Under tisdagen höll Spotify ett uppmärksammat event i New York. Alla som förväntade sig rejält stora nyheter blev nog lite besvikna, men för streamingen som helhet var nyheterna intressanta.
Den första nyhetsuppdateringen efter att Spotify-aktien börslistats hade föregåtts av mängder av spekulationer i medier. En del trodde det handlade om röststyrning av mobilappen, andra trodde det handlade om en hårdvaruspelare till bilar och ytterligare andra trodde att det kanske skulle släppas en HiFi-variant av tjänsten.
Det blev inget av det.
Istället presenterade produktchefen Gustav Söderström tillsammans med övriga presentatörer en ny och förändrad app för alla gratisanvändare, förändringar som kanske inte var vad marknaden suktade efter men som ändå är av ganska betydande natur. Uppdateringarna kommer rullas ut globalt successivt under de kommande veckorna.
Huvudsakligen handlar det om att göra det möjligt även för användare av Spotify Free att få större interaktivitet i tjänsten. Det blir lättare för gratisanvändare att göra egna spellistor, få bättre rekommendationer genom listor som Daily Mix, Discover Weekly och Release Radar, samtidigt som användare kan välja att lyssna på enskilda låtar i Spotifys officiella listor, något som inte gick tidigare.
Spotify inför en ny begränsad lyssning på 750 låtar per dag i spellistor (ca 40-50 tim musik), samt ett maxtak på 15 spellistor.
En del hade kanske förväntat sig någon form av uppdatering kring antalet användare av tjänsten, men där presenterades inget stort. Söderström sa att tjänsten har 90 miljoner gratisanvändare nu, vilket i så fall skulle innebära en ökning jämfört med de senast rapporterade 86 miljoner användarna i samband med registreringen av bolaget för börshandel slutet av februari.
Den största nyheten var kanske av teknisk natur, att Spotify har skapat en lösning som kan minska dataöverföringen och därmed kostnaderna för mobildata med upp till 75 procent, enligt egen bedömning. Detta genom att användaren kan välja funktionen Data Saver som strömmar musik i lägre kvalitet samtidigt som appen inte laddar ner några bilder.
För marknader som Brasilien och Mexiko där många använder tjänsten genom sin operatör kan det här vara en viktig förändring som gör att fler väljer att börja använda Spotify.
Sammantaget kan man konstatera att de här förändringarna tyder på att Spotify ingalunda tänker sig att lägga ned Freemium-modellen, snarare tvärtom. I högsta grad handlar det om att få in så många användare som det bara går i nuläget, först gratis, för att sedan konvertera till betalande användare.
Ration mellan betalande och gratis har minskat successivt sedan 2013. Under de första åren låg förhållandet 1/4, d.v.s. en av fyra användare betalade för tjänsten. Men för varje rapport om antalet användare under de senaste åren har förhållandet krympt, och de senaste siffrorna i samband med börsintroduktion avslöjar en ratio som nästan ligger på 1/2.
Den stora fördelen som Spotify faktiskt har jämfört med många av de andra streamingtjänsterna, är just gratisvarianten som inkörsport. Det är uppenbart att Spotify med de här uppdateringarna satsar på att få in så många användare som möjligt på marknader där steget att betala för en digital prenumeration kanske är lite längre än i Europa och USA.
Strategin är fortfarande lika enkel som den alltid varit:
1) Presentera en riktigt bra gratis lösning som gör att många börjar använda och fastnar för tjänsten,
2) När de väl har fastnat, stör dem med reklam så att de till slut bestämmer sig för att betala.
Marknaden reagerade inte helt positivt på nyheten, aktien gick ned direkt med ca 2 procent till ca 155 dollar.
Samtidigt var nog dagens övning ett slags mellanspel till den 2 maj, då Spotify ska presentera det ekonomiska resultatet för det första kvartalet 2018. Spotify är numera inne i kvartalshysterin, och därför kanske man ska se dagens event som en uppvärmning inför årets åttondelsfinal på onsdag nästa vecka.
Men det är ändå intressant att Spotify så tydligt satsar på gratistjänsten. Förhoppningsvis är alla rättighetshavare med på det tåget, men jag är inte helt säker på att alla i branschen jublar över att gratisanvändarna får utökad frihet i en gratisapp som i ännu högre grad liknar Premium. Gizmodo sammanfattade t.ex. eventet med rubriken: ”Spotify Just Gave You a Pretty Good Reason Not to Pay for Spotify”
Den 2 maj blir spännande.
Daniel Johansson