Managementsamarbetet Dimberg Jernberg sjösattes i vintras och ingick ganska snart avtal med danska artisten Christopher. I april släpptes hans låt Bad som nu legat etta i Kina, topp tio i Danmark, Singapore och Taiwan och topp 40 i Sydkorea och Thailand. Vi bad Tomas Jernberg att berätta mer.
Varför har ni valt att satsa så hårt på just den asiatiska marknaden med Christopher?
– Christopher har utöver Danmark en stark historia i Asien, nu med åtta stycken #1 på Kinesiska QQ/Tencent och flera top 10 singlar i regionen. Vårt första steg i samarbetet med Christopher var att hjälpa honom förädla sin musikaliska vision. Vi har från början velat säkerställa att det sker aktiviteter utanför den direkta musiklanseringen i regionen, dvs större brand partnership-möjligheter, livekonserter, merchandise och influencer/varumärkes-kampanjer. Asien och hans hemmamarknad Danmark blir en fantastisk plattform för att rulla ut hans karriär globalt som är Christophers vilja och vision.
Hur går ni vidare?
– Vårt arbete nu innefattar att stärka Christophers varumärke i regionen. En av de viktigaste aspekterna i det utöver närvaro i lokala sociala medier, radio och traditionell PR innefattar att få in honom i rätt live-sammanhang. Bl.a. så kommer han nu att co-headlina Sound City festival i Korea, han kommer headlina sin första stora klubb i Taipei, Taiwan och i början av juni headlinar han Zouk i Singapore. Vi tittar på liknande konsertsammanhang i övriga länder där. Vi har nyss anlitat vårt eget social media team i Kina för att förstärka våra klienters närvaro i regionen. Just nu handlar det om att vidare etablera Christopher som den fantastiska popartist han är live, och ta steget från popstjärna till superstjärna. I Europa har vi bekräftat Christophers första konserter i Berlin och London och i vinter kommer han att göra sina första arenakonserter på mindre arenor i Danmark. Visionen är global!
Du och Marie Dimberg startade gemensamt management i vintras. Hur skulle du sammanfatta det första halvåret?
– Vi har haft en riktig kickstart med Dimberg Jernberg. Innan vi drog igång så bestämde vi att vi ska bygga ett starkt nordiskt management-alternativ och vi har redan börjat starkt! Våra artister går från klarhet till klarhet. Peter Jöback hade huvudrollen på The Phantom of the Opera’s 30-årsjubileum på Broadway i New York och har sedan under året jobbat på sin kommande fantastiska popplatta och sin show Med hjärtat som insats. Per Gessle fortsätter röna framgångar både genom Per Gessle’s Roxette och solo och vi har arbetat med att sätta upp hans engelska popplatta Small Town Talk som kommer i september och sen startar hans turné i Prag. Loney Dear har varit grammisnominerad, uppträtt på Polar Music Prize och varit på en omfattande Europaturné. Nause har med vår hjälp startat egna skivbolaget NaMu Recordings och släppt sin första singel Breathe. Nause kommer att göra sina första riktiga turnéer över hela Norden sensommar/höst. Christopher rönte stora framgångar runtom i världen med sin singel Bad och vi har varit med och drivit musiken framåt och han ser under vårt flagg sina första substantiella internationella framgångar. Emmi Christensson debuterade i Mello och åker i höst på turné med Från Broadway till Duvemåla. Jag och Marie har jobbat ihop oss och ser fram emot ett växande team. Parallellt med att vi verkligen levererar så har vi väldigt, väldigt roligt på jobbet!
Vad händer mer på Dimberg Jernberg framöver?
– Peter Jöback kommer att ha premiär för sin briljanta show Med Hjärtat Som Insats på Cirkus och släppa sin popplatta. Per Gessle kommer att släppa sin engelska soloplatta och åka ut i Europa på turné med Per Gessle´s Roxette. Nause kommer att släppa mer musik och turnera internationellt. Christopher kommer att fortsätta sin resa internationellt samt släppa mer musik och LINES kommer att släppa en fantastisk singel. Och naturligtvis för vi dialog med fler potentiella klienter i Norden och en del andra samarbeten framåt. Vår ambition är att bli större, bättre och nå högre, både med klienter och vårt eget team.
Christel Valsinger