Den 5/12 sjösätter Stim ett första Stim Music Room på Debaser Strand i Stockholm. MI har kollat med Tina Arvidsson, PR manager på Stim, vad detta innebär och och om det är ”nya Stim Music Expo” vi får.
Stim Music Room blir, berättar Tina Arvidsson, en kväll fullspäckad med hyllningar, panelsamtal, inte minst mingel och så på scenen låtskrivarna Sandro Cavazza och Dhani Lennevald som berätta om hur de skrev Aviciis världshit Without You.
Vad är Stim Music Room?
– Stim Music Room är ett nytt event för musikskapare och förlag och vår förhoppning är att det ska bli den självklara mötesplatsen för musikbranschen. Stim Music Room bygger på Stims kärnverksamhet, att förvalta musikskapares rättigheter och se till att man får skäligt betalt när musiken spelas offentligt. Men som kollektiv kan Stim erbjuda mer än så – vi kan erbjuda en plattform, eller ett rum, där musikskapare kan mötas och inspireras av varandra. Vårt långsiktiga mål är att ännu fler musikskapare ska kunna leva på sitt musikskapande.
Vad blir de mest uppenbara skillnaderna mot tidigare års Stim Music Expo?
– I takt med branschens utveckling behöver även vi utveckla oss för att vara relevanta. Som namnet indikerar går vi från det storskaliga ”Expot” till att bli mindre och personligare i ”Room”. Fokus ligger i första hand på det personliga mötet där besökaren ges möjlighet att nätverka, inspireras, ta del av aktuell information och vara en aktiv del av programmet. Som besökare ska man känna sig som en uppmärksammad del av helheten!
– Målet är även att nå ut till fler, så ambitionen är att göra fler nedslag runt om i Sverige under året. Då kan vi få en större regional spridning och har möjlighet att möta anslutna på fler orter. Lite som Stim ”on tour” liksom! Har man inte möjlighet att besöka Stim Music Room fysiskt på plats är det inga problem. Då följer man oss i våra digitala kanaler – vårt digitala Music Room.
Vad finns annars centralt på agendan just nu?
– Vi vet att ett stenhårt arbete för att stärka upphovsrätten är det som i slutänden skapar större möjligheter att kunna leva på sin musik. Just nu är det stort fokus på EU och på det som kallas Transfer of Value eller Value Gap och vår förhoppning är att vårt arbete kommer leda till schysstare villkor för musikskapare. Ett annat viktigt område är vårt kontinuerliga arbete för att ännu fler kunder ska inse nyttan med en Stim-licens och värdet av att använda upphovsrättsskyddad musik i sin verksamhet. Där samarbetar vi bland annat med Sami för att maximera vår impact. Ett exempel på det är vår gemensamma kampanj Riktig Musik Riktiga känslor som MI:s läsare förhoppningsvis sett.
Vad har du själv för bakgrund?
– Många på Stim har en bakgrund inom musikens värld – men det har faktiskt inte jag. Jag sjunger möjligen i duschen och har väl hänt att jag kört någon karaoke…Jag har en ganska bred bakgrund inom kommunikation, försäljning och marknad och har arbetat inom näringslivet i olika roller, senast i Köpenhamn på ett större försäkringsbolag. Jag tycker min bakgrund kommer väl till pass i en organisation som Stim, som nu befinner sig på en konkurrensutsatt marknad och i en bransch i stark utveckling. Jag tror att kombinationen av många olika bakgrunder och kompetenser hos medarbetarna är Stims styrka och gemensamt delar vi ju alla passionen för musiken. Det är ett framgångsrikt recept!
Lars Nylin