fokuserar på metoder och modeller för att kunna göra prognoser. Att baserat på historisk data t ex kunna förutsäga hur en produkt kommer tas emot på marknaden.
Innovationsprojektet genomför just nu en undersökning för att fördjupa bilden av de behov som olika aktörer i branschen har kring data och statistisk analys. Undersökningen ska resultera i en rapport som publiceras senare i höst, och ligger också till grund för specifika funktioner på plattformen.
Online-enkät FuturePulse (tar ca 3 – 4 minuter)
Daniel Johansson