Spotify har sedan en månad extra fokus på dansband. Detta förstärks med en spellistekampanj i samband med Dansbandsveckan i Malung.
För drygt en månad sedan lanserade Spotify en ny genrekategori i appen med fokus på dansbandsmusik genom spellistor som Dansbandsklassiker, Dansbandscovers och Dansbandssommar. I helgen startade Dansbandsveckan i Malung och i samband med det adderas nu ett tiotal nya spellistor för att hylla fansen – något som Spotify även uppmärksammar med en kampanj på utvalda dansbandsälskande orter i landet.
Kampanjen och de nya spellistorna är bland annat baserad på statistik över de mest spelade dansbandsakterna och låtarna i olika svenska städer och län. De är döpta med referenser till några av dansbandsgenrens allra mest älskade textrader.
Bland de nya spellistorna finns Lars-Karlstaderz som innehåller de 30 mest spelade dansbandsfavoriterna i just Karlstad och spellistan Ingen bro är lika kramgo med de 30 mest populära låtarna i Kalmar län.
– Sett till hur stor och uppskattad dansbandsgenren är känns det fantastiskt att kunna addera ännu fler spellistor för all dans under sena sommarnätter runt om i landet. Det finns intressanta skillnader i vilka dansbandslåtar och artister som sticker ut på vissa orter men Lasse Stefanz förblir eviga favoriter i de allra flesta svenska städer, säger Jenny Hermanson, nordisk VD på Spotify.
Ett axplock av alla spellistor som adderas i Spotify idag är:
* 9,16 mil från Stureplan – De 30 mest populära dansbandslåtarna i Västerås
* Ingen bro är lika kramgo – De 30 mest populära dansbandslåtarna i Kalmar län
* Larz-Karlstaderz – De 30 mest populära dansbandslåtarna i Karlstad
* Kärleksjakt i buggtakt – 30 dansbandslåtar om att ragga och leta efter kärleken
* 98 867 kramgoa själar – De 30 mest populära dansbandslåtarna i Halmstad
Kampanjen är framtagen tillsammans med B-Reel och Starcom och kommer att synas utomhus på Öland samt i Malung, Helsingborg, Västerås, Karlstad och Halmstad samt online och i sociala medier.
Lars Nylin