Sony Music blev vinnare i kategorin Årets kampanj, när InHousegalan 2017 ägde rum förra veckan. Priset kammades hem för arbetet med Kent, under avskedsåret 2016.
På InHousegalan tävlar marknads- och inhouseavdelningar med reklam de producerat internt under året. Årets priser delades ut på Berns den 5 oktober.
Gunnar Duintjer, VD på Arkitektkopia och juryordförande i tävlingen motiverade vinsten:”En riktigt bra kampanj är en kampanj som utvecklas över tid. I det här fallet blev det hela sorgligare och sorgligare, ända tills den sista spiken till slut slagits i kistan. Bandet Kent tog ett långsamt, men välregisserat, farväl. Och för det säger vi grattis till Sony Music.”
Sony Music Sweden var på galan nominerade i tre av de totalt sju kategorierna. Nomineringarna i kategorierna ”Bästa digitala aktivitet” och ”Bästa Kampanj” för sitt arbete med Kent, och en nominering i ”Årets inhouseavdelning”.
Kampanjen för Kents sista år som band har uppmärksammats på flera håll. I somras nominerades Sony Music Sweden i tre kategorier på den internationellt prestigefyllda reklamtävlingen Cannes Lions, och prisades med ett lejon för ”kentipedia” i kategorin ” ”Entertainment For Music – Fan Experience: Multi-Platform”
Det är tredje året i rad som Sony Music Sweden tar hem förstapris i tävlingen. De tidigare åren har dock vinsterna kommit i kategorin “Bästa Digitala Aktivitet”.
Christel Valsinger
På bilden från vänster: Camilla Adamsson Head of Brand Partnerships, Suzanne Rapp Head of Local och Ellen Kvarby Head of Creative. Foto: Henrik Gustavsson.