Efter åtta år och ett flertal olika befattningar har Peter Sundevall lämnat Universal Music för att satsa på sin egen digitala byrå Digital One.
Peter Sundevall har drivit byrån Digital One vid sidan av sitt ordinarie arbete, som nu alltså blir hans nya heltidstjänst. Företaget fungerar som en digital byrå med specialisering på kommunikation, marknadsföring, sociala medier, digitala strategier, hemsidor m.m. och hans roll är Digital strateg/VD.
Peter Sundevall inledde sin karriär på Lionheart International som Online Marketing Manager och var med i uppstarten av SoFo Records år 2010 under ledning av Maria Molin Ljunggren.
I samband med Universals förvärv och ombildande av Capitol Music Group och Virgin Records i Sverige, fick han titeln Project Manager – Digital Marketing där han ansvarade för specifika artistprojekt i kombination med bolagets digitala strategier för samtliga artister. Peter har bl.a. varit verksam i bolagets satsningar på Melodifestivalen samt Idol och även arbetat för Warner Musics och Universal Musics joint venture M&L Records, bl.a. med satsningen Melodifestivalen – 10 år på turné.
I januari 2017 värvades Peter över till Universal Musics centrala enhet DSMRI (Digital Sales Marketing Radio & Insights) och fick rollen som Online Marketing Manager, där han arbetade för domestic- och internationalavdelningarna med kampanjer för bl.a. Avicii, Jireel, Axwell /\ Ingrosso, Drake, Lana del Rey, Fifty Shades Darker, Hov1 och Kaliffa.
I september 2017 fick han rollen att som Consumer Marketing Manager effektivisera bolagets marknadsinvesteringar genom CRM-aktiviteter så som pre-saves, email marketing och chatbots.
Peter tillträder sin nya tjänst omgående.
Christel Valsinger