Sebastian Karlsson är ny Label & Digital Account Manager på Kobalts etikett AWAL. En av hans uppgifter blir att få AWAL att växa på den nordiska marknaden. Vi bad honom att svara på 4 Snabba.
– Jag studerade Music & Event Management mellan 2011 och 2014. Efter min examen har jag spenderat de senaste fyra åren på BMG, där jag var med och drev deras label-satsning i Norden. Ansvarade för en stor variation av artister och releaser både lokalt och internationellt, bl a Per Gessle, Mando Diao, blink-182, Kylie Minogue, Pete Doherty och A Perfect Circle.
Vad blir din roll på AWAL?
– Som Label & Digital Acocunt Manager kommer mitt främsta ansvarsområde vara att hitta samarbeten med nya intressanta artister och lablar. I år ligger AWAL:s fokus på att växa i Norden och min roll är att växa den marknaden, vilket känns jättespännande. En annan viktig uppgift är som Nordisk ansvarig för AWAL:s globala marketing team.
Vilka projekt jobbar du med just nu?
– Just nu är det väldigt stort fokus på Lauv som kommer att släppa de sista låtarna från sin spellista I Met You When I Was 18 på fredag. Det blev också nyligen klart att han öppnar för Ed Sheeran på hans USA-turné, så det blir väldigt spännande att följa hans utveckling framöver. Ser även fram emot nytt album med The Kooks och ny musik från Hugo Helmig. Även mycket fokus på Jenny Wilson och några riktigt grymma releaser från vårt labelsamarbete med YEAR0001.
Vad lyssnar du helst på i sommar?
– Tycker Charlie Puths senaste platta är riktigt grym så den kommer nog gå varm i sommar. Och så Lauv förstås!
Christel Valsinger