Nya tider föder nya samarbeten. Nu startar reklambyrån Garbergs skivbolag, på initiativ av artisten och producenten Sakarias Berger. StereoStereo är namnet på bolaget som ägs av Garbergs delägare och medarbetarna på skivbolaget.
Sakarias Berger, som var ena halvan av hiphopduon Lorentz & Sakarias, berättade om satsningen i en intervju med Jan Gradvall i helgens DI Weekend. Han hade arbetat med Garbergs i olika projekt när idén föddes.
– Musik i dag handlar mer om kommunikation än försäljning. Människorna här kan mer om hur man når ut med sin produkt än vad de stora skivbolagen gör, säger han till DI Weekend.
Sakarias och ytterligare två medarbetare kommer att jobba med musiken och artisterna, medan Garbergs står för lanseringen.
I en uppföljande intervju i Resumé berättar Garbergs creative director Petter Ödeen mer om tankarna bakom samarbetet:
– Det kan tyckas spretigt, men reklambranschen breddar sig och är i dag långt ifrån bara det vi kallar traditionell reklam. Många artister har samtidigt ingenstans att vända sig när skivbolagsmodellerna rivits upp. Mycket av kommunikationen är outsourcad och då kan vår kunskap kring strategi, design och kreativ kommunikation vara relevant. Musik och artister också en slags mediekanal och det finns intressanta samarbeten som väntar på att göras. Därför tror vi på att reklam och musikdelen kommer att ha mycket glädje av varandra.
Christel Valsinger
Foto: Christian Gustavsson