Med nya multi chanel-nätverket Tiny Spaceship ska Universal Music knyta till sig YouTube-profiler för att samarbeta med deras artister och erbjuda kampanjer till externa varumärken. I vintras testades konceptet i en kampanj för julmust.
Tiny Spaceship ska som namnet antyder, hållas litet. Nätverket ska bara jobba med tio talanger.
– Varje medlem i nätverket handplockas på samma sätt som Universal Music jobbar med artister. Vi signar bara kanaler där vi tror att vi kan göra skillnad och vi kommer aldrig ta på oss mer jobb än vad vi klarar av. Man kan säga att vi är ett boutique MCN för influencers som älskar musik”, säger Eddie Persson, chef för Tiny Spaceship, i ett pressmeddelande.
Under vintern har Tiny Spaceship genomfört sin första kampanj för att testa nätverket. Matvarukedjan Lidl ville öka kännedomen om sin julmust. Tillsammans med Vlad och Daniel från YouTubekanalen ”Normel Tv” skapades konceptet ”världen största bottle flip”, en variant på den virala bottle flip-trenden som går ut på att få en flaska med vätska att landa upprätt efter att ha kastats upp i luften. Videon nådde 34 miljoner visningar på en vecka via olika sociala medier och toppade YouTube Sverige. Klippet trendade även på Google, Reddit och Instagram.
– Nyckeln till framgång låg i en tydlig lanseringsstrategi från Universal Music, Tiny Spaceship och Lidls egna kanaler som gjorde att vi nådde den kritiska punkt där klippet på riktigt uppmärksammades och kunde bli viralt säger Joakim Johansson som är marknadschef på Universal Music.
Christel Valsinger