För Rebstar är det självklart att nästa stora svenska musikexport är hiphop och med skivbolaget Today Is Vintage vill han ligga i fronten. Under våren har han och etiketten uppmärksammats i flera tunga, amerikanska medier. Vi fick en intervju med Malmörapparen och skivbolagsbossen, som jobbat med namn som Drake och Trey Songz.
I januari berättade MI om hur Malmöartisten LE SINNER blivit viral etta på Spotify topp 50 i USA med låten Paris. Framgången ledde till artiklar om LE SINNER, skivbolaget Today is Vintage och Malmös hiphopscen i amerikansk media såsom Forbes och VIBE.
Bakom etiketten Today is Vintage finns Rebin Shah, själv artist under namnet Rebstar. Han började rappa som tonåring och började ta det mer på allvar under sina gymnasieår. När han efter studenten bodde i Skottland och läste juridik kom han i kontakt med Drake, som han gjorde ett samarbete med.
– Jag visste redan då att han kommer bli en världsstjärna. Att han ens ville göra musik med mig var en bekräftelse om att jag var på rätt spår.
Så småningom presenterades Rebstar för Trey Songz, som kom att gästa hans debutsingel Without You.
– Trey trodde starkt på vår låt och såg till att Atlantic Records gav mig grönt ljus för släppet. Trey kom till Malmö för inspelningen av musikvideon och vi arrangerade även hans två första Sverige-spelningar. Jag minns att jag mailade Warner i Stockholm om att Trey skulle komma till Sverige och de trodde inte mig först, haha. Notera att jag varken hade manager eller bolag som backade mig – mellan tagningar under videoinspelningen satt jag och koordinerade press med Warner på telefon och mejl.
Rebstar kände att svenska den musikindustrin inte var redo för svensk hiphopexport på den skalan han själv föreställde sig. Eftersom han ändå hade gjort allt på egen hand kändes det naturligt att starta eget skivbolag.
– Den första artisten jag signade till Today Is Vintage var ungerska Kállay Saunders och vår första singel My Baby toppade Ungerns Top 40-lista. Idag huserar vi bland annat LE SINNER, Saint, Baby Mike och Naked People.
Vad är målet med Today Is Vintage? Vilken typ av artister vill ni jobba med, vad vill ni uppnå?
– Vi jobbar endast med artister som ska bli världsstjärnor. Jag startade Today Is Vintage för att fylla ett tomrum i Sverige – dussintals amerikanska rappare kan sälja slut Globen men har vi en enda svensk rappare som kan göra det? Inom tre år kommer vi att ha ändrat på det.
– Hiphop/R&B dominerar musikmarknaden i USA samtidigt som svensk musikexport blomstrar inom andra genrer. Det är en självklarhet för mig att hiphop är Sveriges nästa stora musikexport. Vår plan är att ligga i framkant. Majoriteten av Sveriges rappare körde först på engelska. Så fort de ser att drömmen om en internationell karriär kan bli en verklighet kommer många att skifta tillbaka. Svenska labels måste vara beredda på detta annars kommer artisterna plockas upp av utländska bolag.
Kom framgången med LE SINNER som en chock eller hade ni på känn att något stort börjat hända?
– Jag tror som sagt starkt på alla artister vi jobbar med, därför kom det inte som en chock. Vi blev dock överraskade över hur snabbt det tog fart. Responsen har hittills varit otrolig och vi är övertygade om att Paris ska bli en hit på Billboard Hot 100.
Hur följde ni upp framgången?
– Vi förbereder oss nu inför släppet av LE SINNERs debutalbum. Han har även samarbeten i pipelinen med några av världens största artister och DJ’s. Jag ser speciellt fram emot att höra vad LE SINNER kokar ihop i studion med producenten Boi-1da [Drake, Rihanna Work, Eminem Not Afraid].
Hur har ni byggt upp kontaktnätet i USA?
– Den amerikanska hiphopscenen påminner mycket om skolan. Alla känner alla och vi är utbytesstudenterna som sakta men säkert har blivit en del av de coola katternas gäng. Trots vår in-house inställning har vi genom åren etablerat ett fint nätverk med fantastiska kontakter som vi ser fram emot att jobba med. Vår label representeras idag av advokaten Doug Davis.
Hur skulle du beskriva Malmös hiphopscen? Skiljer den sig från övriga Sveriges?
– Man kan dra en del paralleler med Atlantas hiphopscen. Historiskt har båda städerna tidigare saknat infrastrukturen för att lansera stjärnor. Dock har streaming, sociala medier, bloggar mm jämnat ut spelfältet. Idag har det mindre betydelse om du är från huvudstaden. Jag tycker nästan att det är till din fördel idag om du är från en annan stad; större intryck, mindre konkurrens.
Vad händer framöver på Today Is Vintage?
– Vi är mitt i en omstrukturering av bolaget och tittar på eventuella tjänster som ska fyllas för att kunna öka tempot. Senaste halvåret har vi haft dialoger med olika majorbolag och publishers om potentiella samarbeten. Inom kort kommer vi att verkställa ett av dessa samarbeten. Många i industrin delar filosofin ”kvalitet över kvantitet”. Vi ska ge folk både kvalitet och kvantitet.
Christel Valsinger