Svenska musikbranschens 10 viktigaste kvinnliga makthavare – och 20 starka bubblare
”Det har varit uselt. Det är fortfarande under all kritik. Men nu syns allt fler ljuspunkter.” Så beskrev MI det kvinnliga inslaget i musikbranschens beslutade positioner när denna ranking sjösattes 2013. De inledande fraserna fungerar tyvärr även 2017. Men här och nu fokuserar vi på de gnistrande ljuspunkterna.
Nyligen presenterades statistiken i Musikbranschen i siffror och visade att medan övriga samhället ser en allt större kvot kvinnor i ledande positioner och styrelser har musikbranschen faktiskt stått stilla, i vissa avseenden gått bakåt. Det och alla starka vittnesmål i fotspåren på #MeToo kan göra att man förstärks i sin pessimism över en jämlik bransch.
Men det finns lyckligtvis en radda undantag. För att sätta ytterligare spotlight på dessa bjöd Musikindustrin.se för tredje gången in till att rangordna musikbranschens ledande kvinnliga makthavare.
Man kan väga för- och nackdelar i att särskilja på det här viset. Men vi anser att det positiva i att peka på kvinnor i centrala roller ändå borde kunna vara en motivator, och på det viset vida överväga det eventuellt tveksamma i detta särskiljande.
MI kan också redan nu avslöja att det kommer att bli mer av maktrankingar under 2018. Från sådana som drar hela branschen över en kam – som att rankingen ”Digitala dynamos” återkommer – till en lista ytterligare som tittar på just kvinnor, men då unga spännande kvinnor i intressanta roller tvärs genom musikindustrin. Mer om detta längre fram.
Juryn har tidigare varit gigantisk. I år valde vi en lite hanterligare modell. Juryn har bestått av Monica Ekmark, tidigare etta på en We Got The Power!, Eric Hasselqvist, ordförande Musikförläggarnas styrelse, Ludvig Werner, VD Ifpi, Jennifer Dillane, Roxy Recordings, Christel Valsinger, Musikindustrin.se, samt undertecknad, Lars Nylin, Musikindustrin.se, som också tar på mig ansvaret för motiveringarna nedan.
Utfallet var i flera fall jämt men tydligt. Utöver att juryn på plats sex hamnade helt jämnt. Till slut fick det bli delad position.
Ge gärna dina åsikter i kommentarsfältet på vår Facebooksida eller maila direkt till lars@musikindustrin.se.
1. JENNY HERMANSON, Spotify (ny)
När Jenny Hermanson var liten kom det åtskilliga starka popnamn från hennes Örebro. I dag är det Jenny själv som företräder Närkemetropolen i det svenska musiksammanhanget. Och som hon gör det. Efter en bakgrund i IT-sammanhanget kom hon till Spotify 2009. I dag har Jenny titeln formellt titeln Managing Director, men mer informella ”Nordenchef är det vanligaste använda när hon dyker upp som företrädare för Spotify, oavsett om det är i samband med exempelvis det pågående Equalizerprojektet, olika paneler och mässor, eller när Spotify gör unika satsningar kring utvalda artister. På de tidigare rankingarna av We Got The Power har Hermanson inte synts, men nu räckte det ända upp i topp. En intressant bild av hur såväl hennes som hennes arbetsgivare i allmänhet flyttat sina positioner sedan denna ranking inleddes 2013.
2. ANNA SJÖLUND/THéRESE LILJEDAHL, Live Nation (9)
Live Nation fick nyligen två VD-positioner tillsatta, båda av kvinnor. Med tanke på Love Nations status som den svenska musikbranschens största helt lokalt baserade aktör var en tätposition ganska självklar. Utifrån att de två funnits i sina roller så pass kort tid valde vi i juryn att sammanfoga dem under en post. Detta trots att Anna Sjölund de facto funnits på bolaget i 18 år – senast som Head Promoter – och har varit topp 10 på denna ranking redan tidigare. Medan Thérese Liljedahl är jämförelsevis ny på Live Nation – senast som Director Marketing & Nordic Partnership. Thérese har dock tunga meriter från media och underhållningsbranschen sedan 20 år, senast på MTG, så hon behöver definitivt inte be om ursäkt för att hon raskt glider in på en pallplats här.
3. ELISABET WIDLUND, Musikförläggarna, Musiksverige, m m (16)
Via rollerna som VD för paraplyorganisationen Musiksverige och kommunikationschef på SAMI tillträdde Elisabet Widlund i januari 2016 rollen som VD för Musikförläggarna, de svenska Musikförläggarnas organisation. Att Elisabet utöver det även är ordförande för Musiksveriges styrelse, som representant för Stim, där hon är styrelsemedlem, skvallrar lite om att vi här har den i toppskiktet som själv har mest bakgrund i eget musicerande. Stockholmskan Elisabet Widlund fick sin första skolning i musik på Adolf Fredriks, i 08-sammanhang den grundskola som är mest förknippad med musik. Efter det blev det arbete med musik som brukar etiketteras som seriös, opera, på Norrlandsoperan i Umeå och Folkoperan i Stockholm. Innan hon via ett jobb på PR-firman Westander hamnade hos Musiksverige.
4. HELEN MCLAUGHLIN, Warner Music (4)
Från januari 2018 är Helen McLaughlin Managing Director på Warner Music. Det betyder att hon efter sex år som A & R-chef på Sony Music fullföljer ett cv som tagit henne till alla tre majors, innan åren på Sony arbetade hon på Universal Music med titeln som Artist Development Manager. Den mångsidiga skivbolagskarriären inledde hon annars – efter att ha headhuntats på dåvarande Skivakademin i Stockholm – på nämnda Sony i början av 1990-talet. Där jobbade hon med internationella artister, något som följdes av mer än tio år som ansvarig för skivbolaget V2 Musics skandinaviska kontor. Men framöver blir det alltså en chefsroll på Warner Music och ett viktigt tillskott till antalet kvinnor i ledande positioner på svenska musikbolag.
5. MICHELLE KADIR, Sony Music (8)
På den senaste We Got The Power kom Michelle Kadir på plats 8. Den förbättrade positionen är inte särskilt överraskande efter att Michelle frontat några av de mest uppmärksammade tech-framstegen i musiksammanhanget de senaste åren, och delvis som tack för detta hamnat högt i rankingar av kvinnliga entreprenörer gjorda av bland organisationen Ledarna och tidningen Veckans Affärer. Med sin bakgrund på bl a KTH och Spotify har Michelle en lite udda bakgrund för att finnas i en ledande position på ett musikbolag – som digital chef på Sony. Men hon började en gång i tiden på Universal Music och hon är snarare en föregångare än undantaget som bekräftar regler.
6. MARIE DIMBERG, D & D (2)
Marie Dimberg var toppnamnet på MI:s första ranking under denna vinjett. Hon fortsätter att ha ett finger med i många branschspel, direkt och indirekt som motivator, som manager och allmänt bollplank. Per Gessles olika projekt är ständigt aktuella, i år har Gessle släppt två album och gjort stor sommarturné. Gessle har också numera ett skivbolag där Dimberg syns på ett aktivt sätt. Samma sak med Peter Jöback, som i år bland annat fortsatt vara Fantom på operan och som senare i december syns i SVT:s ”Stjärnorna på slottet. Lägg till detta hennes brinnande intresse för populärkulturens mekanik i stort och Marie har en stabil position på denna lista.
6. KARIN GUNNARSSON, P3, Melodifestivalen (ny)
Karin Gunnarsson var ett etablerat namn i musikbranschen redan som musikredaktör på P3. I dag är Vetlandaexporten en central makthavare i sin roll som biträdande tävlingsledare för kolossen Melodifestivalen, en roll hon fick sedan hon varit jurymedlem och senare juryordförande. Karin assisterar Mr. Melodifestivalen Christer Björkman i urvalsprocessen av låtar och artister och tar tillsammans med honom fram startfältet. Det ingår sedan i hennes arbetsuppgifter att ha möten, samtal och dialog med låtskrivare, förlag och skivbolag. Alla som tittat in i den processen vet att det kräver sin kvinna, Karin Gunnarsson.
8. CARINA BRORMAN, ordförande Stims styrelse (ny)
Nykomlingen Carina Brorman hamnar delvis högt på listan utifrån sitt starka ämbete. Som styrelseordförande för upphovsrättsorganisationen Stim blir man omedelbart en tungviktare. Men det sagt har småländskan Brorman tveklöst alla kvalifikationer för topp 10. Hon har tidigare varit bland annat vice vd och informationschef på Malmö Musikteater, enhetschef på SVT Syd och kommunikationsdirektör vid SAAB och E.ON Nordic. I den nya positionen har hon att tillsammans med VD Karsten Dyhrberg Nielsen företräda en gigant som har att brottas med en musikbransch i ett grundläggande paradigmskifte vad gäller redovisning och fördelning. Inte minst finns det en utmaning i att andelen kvinnor bland kompositörer tyvärr fortsatt är marginell.
9. LINDA PORTNOFF, Musiksverige (29)
Linda Portnoff är akademikern nummer ett i samlingen makthavare på listan. Med en bakgrund i forskning kring ekonomisk redovisning och flöden vid bland annat Handelshögskolan i Stockholm är hon numera VD för musikbranschens paraplyorganisation Musiksverige – och inte minst ansvarig för den årliga branschstatistiken Musikbranschen i siffror. Men Linda är även musiker, med ett par album på meritlistan med egna bandet Stella Rocket. Just nu kombinerar hon båda dessa sidor av sig själv i den nya plattformen Riteband, ett slags musikbörs med målet att para ihop kapitalbehövande artister med investerare. Om detta får MI återkomma i eget sammanhang.
10. Zara Larsson, artist (ny)
Varje tid har sina artister som mer än andra stämmer av tidens tendenser och som också orkar stå emot om detta provocerar vissa. Zara Larsson har i viss mening tagit över Robyns mantel i den rollen. Men går samtidigt helt sin egen väg genom att med extremt mod företräda tjejer och unga kvinnor i en tid när starka krafter är rädda för förskjutning av gamla unkna strukturer. Det ska heller inte glömmas att Zara även är en briljant låtskrivare och även i den aspekten är 2017 så det räcker och blir över till 2018 och framgent.
Överst fr v: Helen McLaughlin, Jenny Hermansson, Anna Sjölund/Thérese Liljedahl, Marie Dimberg.
Mellanraden: Michele Kadir, Linda Portnoff, Carina Brorman, Karin Gunnarsson.
Nederst: Elisabet Widlund, Zara Larsson.
BUBBLARE Nikki Amini (Amuse), Jessica Brandt (Universal), Lisa Cronstedt (Ifpi), Åsa Enström (BMG), Carolina Eriksson (Kobalt), Sofie Grant (Spotify), Annele Hencz Mortimer-Hawkins (Universal Music), Anette Hökengren (Sony/ATV), Pia Kalischer (Sveriges Radio), Anna-Karin Larsson (Sveriges Radio), Marie Ledin (Polar Music Prize), Martina Ledinsky (Razzia), Ebba Lindqvist (Ebba Lindqvist PR), Maria Molin Ljunggren (Freebird), Hilda Sandgren (MTA), Suzanne Rapp (Sony Music), Mia Segolsson (Universal Music), Sofia Thurn (Export Music Sweden), Stina Westerberg (Musikverket), Anna Kornelia Åberg (Neiked Collective, Blnk Music).