Svenska musiktechbolaget Auddly lägger upphovsrättsorganisationerna ASCAP (US) och PRS for Music (UK) till sitt nätverk av partnerskap. Samarbetet är enligt Auddly ett steg närmare en lösning av problemet med ofullständig och omatchad metadata, som leder till att stora delar av musikkreatörers royalties inte når fram till sina rätta ägare.
Dataplattformen Auddly, delägd av Max Martin och Björn Ulvaeus, har ingått ett samarbete med USA:s och Englands ledande upphovsrättsorganisationer ASCAP och PRS for Music, och arbetar sedan tidigare med svenska STIM. Målet är att lösa ett akut problem i dagens digitala musikindustri: den frekventa avsaknaden av metadata som gör det svårt att kompensera kreatörer korrekt.
– Musikindustrin måste samarbeta för att forma en transparent framtid med funktionella dataflöden. Det är med spänning som vi nu tar ytterligare steg på vårt uppdrag i samarbete med dessa ledande upphovsrättsorganisationer i ett växande nätverk av de främsta aktörerna på marknaden. Auddly är nu på mycket god väg att låsa upp framtiden för en hållbar musikindustri, till gagn för alla musikskapare, säger Niclas Molinder VD och grundare av Auddly AB i ett pressmeddelande.
– PRS for Music har länge arbetat med partners i syfte att utveckla nya modeller som etablerar en hög nivå på auktoritativ metadata i en värld av multi-territoriell licensiering och hög volym av transaktionsprocesser och vi är mycket nöjda över att kunna stödja Auddly i denna sin strävan. Auddly har verklig potential att påverka i den revolution som nu pågår i industrin, med tillhandahållande av nya verktyg för att bemästra de utmaningar gällande data som tekniska processer i digitala sfärer för med sig. Det kommer att öka värdet för rättighetshavaren och minska den tid som läggs ner på korrektion och dispyter, fortsätter Karen Buse, Executive Director of Membership and International, PRS for Music.
– ASCAP arbetar intensivt med ett flertal partners för att bemöta de komplexa datautmaningar som gör sig allt mer bemärkta inom musikindustrin. Auddlys fokus på att erbjuda låtskrivare ett verktyg som gör det möjligt för dem att samla in och autentisera metadata kring ett musikaliskt verk är en viktig komponent i att fånga korrekt rättighetsdata så tidigt som möjligt i den kreativa processen, säger Elizabeth Matthews, VD, ASCAP.
– Detta är ett sätt att utveckla både transparens och kvalitet i den enorma volym av metadata som vi arbetar med som upphovsrättsorganisation på en global marknad. För oss är detta ett inspirerande initiativ och vi gläds över möjligheten att bidra till en fortsatt utveckling som gynnar våra rättighetshavare, säger Peter Lindström, Director of Members & Market, STIM.
Lars Nylin