13 mars 2018

JOHANSSON om Kobalt/AWAL, Clickamix, Spotify mm

Kobalts label AWAL satsar hårt på att utmana traditionella modeller. Med 150 miljoner dollar investerade vill man förändra marknaden. Det och annat från Johansson.


Kobalt meddelar att man håller på att dubblera arbetsstyrkan på sin label AWAL, från 100 till 200 anställda. Man har fört till 150 miljoner dollar till bolaget, och kommer att satsa på en ny dynamisk fördelningsmodell som ska gynna artisterna i högre grad. Lonny Olinick, CEO för AWAL, säger:

– We’re going to be extremely aggressive. We want to raise up the whole market.

Nya artister som signar med AWAL ska få behålla 85% av intäkterna, men i takt med att AWAL investerar i artisten ökar också bolagets andel, som mest upp till 35 procent vilket innebär att artisten får behålla 65 procent. Detta är enligt Olinick möjligt tack vare effektivisering:

– Between the right headcount, the right royalty split, and being thoughtful and efficient in how we use capital, the way we spend money is significantly more efficient than what we’ve seen in the traditional label system. There is a nice margin for us to run a sustainable business.

Beroende av vilka tjänster artisten vill använda sig av, marknadsföring, promotion, A&R, är fördelningsmodellen dynamisk. Kobalts grundare William Ahdritz kommenterar vad han anser är skillnaden mellan deras modell och traditionella labels:

– We take risks early on with artists, but we are so much more efficient than others, guided by data, that we can execute on a global scale. We are fundamentally changing the cost structure of the recorded music business. The old model is $5bn in a major company’s annual cost, throwing pancakes at the wall and seeing what sticks – it’s extremely inefficient, not fair to artists and, to be quite honest, it’s stupid.

Under devisen ”I Am My Own Label” vill man att artisterna ska känna sig i kontroll och få full genomlysning av finanserna. Därför har man också lanserat möjligheten att i artist-appen löpande kunna följa hur intäkter kommer in från t.ex. Spotify, Apple Music och Youtube.

www.awal.com

—–

En ny tjänst, Clickamix, fokuserar på att lösa rättigheterna kring musik som används inom olika sporter, som t.ex. konståkning, gymnastik, hästhoppning, cheerleading och konstsim.

Idag används ofta musik i dessa sammanhang utan att rättigheterna har blivit klarerade, och målet med tjänsten är att både göra det enklare för utövare att hitta bra musik samtidigt som musiken är licensierad.

Chantal Epp, grundare till tjänsten, säger:

– We are fast building a growing catalogue of pre-cleared music available to producers who wish to quickly and easily license music for use in sports competitions. We are working with some of the most prominent rightsholders in the industry, and hope to educate governing bodies in relevant sports, which is a huge challenge considering the misinformation and lack of awareness.

Företaget gör bedömningen att rättighetshavare går miste om så mycket som 670 miljoner dollar globalt per år på grund av att musiken som används oftast inte är licensierad.

www.clickamix.soundgizmo.com

—–

Spotify har lanserats i Sydafrika, Israel och Vietnam. Tjänsten har haft en ganska lugn lanseringsstrategi senaste tiden, det senaste landet innan dessa tre var Thailand i augusti 2017 och innan dess Japan i september 2016. Spotify finns totalt i 64 länder, att jämföra med Apple Music som finns i ytterligare ett fyrtiotal länder där Spotify inte lanserats ännu, som t.ex. i Ryssland och Kina. (Apple Music som avslöjade på SXSW igår att man har 38 miljoner betalande globalt).

I desktop-versionen av Spotify finns numera funktionen ”Suggest an edit”. Användare kan skicka in förslag till förändringar i metadata, som t.ex. om genreindelningen stämmer, om en låt är registrerad med rätt mood, explicit, vilket språk en låt sjungs med, eller beskriva om information är felaktig. Detta som ytterligare ett led efter lanseringen av Show credits.

Spotify säger till Variety: – Listeners describe music in different ways, and understanding that information will help improve, extend, and confirm the information that describes music on Spotify. We hope to better understand how Spotify listeners interpret music, so that we can improve experiences for both listeners and artists.

Bloomberg rapporterar också att Spotifys aktie kommer att noteras på New York-börsen veckan efter påsk, d.v.s. under vecka 14. I förra veckan sällade sig Universal Music Group till Sony, Warner och Merlin med beskedet att eventuella vinster från försäljning av Spotify-aktier kommer att delas med artisterna. Sony har även meddelat att labelar som de distribuerar kommer få ta del av vinsten.

—–

Agggregatören FUGA utökar sin verksamhet och meddelar att man har öppnat två nya kontor, i London och Milano, och att man har anställt Björn Sandberg som Promotions Manager i Storbritannien. Sandberg har tidigare jobbat med promotion i olika sammanhang i musikindustrin.

FUGA tog in motsvarande ca 50 miljoner kronor i riskkapital under 2017, och meddelar också att man ingått ett nära samarbete med RerverbNation samt fått flera nya bolag som kunder.

www.fuga.com

—–

Deezer har lagts till i Amazon Alexa och i Amazons smarta högtalare Echo. Med rösten kan användare genomföra sökningar, höja och sänka volymen, hoppa över låtar i spellistor o.s.v. Integreringen är gjord i 66 länder och Riad Hawa från Deezer, säger:

– Voice activation is on the rise, with a growing role in home listening and Deezer is proud to take centre stage in this evolution. With one simple request, Alexa users will now be able to listen to any album, artist and playlist through Deezer, making it easier than ever to enjoy the music they love.

Sedan tidigare finns Spotify också tillgängligt i Alexa och Echo. Smarta högtalare har slagit igenom stort, framför allt i engelskspråkiga länder. I USA har 47 miljoner amerikaner en smart högtalare hemma.

—–

Warner Music Group och Warner/Chappell har liksom många andra den senaste tiden skrivit licensavtal med Facebook. De flesta större aktörer är därmed klara, och med tanke på vad Warner säger kan man inte låta bli att fundera kring vad Facebook de facto är på gång med:

”The team at Facebook is creating a truly innovative product and is showing real commitment to its participation in the growth of the music business. We’ve taken our time to arrive at the best possible deal, one that recognises the value that music creates on social networks, while empowering our songwriters to reach audiences around the world, in a way that will spark creativity and conversation among their fans.”

—–

Apple kommer under 2018 stänga ned formatet iTunes LP, som gjorde det möjligt att bundla lyrics, bilder och annat. Apple skriver: ”Apple will no longer accept new submissions of iTunes LPS after March 2018. Existing LPs will be deprecated from the store during the remainder of 2018. Customers who have previously purchased an album containing an iTunes LP will still be able to download the additional content using iTunes Match.”

Ett annat musikformat går också i graven, när musiktidningen NME meddelar att de lägger ned den fysiska tidningen. Det sista numret gavs ut i fredags.

—–

Brittiska BPI har avslöjat siffrorna för 2017, som visar att hälften av musikkonsumtionen i Storbritannien numera är streaming, och att totalt 68 miljarder strömmar genererades under året. Branschorganisation berättar också att försäljningen av vinylskivor ökade med 27 procent jämfört med 2016, 4 miljoner plattor såldes i landet.

—–

För femton år sedan, i mars 2003, dominerade följande nyheter digital musikdistribution:

  • Jupiter Research konstaterar att 37 % av europeiska internetanvändare är villiga att betala för musik online, om det bara fanns några tjänster att använda,
  • Mobilehits lanserar funktionen i Sverige att en artist kan ringa upp dig, som en present från någon annan,
  • Morpheus, Grokster, Kazaa och DC++ är de största fildelningsprogrammen (Bittorrent hade inte lanserats ännu),
  • SPRAYdio meddelar att de har 120 000 registrerade användare i Sverige och elva kanaler,
  • Musicnet signar med Madonna (bakom downloadtjänsten stod Warner, EMI och BMG),
  • Ryktena går om att Apple är på gång med en ny musiktjänst, iTunes Store,
  • Notpoolen lanseras i Sverige,
  • Nokia inför kopieringsskydd på sina MMS-mobiler, med varningen ”Cannot forward copyrightable content”,
  • Sirius och XM Satellite Radio ingår avtal med SoundExchange efter långa förhandlingar,
  • Digital Download Day genomförs för andra gången.

Visst har det hänt en del på femton år…

Daniel Johansson

 

Etiketter: #Johansson