En undersökning från USA visar att rättighetshavarnas andel av streamingintäkterna minskar, 7digital köper 24-7 Entertainment, Spotify köper Sonalytic och annat intressant.
—–
Mindre till rättighetshavare?
En nyligen släppt studie menar att andelen av streamingtjänsternas intäkter som går till rättighetshavare minskar i USA. Enligt rapporten minskade andelen med 27 procent under 2016, jämfört med 2015.
Bakom undersökningen står marknadsanalysföretaget Reseach and Markets som inkluderat både premium och reklambaserad streaming i studien. Följande företag ingick: Amazon, Apple, DoubleClick, Google, Microsoft, Pandora, Pure-play, SiriusXM, Spotify och Viacom’s Rhapsody.
Studien menar att sammantaget på samtliga tjänster gick 47,8 procent av intäkterna till rättighetshavare år 2015 medan det bara var 34,8 procent under år 2016.
Samtidigt ökade de totala intäkterna till tjänsterna med 56 procent. Prognosen görs att i slutet av år 2018 kommer 1 000 streamade timmar vara värt 100 dollar.
Pandora har enligt denna undersökning 47,3 procent av musikstreamingen på den amerikanska marknaden, medan Spotify har 11,5 procent. Reklamfinansierad streaming står för 61 procent av lyssnandet, men bara 38 procent av intäkterna.
Hela rapporten på 64 sidor finns att ladda ned HÄR, och kostar 2 901 euro (ca 28 000 kronor).
—–
Live från Austin, Texas
Om du inte har möjlighet att vara med på SXSW 2017 i USA, som pågår 10-19 mars, sänds det en hel del live på Facebook. Konserter, intervjuer, debatter och annat sänds på www.facebook.com/SXSWFestival.
—–
7digital köper 24-7 Entertainment
24-7 Entertainment är en digital white label som under många år erbjudit en teknisk plattform för varumärken och företag som vill driva musiktjänster. TDC i Danmark, 3, CDON, Media Markt och många fler använder sig av 24-7 Entertainment, vars huvudkontor ligger i Berlin och vars huvudägare just varit Media Markt.
Nu meddelas att konkurrerande 7digital från Storbritannien kommer att köpa bolaget. Simon Cole, CEO, säger:
– The digital music ecosystem is developing as we had expected and I am particularly pleased that we can now count all three major record labels as our customers. Having successfully integrated last year’s acquisition of Snowite in France, we are seeking to acquire 24-7 based in Berlin and Copenhagen and with that acquisition add MediaMarktSaturn, Europe’s largest retailer of consumer electronics, to our customer base. The acquisition would materially enhance the Group’s recurring revenue streams.
Precis som när det gäller aggregatörer/distributörer på det digitala området verkar det alltså som om även ”white label-branschen” håller på att konsolideras, med några få aktörer kvar på marknaden. Samtidigt är det många operatörer som valt att inte driva ”egna” musiktjänster baserat på en white label-lösning de senaste åren, utan har istället ingått samarbete med någon av de större tjänsterna som t.ex. Spotify, Napster, Deezer och Tidal.
—–
Spotify och Sonalytic
Spotify avslöjade nyligen att man har köpt företaget Sonalytic för en okänd summa. Tekniken fungerar liknande som t.ex. Shazam, och ska endast behöva en sekund ljud för att kunna identifiera vilken låt det är.
Spotify säger att man vill använda tekniken för att bl.a. förbättra Spotifys spellistor, men man kan också tänka sig att Spotify planerar att implementera tekniken i appen, och skulle då kunna konkurrera med Shazam som har över 120 miljoner aktiva användare och identifierar 20 miljoner låtar om dagen.
Ett annat scenario, som Hendrik Schreiber presenterat, är att Spotify med tekniken skulle kunna skapa ett eget ”SoundCloud”, alltså en del av tjänsten som finns till för just UGC-innehåll. En bra teknik för identifiering skulle göra det möjligt att hantera de problem med licensiering som SoundCloud har haft. Remixer skulle t.ex. kunna identifieras effektivt.
Sonalytic grundades förra året och kommer från London.
—–
Blandade notiser
En miljard människor använder Youtube varje dag. Hälften tittar på Youtube via sin smartphone. Det finns 88 lokala ”versioner” av tjänsten runt om i världen. Den mest gillade musikvideon är See You Again med Wiz Khalifa featuring Charlie Puth. Den mest ogillade musikvideon (antal tummen ner), är Baby med Justin Bieber featuring Ludacris.
Youtube har för övrigt meddelat att man lanserar ett TV-abonnemang, med innehåll från många av de större kanalerna i USA. Priset för abonnemanget blir 35 dollar i månaden, då ingår 45 olika kanaler och exklusivt material från Youtube.
Katarina Berg på Spotify har vunnit priset som Årets hr-chef (Human Resources) från tidningen Chef. Motiveringen lyder bl.a: ”Kandidaten står ut som en orädd hr-chef som inte bara lyckats utveckla och förbättra hr:s position i ett snabbväxande bolag utan även åstadkommit resultat som stärker deras företagskultur, employer brand och skapat positiva rubriker och intresse internationellt.”
Stefan Palmqvist, som tidigare varit på Spotify i sju år startar bolaget Dist tillsammans med Johan Ramström (ej att förväxla med ”gamla” Dist). Byrån ska huvudsakligen jobba med att koppla samman varumärken och musik. Resumé har gjort en intervju HÄR.
Daniel Johansson