10 januari 2018

NYLIN Med First Aid Kit in i 2018

Musikindustrins Lars Nylin om sensationella First Aid Kit, svensk punknostalgi och, självklart, Spotify.

Var på Kägelbanan i Stockholm häromdagen och såg First Aid Kit göra några av sina moderna klassiker och ett knippe låtar från snart aktuella fjärde albumet Ruins. Om det var bra? Klart det var, detta är en sensationell akt, de finns uppe där bland de stora svenska någonsin. Om jag har känslan av att jag inte riktigt insett det tidigare? Kan stämma. Det har hos mig nog funnits en smygande uppfattning av: ”spännande nytt namn, men vart tar det vägen sedan när de inte har låtar i aktuella tv-serier?”

Svaret är att det inte behöver ta vägen nånstans; förutom att fortsätta att göra fantastiska låtar, med överjordisk sång och, i någon låt, även något lite mer edge än tidigare. Det känns som om Ruins än mer kan befästa känslan att First Aid Kit är vår mest intressanta export just nu, alla kategorier.

*

Om Musikindustrin fortfarande hade varit en tryckt tidning skulle de senaste veckorna ha ställt till problem, om än av en angenäm art för en tidningsmakare. Namnet Spotify har verkligen dykt upp överallt, gör en Googling på namnet och man finner att det är likadant över hela världen. Kort sagt: hade vi hypotetiskt haft annat än Spotifyrubriker på framsidan?

Ett antal av de Spotifyrelaterade nyheterna summeras kort på annan plats, men jag kan här inte låta bli att notera en personlig besvikelse över att Stefan Blom lämnar som innehållsansvarig. Det har känts som ett förtydligande av den svenska bakgrunden att en svensk suttit vid rodret gällande ”content” i ett bolag som alltmer associeras till hela världen i allmänhet och New York i synnerhet. Jag när en stilla fantasi om att Blom efterträds av en svensk av en sort som genomsyrats av serve all-mentalitet i ett streamingsammanhang som är så fokuserat på åldersgruppen 18-25.

*

Missa inte Sarah Klang. Ni som sett henne på exempelvis Way Out West visste redan vilken sensation detta är. Fler upptäckte henne via På spåret nyligen. I februari kommer debutalbumet.

*

Jag har genom helgerna sett en serie mäktiga uppskrivningar av SVT:s punkserie Eran och kan inte låta bli att summera vad jag tyckt i olika trådar i sociala medier och ge ett betyg även här.

Till delar såg jag serien som en mycket stark dokumentation av vad som hände i och kom ut av övergången från progg till punk och till det som kom att kallas för postpunk. I första episoden fanns exempelvis dokumentärt material som var rysligt starkt och intervjuerna med Joakim Thåström är de bästa och mest avslappnade jag sett med honom.

Men som dokumentation av punken kan jag definitivt inte ge serien mer än godkänt. Utöver föreningen Oasen i södra Stockholm, med ringar på vattnet, fanns nästan inget om det som hände runt om i landet åren 1977-79. Var fanns alla fakta om att punken generellt INTE var ett förortsuppror utan främst ett medelklassdito, illustrerat i det mesta som kom från andra ställen än stockholms söderorter?

Och var fanns landsorten? Svårt hemmablind anser jag att Sundsvall kunde ha varit ett bra exempel för att illustrera vad som hände utanför Stockholm, Göteborg och i någon mån Malmö. Från Sundsvall kom dessutom ett antal erans barn som senare gjort avtryck på scener (Leif Andrée råkade gästspela i Sundsvall just då och förekommer visserligen), film, journalistik och även musikbransch (som Sanken Sandqvist på BMG).

Episod 3 tyckte jag med få undantag var rent svagt med omständliga omtugg av personer som redan skildrats, respektive lätt märkliga inslag med folk som vare sig var punk eller postpunk. Men som antagligen ansågs passa in i en skildring av 1980-talets första halva, som ju i.o.f.s egentligen var vad Eran summerade.

Eran är så pass sönderkramad att den tål viss kritik trots åtskilliga fina moment. Jag ger den totalt betyget 3 med knappt 4 på de två första och knappt 2 på det sista.

*

SVT:s utbud av musikdokumentärer var för övrigt mäktigt i helgerna. Personlig favorit är troligen den om Dag Vag, Alltmedan stjärnorna föds och dör. Avslöjande och fint om Per ”Stig Vig” Odeltorp men även om övriga bandet. Av importer är Freedom om George Michael mycket stark. Men dessa är bara tre titlar av dussinet. Lite botaniserande på  SVT Play rekommenderas.

Lars Nylin