Strax efter att vi skickat ut förra veckans nyhetsbrev avslöjades att EQT går in som storägare i Epidemic Sound. Och Google investerar i en tjänst som har som mål att konkurrera ut traditionella labels.
Spotify har delat med sig av lite övergripande statistik som visar att mellan åren 2014 och 2017 har det genomsnittliga antalet artister som användare lyssnar på ökat med 37 procent. Genomsnittet år 2014 var 30 olika artister per vecka, vilket nu har ökat till 41 artister per vecka.
Statistiken visar att det som drev ökningen var framför allt spellistor, både spellistor som genereras baserat på algoritmer, som t.ex. Discover Weekly, Daily Mix, Release Radar och Time Capsule, och listor som kureras av redaktörer, som t.ex. RapCaviar och Today’s Top Hits. Under samma period ökade också mängden uppspelade timmar med 25 procent.
Det och annan statistik finns på insights.spotify.com
—–
EQT avslöjade i förra veckan att man har gått in som storägare i Epidemic Sound. EQT äger nu 40% av bolaget, grundarna själva 40% medan Creandum utökat sitt innehav till 20%. Inga summor har avslöjats i samband med investeringen, men med tanke på investeringsfondens strategi samt nivå på tidigare investeringar i Epidemic, är det troligt att det handlar om ett niosiffrigt kapitaltillskott.
EQT har sedan starten investerat över 200 miljarder kronor i olika verksamheter runt om i världen genom olika investeringsfonder. EQT Mid Market, som nu gått in i Epidemic Sound är en av dessa, som oftast går in i medelstora företag med kapital i storleksordningen 350-700 miljoner kronor.
Johan Dettel, som ingår i teamet runt omkring investeringsfonden, säger i ett pressmeddelande:
– EQT Mid Market has followed Epidemic Sound for years and it is truly one of Sweden’s ‘best kept secrets’ with a unique value proposition to its customers in structurally high-growing market verticals. The success is built on a combination of two of Sweden’s strongest export industries; music and tech. The Epidemic Sound founders have, in an impressively entrepreneurial way, combined these two into a very compelling product offering supported by a highly scalable business model.
– Hela pressmeddelandet
– Artikel från DI Digtal
—–
Apple är på gång in på marknaden för smarta högtalare med HomePod, men lyckas inte få ihop det hela för lansering inför julhandeln. Det är en besvikelse för Apple eftersom smarta högtalare förutspås sälja bra inför julen, framför allt i USA. Istället planeras en lansering av HomePod i början av nästa år. Analytiker förväntar sig att Apple kommer att sälja produkter under julhandeln för motsvarande 700 miljarder kronor.
—–
Warner Music har ingått licensavtal med streamingtjänsten Anghami, fokuserad på länder i Mellanöstern och Nordafrika. Tjänsten, som grundades i Beirut år 2012, har 50 miljoner användare sammanlagt, med både Premium och Freemium-varianter för prenumerationerna. Hela Warners katalog kommer nu finnas tillgänglig på tjänsten.
Förutom det har Warner signat med tjänsten Mdundo, en afrikansk streamingtjänst som än så länge finns tillgänglig i Kenya, Tanzania, Uganda och Nigeria. Mdundo två miljoner användare i dessa länder, men räknar med att se en stark tillväxt framöver. Martin Nielsen, CEO för Mdundo, kommenterar avtalet med Warner:
– There’s a huge demand among African music fans for international, as well as local, repertoire. This deal makes our service more attractive and that will benefit our users, our African musicians and our commercial partners.
—–
LyricFind har introducerat tjänsten LyricsMerch, där användare kan välja fraser ur låttexter och enkelt beställa custom t-shirts med lyrics tryckt på. Rättighetshavare får royalties på försäljningen av tröjorna. Darryl Ballantyne, CEO, säger:
– We see this as a win-win for songwriters and artists, and for fans who love their lyrics. LyricMerch also expands the income possibilities for lyrics rightsholders, helping them make the most of an asset that is growing in significance in the digital era.
—–
Universal Music har, precis som övriga majorbolag, sett en kraftig ökning av streamingintäkterna under 2017. Intäkterna från streamingen ökade med 41 procent under de första 9 månaderna av året jämfört med samma period år 2016. Försäljningen av CD och downloads fortsätter att minska. Sammantaget ökade intäkterna till label-delen med 12 procent, medan intäkterna ökade med 9,6 procent till publishing.
—–
Alphabet har tillsammans med ytterligare ett par investerare, bl.a. filmbolaget 20th Century Fox, satsat 70 miljoner dollar i UnitedMasters, en ny amerikansk verksamhet grundad av tidigare Interscope-chefen Steve Stoute. Stoute har också grundat branding-bolaget Translation, som bl.a. jobbar med Justin Timberlake, Jay-Z, 50 Cent och McDonalds.
Med devisen ”Your future has no labels”, tänker sig UnitedMasters att konkurrera ut traditionella labels genom att lansera en plattform för marknadsföring och statistisk analys. Affärsmodellen bygger på att artister betalar för olika former av tjänster, liknande sådana som labels tillhandahåller i form av distribution, marknadsföring o.s.v., för att sedan få en högre andel av intäkterna från t.ex. streamingtjänster.
United Masters har anställt personal från bl.a. Pandora, Facebook och Dropbox, och Ben Horowitz, som företräder en av investerarna, skriver i ett blogginlägg:
– Steve thought: What if there were a platform that instantly enabled musical artists to market themselves globally as effectively as the top technology companies market to their customers? Such a platform would free musicians from dependencies on the old model while increasing their income tenfold. It would create unprecedented intimacy between artists and fans, while making artists truly independent.
—–
Från och med den 1 december kommer Neil Young lägga upp hela sin katalog för gratis lyssning på webbplatsen Neil Young Archives. Sajten kommer ha en tidslinje som gör att man kan följa Youngs hela karriär från 1963, och lyssna på alla utgivningar i CD-kvalitet tillsammans med annan information.
Neil Young uppmanar också alla fans att skicka in eventuellt unika inspelningar från konserter, bilder och annat, eftersom sajten ska fungera som ett ”work in progress” med nya uppdateringar.
Neil Young skriver i ett meddelande: – I must admit that I built this for myself as much as for everyone else. I am very interested in collecting and organization, as well as mechanical things and old school record keeping. We have attempted to highlight the creative process and the creators.
—–
En juridisk hologramkonflikt har uppstått rörande Roy Orbison. Sönerna till Orbison, under företagsnamnet Roy´s Boys LLC, har stämt företaget Holograms USA. Bakom stämningen ligger ett samarbete som startade 2015, och som syftade till att skapa hologramkonserter med Orbison, enligt sönerna för att hedra minnet av sin pappa.
Holograms USA lyckades dock inte skapa den prototyp som var avtalat om, varför Roy´s Boys avslutade samarbetet och istället gick över till konkurrerande BASE Holograms som nu har utvecklat tekniken för en turné som är inplanerad under 2018, bl.a tillsammans med The Royal Philharmonic Orchestra.
Holograms USA menar dock att de fortfarande befinner sig i avtal med Roy´s Boys, och har fortsatt att utveckla sitt eget hologram och använda sig av Orbisons varumärke. Barry Rothman, Holograms USA´s advokat, säger i ett uttalande: – The Orbison family has no right to do what they’re doing.
I värsta fall kommer vi alltså få se två Roy Orbison turnera under 2018, en finansierad av den grekiske mångmiljardären Alkiviades David, och en annan genomförd av Orbisons barn och barnbarn, som också kommer spela på konserterna tillsammans med hologrammet.
Den riktige Roy Orbison dog av en hjärtattack år 1989. På något sätt känns det skönt att veta att det där med ett liv efter döden och en himmel och att sitta på ett moln och titta ner på vad som händer efter man gått bort, verkar vara ett fullständig påhitt…
Daniel Johansson