Att Spotify varit i köptagen ett tag har troligen inte undgått någon. Med det senaste uppköpet av MightyTV satsar Spotify nu på att utveckla Freemium-delen av tjänsten.
—–
Spotify köper MightyTV
Spotify har köpt videostreamingappen MightyTV, som fungerar lite som Tinder. MightyTV hade tagit in ca 40 miljoner i riskkapital innan köpet. Teamet på MightyTV kommer nu integreras på Spotifys kontor i Stockholm, Toronto och New York.
Köpet verkar framför allt ha kommit till för att stärka upp den reklamfinansierade delen av Spotify. Jason Richman, VP of Product på Spotify, säger:
– The content recommendation system MightyTV has built is incredibly aligned with how we think about advertising technology and marketing personalization. Brian and his team will help us continue to innovate on free monetization and extend our leadership position in programmatic audio.
MightyTV säger själva i ett pressmeddelande att de kommer att tillföra Spotify ”a vast knowledge of programmatic advertising and personalized recommendations to further develop Spotify’s advertising products.”
Under det senaste året har Spotify köpt en hel del bolag som integrerats i verksamheten. För ett par veckor sedan var det brittiska Sonalytic, och andra bolag som köpts upp under det senaste året är Preact, Crowdalbum, Cord Project och Soundwave.
—–
Streaming ökar kraftigt i Italien
Fysiska musikprodukter har haft en fortsatt stark position på marknaden i Italien. Även under 2016 kom mer än hälften av intäkterna (54 procent) från CD och vinyl, men en tydlig nedgång i försäljningen av fysiska produkter kunde samtidigt ses.
Intäkterna från streaming ökade istället med 40 procent och gick för första gången om downloads som intäktskälla i landet. Försäljningen av downloads gick ned med 24 procent under 2016 jämfört med 2015.
Totalt hamnade intäkterna på närmare 150 miljoner euro för Italien, en liten uppgång med 0,4 procent.
Den lokala repertoaren verkar hålla sig stark i övergången till streaming, av topp 20 album under 2016 var 17 lokalt producerade.
Samtidigt har en domstol i Rom nyligen friat den person som stod bakom fyra torrent-sajter. År 2015 dömdes han till att betala 600 000 euro för att ha tillhandahållit och drivit de fyra sajterna, men motsvarigheten till hovrätten i Sverige har nu beslutat att enbart länkar till filer inte är att betrakta som intrång i upphovsrätten.
—–
Warner med ”Artists To Watch”
Artists To Watch Records heter den nya satsningen som Warner Music Group i Storbritannien lanserat. Men, i första hand handlar det inte om ”records” utan om att hitta streaminghits. Kieron Donoghue, globalt ansvarig för spellistor och curation säger:
– Artists To Watch will use algorithms that we’ve developed to make sure we’re early to tracks that are starting to heat up. We can then support artists with marketing and through our wide range of global playlists to help the songs get lots of attention.
Tanken bakom Artists To Watch är alltså att snabbt kunna identifiera låtar som är på gång. Ett exempel är låten Show You The Light med MARC, som identifierades och sedan började highlightas med hjälp av WMG.
—–
EU-undersökning om beteenden online
En stor undersökning genomförd av European Union Intellectual Property Office visar att det är relativt stora skillnader mellan de olika länderna vad det gäller piratkopiering (inklusive piratstreaming) vs att betala för innehåll.
I Frankrike använder sig 15 procent av befolkningen av ”illegala källor”, medan det i Tyskland bara är 7 procent. Även Storbritannien håller sig långt nere, med 8 procent. Däremot fortsätter Spanien att hålla sig högt uppe, 16 procent av befolkningen piratkopierar.
Om man istället tittar på betalningsviljan visar det sig att 27 procent av befolkningen inom EU betalar för någon form av innehåll på nätet, medan 5 procent aldrig hade betalat utan enbart använda illegala källor till musik, film och TV.
Intressant är också att se ”moralen”, d.v.s. vad respondenterna anser vara rätt eller fel. 35 procent anser att det är helt ok att ladda ned illegalt material så länge det enbart är för eget bruk. Och 31 procent anser det vara acceptabelt att använda illegala källor om det inte går att få tag på innehållet på något lagligt sätt (som t.ex. filmer som är nysläppta och bara går på bio).
Åldersgruppen 15-24 framstår i undersökningen som den grupp som piratkopierar mest inom EU, 27 procent. Å andra sidan kan man vända på det och säga att hela 73 procent i åldersgruppen 15-24 år inte piratkopierar.
António Campinos, ansvarig för undersökningen, sammanfattar resultaten:
– Overall, we see that support for IP rights is high among EU citizens. But we also see that more needs to be done to help young people in particular understand the importance of IP to our economy and society, especially now, when encouraging innovation and creativity is increasingly the focus of economic policy across our European Union.
Hela rapporten finns att läsa här.
https://euipo.europa.eu/ohimportal/sv/web/observatory/ip_perception
—–
Notiser
Facebook har under de senaste veckorna anställt en hel del ny personal med fokus på musik. Tamara Hrivnak som tidigare var på Google/Youtube har fått rollen som övergripande ansvarig globalt, och just nu söker Facebook personal inom både juridik och business såväl som label-ansvariga. Än så länge har Facebook inte riktigt avslöjat vad som är på gång, annat än att man vill skapa en bättre ”musikstrategi”.
Napster/Rhapsody redovisar ökade intäkter för 2016, samt minskade förluster. Intäkterna landade på motsvarande ca 2 miljarder kronor, en ökning med 3 procent, med en förlust på ca 150 miljoner. Under det tredje kvartalet gick streamingtjänsten faktiskt med vinst för första gången. År 2015 var förlusten 350 miljoner kronor. Napster/Rhapsody verkar ha legat ganska stadigt på 3,5 miljoner betalande prenumeranter runt om i världen under de senaste två åren.
Annonsbojkotten mot Google fortsätter att sprida sig och mer än 250 större företag över hela världen har nu dragit bort sin annonsering från Youtube bl.a. En estimering av analysfirman Nomura gör gällande att Youtube skulle förlora ca 750 miljoner dollar på grund av bojkotten. En nedgång i intäkterna till Youtube skulle så klart påverka t.ex. rättighetshavare i musikindustrin negativt. Google har meddelat att man håller på att se över funktionaliteten för annonsering, samt håller på att anställa mer personal som ska gå igenom vilka annonser som läggs upp.
Spotify har anmält närmare 220 000 låtar hos U.S. Copyright Office som musikverk där de inte kan identifiera vem eller vilka som äger upphovsrätten. Spotify är inte först, eller störst, med den sortens anmälningar. Sedan tidigare har t.ex. Google lämnat in över 6 miljoner och Pandora 1,2 miljoner.
Enligt en undersökning gjord av Piper Jaffray planerar 15 miljoner av Pandoras användare att börja betala för Pandora Premium. Om detta sker skulle Pandora snabbt gå om åtminstone Apple Music och Tidal i USA, förmodligen även Spotify, och bli den största á la carte on demand streaming-tjänsten i landet.
I serien Landmark har Spotify nu kommit till Green Day. Första avsnittet i den egenproducerade dokumentären går nu att lyssna på, men endast på iPhone eller Android.
https://open.spotify.com/show/25hG4J6byCrQPBgULyLpHi
Daniel Johansson